
Příspěvky byznysových a komerčních stránek se tak budou nově zobrazovat pouze na této alternativní Zdi a v běžném přísunu novinek uživatelé uvidí pouze ty propagované pomocí placené reklamy.
Důsledkem této změny zažily stránky v šesti testovaných zemích (Sri Lanka, Bolívie, Slovensko, Srbsko, Guatemala a Kambodža) největší propad v organickém (neplaceném) dosahu svých příspěvku, jaký bylo v dosavadní historii Facebooku možné pozorovat.
Facebook oficiálně svůj test potvrdil v pondělí, jako první si alarmujících změn v dosahu všiml slovenský novinář Filip Struhárik.
Biggest drop in organic reach we’ve ever seen. Pages have 4 times less interactions, reach fell by two-thirds https://t.co/KhAtCR0yvu
— Filip Struhárik (@filip_struharik) October 21, 2017
„Ano, přihlásíte se do Facebooku a vidíte pouze příspěvky svých přátel a reklamy. Musíte klinout na Explore Feed, abyste mohli vidět příspěvky stránek, které sledujete,“ napsal Struhárik pro online platformu Medium.
Struhárik jinými slovy naznačil, že pokud majitelé stránek ve zmíněných šesti zemích nyní chtějí, aby jejich příspěvky viděli jejich fanoušci, musí si zaplatit inzerci, neboť neplacený dosah zaznamenal díky Explore Feedu markantní propad.
Slovak media have 4x less interactions since #Facebook is testing #explorefeed (data by @crowdtangle, 60 biggest FB media pages in Slovakia) pic.twitter.com/UMfEBFz98P
— Filip Struhárik (@filip_struharik) October 20, 2017
Dosah některých stránek podle jejich vlastních slov minulý čtvrtek a pátek náhle propadl o dvě třetiny ve srovnání s předchozími dny.
60 největších facebookových stránek na Slovensku zaznamenává od zahájení testu až 4krát méně interakcí (lajky, komentáře, sdílení) oproti období před testem. Dramatické změny v číslech jsou patrné z analytického nástroje CrowdTangle, který je vlastněn Facebookem.
Interakce 60 největších facebookových stránek na Slovensku, testování nové Zdi začalo ve čtvrtek 19. října. Zdroj: Medium/CrowdTangle
Podle Struhárika se změna dotkla především menších stránek, kde na rozdíl od velkých zavedených webů vyústila i v razantní propad návštěvnosti.
Adam Mosseri, který je v rámci Facebooku zodpovědný za Zeď, prohlásil, že sociální síť „aktuálně neplánuje tento test rozšiřovat“ a že publikovaný graf demonstruje aktuální trend pouze v zemích, kde test běží. Na svém Twitteru Mosseri na Struhárikův dotaz ohledně doby trvání tohoto testu odpověděl, že test poběží „pravděpodobně několik měsíců“.
Likely months as it can take that long for people to adapt, but we'll be looking to improve the experience in the meantime.
— Adam Mosseri (@mosseri) October 23, 2017
Později vzhledem k bouřlivým diskuzím a všeobecným obavám potvrdil, že neexistují žádné plány testovat Explore Feed globálně nebo chtít po vydavatelích, aby za distribuci svých příspěvků museli platit.
Want to be clear, no plans to launch this test globally or to ask publishers to pay for all distribution. Read more: https://t.co/yEA4F9O4RA
— Adam Mosseri (@mosseri) October 23, 2017
Zároveň vydal tiskovou zprávu, ve které se mimo jiné píše:
„Cílem tohoto testu je pochopit, zda lidé preferují odlišná místa pro osobní a veřejný obsah. Rozhodně budeme zpětné vazbě lidí naslouchat, abychom zjistili, zda má smysl nadále tuto možnost rozvíjet. Jako u všech našich testů předpokládáme, že se možná dozvíme nové věci, které povedou v nadcházejících měsících k dalšímu testování, abychom dokázali odhalit, co je nejlepší jak pro uživatele, tak pro vydavatele.“
Komentáře (0)