Kolekci Nike Pro Hijabs pomáhaly navrhnout a ozkoušet například krasobruslařka Zahra Lariová či vzpěračka Amna Al Haddadová. Jedná se o oblečení pro špičkové muslimské sportovkyně, které je navrženo tak, aby muslimské ženy zbavilo překážek bránících jim v udržování se v kondici.

Přestože se kolekce dostane na trh nejdříve v roce 2018, dostává se jí již nyní smíšených reakcí. Mnoho lidí společnost kritizuje a tvrdí, že hidžáb je znakem normalizace utlačování žen. Z tohoto důvodu někteří dokonce vyhrožují bojkotem značky.

Amna Al Haddadová odpověděla kritikům na svém Instagramu: „Co se týče odhalení Nike Pro Hijab, jsem si vědoma smíšených reakcí na skutečnost, že se společnost Nike rozhodla vytvořit takový produkt „nyní“. Jako bývalá atletka, která závodila v hidžábu, mohu říct, že velké značky pro hidžáby v minulosti neviděly potřebu či příležitost na trhu, protože nebyly populární a bylo neslýchané vidět ženu trénovat, cvičit či závodit v hidžábu.“

„Je to fenomén poslední doby, kdy čím dál více žen vyjadřuje, že je potřebují, a více profesionálních atletek také bojuje za právo závodit se šátkem na hlavě a mít rovnocenné podmínky. Získaly jsme velkou pozornost médií, nemohly jsme být ignorovány.“

„O nás muslimských ženách je ohledně této záležitosti v médiích již nějakou dobu slyšet, u mě osobně od roku 2011, a ti šéfové si nemohou pomoci a všimnou si nás „outsiderek“ a našeho vlivu na sportovní průmysl a celý svět. Vědí, že jsme tu a nikam nejdeme, a rozhodli se zapojit do hry a přijít na trh s dalším „konkurenčním“ sportovním hidžábem, který mimochodem již několik let na trhu existuje.“

„Podporuji muslimské ženy jak s hidžábem, tak i bez něj. Jak se oblíkají, je čistě jejich volba. A sportovní hidžáby Nike Pro Hijabs zajisté dopomohou k tomu, že další generace sportovkyň bude usilovat o to, aby mohly sportovat na profesionální úrovni. A bez nás atletek, které za toto právo bojovaly a učinily ho skutečností, by to Nike „prostě neudělal“. PS: Toto je čistě můj názor, nikdo mi za něj nezaplatil ani nepožádal o jeho napsání.“

Mnoho lidí s atletkou souhlasí a chválí Nike za nové hidžáby. „Každá žena si zaslouží právo zvolit si, co chce nosit a pro ženy, které si vybírají hidžáb, bylo opravdu těžké najít vhodné oblečení. Toto je krok správným směrem k tomu, aby se mohly účastnit VŠECHNY ženy,“ zněl jeden z komentářů.

Společnost Nike se pro The Independent vyjádřila následovně: „Když jsme mluvili se sportovkyněmi* v dané oblasti, řekly nám, že to je něco, co chtějí a potřebují. Spolupracovali jsme s širokou řadou sportovkyň, které nosí hidžáby, aby produkt otestovaly a daly nám k němu zpětnou vazbu. O designu a potřebách dané oblasti jsme se poté poradili s advokáty a místní komunitou.“

Ne všichni však vidí příchod této novinky jako pozitivní.


Twitterový uživatel Cici v reakci na novinku od Nike vyzval k bojktou značky: „Už nikdy si od Nike nic nekoupím! Jejich chamtivost po penězích je tak velká, že už nyní zahrnuje Muslimy? Žádná šaría v Americe!“

Uživatelka #Sandy se do Nike obula kvůli utlačování žen: „Nike vydělává na útisku, dominanci a utlačování žen. Už nikdy si od Nike nic nekoupím.“


Do světa sarkasmu se vydal Josh Cornett, který na Twitteru napsal: „Podpora muslimských hidžábů je podporou zotročování žen a vraždění gayů.“

Mimo to přidal falešnou reklamu na další novinku od Nike: „Pokud se vám líbil Nike hidžáb, pak si určitě zamilujete Nike kameny. Pro případ, že si ho sundá.“


Autor: VoZ

Zdroj: Independent / Twitter