1. Můžete zhubnout

Vědecký tým z Univerzity Georgie Washingtona v USA si nedávno položil otázku, kolik kilo člověk ztratí, pokud přejde ze všestranné stravy na stravu vegetariánskou. Výzkum, který pracoval i s předchozími studiemi na toto téma, přišel na to, že člověk ztratí vynecháním masa ze stravy v průměru 4,5 kilogramu.

„Jednou z pozitivních informací je to, že vám bezmasá strava pomůže zhubnout bez počítání kalorií nebo bez usilovného cvičení,“ uvedl hlavní autor studie Neal Barnard. Ovšem ne každý člověk je z tohoto úbytku váhy nadšen.



2. Vaše střevní mikroflóra se změní

Určitě znáte rčení „jste to, co jíte“. Toto rčení se vztahuje k trávicímu traktu stejně tak, jako k ostatním částem těla. Studie z roku 2014, která zkoumala rozdíly mezi střevními bakteriemi u všežravců, vegetariánů a veganů, našla u těchto jednotlivců značné rozdíly.

K největší odchylce došlo mezi těmi, kteří jedli maso, a vegany, kteří nespotřebovávají žádné živočišné produkty. Výzkumníci New Yorské univerzity přišli na to, že vegani měli ve střevech více druhů ochranných střevních bakterií než lidé, kteří maso jedí.

3. Budou vám chybět důležité živiny

Vyvážená vegetariánská nebo veganská strava může poskytnout dostatek živin, které lidské tělo potřebuje. Zároveň však díky této stravě může být obtížnější získat dostatek železa, vitamínu D a vitamínu B12. Vegetariáni a vegani by proto měli jíst dostatek potravin obsahujících železo, mezi něž patří například čočka, ořechy, fazole, obiloviny obohacené o železo nebo zeleninu s tmavě zeleným zbarvením.

Vitamín B12 pak můžete nalézt ve snídaňových cereáliích nebo sojových výrobcích. Vitamín D se nachází ve vejcích, pomazánkách obsahujících tuk, obilovinách i v mléce.

4. Může klesnout riziko vzniku rakoviny

Nedávná zpráva Světové zdravotnické organizace (WHO) uvedla, že zpracované maso může být karcinogenní. Produkty, mezi něž patří slanina, různé druhy salámů a podobné masné výrobky, totiž obsahují podobné látky, jako například cigarety.

Rakovinotvorné vlastnosti má i červené maso. Pokud sníte už jen dva plátky slaniny denně, zvyšujete tím u sebe riziko rakoviny tlustého střeva o 18 %.


5. Sníží se riziko srdečních onemocnění

Vědci nedávno zjistili, že červené maso je spojeno i s onemocněním srdce. Studie provedená na Lernerově výzkumném institutu v USA zjistila, že některé látky obsažené v červeném mase způsobují ve střevní mikroflóře takové reakce, které přispívají k rozvoji srdečních onemocnění.


Autor: ElS

Zdroj: The Independent