KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
jidlo

Prospívá sója zdraví, nebo nám škodí?

Sója je velmi diskutovanou potravinou. Část populace o ní mluví jako o zdraví prospěšné, další ji má za jed. Je lepší se sóji vyhýbat, nebo by měla být pravidelnou součástí našeho jídelníčku?

...

Odkud sója pochází

Sójové boby pochází z východní Asie, v dnešní době jsou produkovány ve velkém především ve Spojených státech. Syrové boby jsou jedovaté, před konzumací je tedy potřebná jejich úprava.

Sója je luštěnina, používá se při výrobě tofu, sójového mléka nebo masových náhražek. Vyrábí se z ní také fermentované potraviny, jako jsou miso, tempeh či natto, které u nás nejsou natolik známé, ale v asijských zemích jsou běžně konzumovány.

Pozitivní stránka

Celé sójové boby obsahují spoustu vitamínů a minerálů, jako je mangan, selen, draslík, hořčík, železo, vápník, vitamin K apod. Bohužel ale zároveň obsahují velké množství fytátů, které absorpci vitamínů snižují. Jsou také ve srovnání s ostatními rostlinnými zdroji bohaté na bílkoviny. Tady však přichází další „ale“, neboť při zpracování sóji, která je kvůli její jedovatosti nutná, je část bílkovin znehodnocena.

Jsou také potvrzeny účinky sóji při snižování LDL cholesterolu, krevního tlaku a rizika vzniku cukrovky.


Negativní dopady na zdraví

Více než 90 % sóji vyráběné v USA je geneticky modifikováno, velká část je ošetřena postřiky. Sója tvoří ve Spojených státech téměř 10 % stravy. Drtivá většina však pochází z rafinovaných produktů, které jsou ze sóji vyráběny. Největší podíl na tomto čísle má sójový olej, neboť se jedná o levnou součást průmyslově vyráběných potravin. Odpadní produkt při výrobě oleje se používá ke krmení hospodářských zvířat. Zatímco celé sójové boby jsou tedy velmi výživnou potravinou, zpracovaná sója může být zdraví nebezpečná.

Sója obsahuje spoustu omega-6 mastných kyselin, jejichž přebytek ve stravě může vést ke zdravotním problémům. Pokud přihlédneme k tomu, že se sója nachází ve velké spoustě průmyslově vyráběných potravin, je lepší se takto zpracované sóji vyhýbat.

Pravděpodobně největším problémem spojeným se sójou je obsah fytoestrogenů, což jsou sloučeniny, které mohou aktivovat estrogenové receptory v lidském těle. Mohou tedy narušit normální funkci hormonů v těle.

Výsledky studií o účincích sóji jsou velmi matoucí. Vždy vedle studie ukazující přínosy sóji narazíme i na takovou, která ji ukazuje v negativním světle. Zatímco pro vegetariánskou stravu jde o kvalitní náhražku masa, v běžné moderní stravě se od ní začíná ustupovat. Pokud se sóji jako potraviny vzdát nechcete, vyberte si vhodnější variantu – průmyslově nezpracovanou a fermentovanou sóju ve formě potravin miso, tempeh apod. Aby se tedy tato potravina nestala vaším nepřítelem, je potřeba si hlídat množství a formu konzumace sóji.


Autor: MiK

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek