KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
kaleidoskop

8 věcí, které jste nevěděli o německých dálnicích

Němcům jejich dálnice závidí celý svět. Díky jejich největší přednosti, kterou je neomezená rychlost, znají slovo „Autobahn“ často i ti, kteří jinak německy vůbec nemluví. Přinášíme vám celkem 8 faktů, které jste o kultovních německých dálnicích zřejmě dosud nevěděli.

...

1. Němci milují rychlost odjakživa

Německo je jedinou zemí na světě, kde na velké části dálniční sítě neexistují žádná rychlostní omezení. V minulosti zde omezení rychlosti existovalo, ale už v roce 1952 bylo zrušeno a již nikdy nebylo obnoveno.

Před druhou světovou válkou byla v Německu rychlost omezena, ale i tehdy byly zákony vůči řidičům velmi benevolentní. Například úsek dálnice mezi Kolínem a Bonnem, který byl dokončen v roce 1932, měl rychlostní limit ve výši 120 kilometrů za hodinu, což je mimochodem o 8 km/h více než aktuální omezení rychlosti na dálnicích ve Velké Británii.

Rychlostní rekord německých dálnic byl dosažen již v roce 1938, kdy automobilový závodník Rudolf Caracciola ve svém voze Mercedes W125 dosáhl rychlosti 268,9 mil za hodinu (430 km/h).

2. Délka dálnic odpovídá čtvrtině cesty kolem světa

Ve svých skromných počátcích měřila v roce 1913 dálnice v Německu pouhých 13 kilometrů. Rychle se ale začala rozšiřovat. V roce 1929 byl otevřen úsek mezi Düsseldorfem a Opladenem a do budování dálniční sítě se masivně investovalo i v období vlády Adolfa Hitlera, v roce 1939 již dosáhla délky 2995 kilometrů.


Skokový růst přišel v souvislosti se sjednocením Německa v roce 1990, kdy spojením východních a západních dálnic dosáhla síť délky 8800 kilometrů. V současné době mají německé dálnice délku 12 950 kilometrů, tedy více než jednu čtvrtinu obvodu celé zeměkoule.

3. Na některých úsecích může přistát letadlo

Některé části německé dálnice během druhé světové války fungovaly jako pomocné rozjezdové dráhy pro letadla, a proto mají dodnes dostatečnou sílu, aby unesly hmotnost letadla.

Obecně platí, že německé dálnice jsou stavěny s dvojnásobnou hrubostí oproti jiným zemím, aby zvládly hmotnost automobilů projíždějících velkou rychlostí.

4. Rychlostní omezení je „doporučené“

Přestože mnoho dálničních úseků nemá zákonem omezenou rychlost, vždy na nich platí aspoň doporučená maximální rychlost 130 kilometrů za hodinu.

Cedule vás de facto varují, že pokud tento doporučený rychlostní limit překročíte a budete mít nehodu, vystavujete se riziku vážných sporů se svojí pojišťovnou. Platí to dokonce i v případě, že jste nebyli viníkem nehody.

V blízkosti měst, velkých dopravních uzlů nebo v místech, která jsou ve výstavbě, bývá rychlost omezena nejčastěji v rozmezí od 90 do 120 km/h.


5. V největší hromadné havárii bouraly stovky aut

Německá dálnice byla v roce 2009 svědkem ohromné havárie, při které poblíž Hannoveru nabouralo celkem 259 automobilů v jediném úseku. Zranily se při ní desítky lidí, ale naštěstí nikdo nepřišel o život.

Německý dopravní klub prosazuje zavedení přísnějších rychlostních limitů a argumentuje tím, že by každoročně ušetřily stovky životů.

6. Německé dálnice jsou bezpečnější než ty americké

I když to vypadá paradoxně, německé dálnice jsou bezpečnější než řada dálnic, které mají rychlostní limity.

Na amerických dálnicích platí omezení rychlosti na 70 mil za hodinu (112 km/h) a v průměru zde dojde ke 4,5 úmrtím na jednu miliardu ujetých kilometrů. V Německu však v této statistice vykazují jen 2,7 úmrtí.

Pouhých deset procent smrtelných nehod se v Německu odehrává na dálnicích – k většině z nich dochází na venkovských silnicích a v centrech měst.

7. Německo do dálnic hodně investuje

Jedním z důvodů bezpečnosti německých dálnic je pravděpodobně důkladnost tamějších kurzů autoškoly. Žáci mají v jejich rámci i povinné jízdy po dálnici.

K bezpečnosti taktéž přispívá pečlivá údržba dálnic. Německo utratí ročně v průměru stěží uvěřitelných 825 000 eur (22,3 milionů korun) na údržbu každé míle dálnice. To je dvakrát více, než kolik investují do svých dálnic zmíněné Spojené státy.

8. Spěcháte? Jeďte z Hamburku do Berlína

Nejdelší úsek dálnice, kde nejsou žádná omezení rychlosti, najdete mezi Hamburkem a Berlínem. Na celkové trase v délce 237 kilometrů neplatí na celých 150 kilometrech žádné rychlostní omezení. Takže byste teoreticky mohli urazit vzdálenost mezi oběma městy za méně než dvě hodiny. Tedy pokud na to máte adekvátní vůz.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (2 příspěvků)

Komentáře (2)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek
Mne to cele pride ako agitka, ze nemecke dialnice su specialne, tak zmeny rychlostnych obmedzeni nahor v inych krajinach nemozu byt... V skutocnosti: 1. To nie je ziadna specialita Nemcov. Tipujem ze podobny vyvoj od obmedzenia na rychlost chodze cez beziaceho chlapca s parporkom po zrusenie obmedzeni az po sucasny stav "apokalypsa, uberme 10 km/h a na dialnici zacnu ludia este aj vstavat z mrtvych!" zazilo viacero krajin, ale povedzme si, ako to bolo konkretne u nas. V Ceskoslovensku platilo od roku 1935 obmedzenie rychlosti iba v obci, s miernymi intermezzami ohladom kamionov a motocyklistov a upravy limitov v obci platilo az do roku 1979 nasledovne: mimo obce neobmedzene, v obci 50 km/h v case od 5:00 do 23:00. V 1979 sa obmedzenie rychlosti zaviedlo... ...kvoli ropnej krize, ze sa bude setrit palivo. 3. Opat uplne normalna vec. Je to akoze strasne "tajne", ale noviny to zverejnuju kazdych par rokov a ak ste sa niekedy cudovali, preco su mosty na dialnici zrazu zbytocne siroke, preco je nudzovy telefon od krajince este desat metrov do strany za neustale udrziavanym vykosenym pasom travy a preco je na konci oobrovsky predimenzovane vybetonovane odpocivadlo - tak ste prave sli po funkcnej zaloznej pristavacej drahe. Je v CR aj v SR. Co sa tyka "hrubosti" (to znamena, ze dialnica ma drsnejsi povrch? alebo ze vodicom vulgarnejsie nadava? snad vacsia tloustka, nie?) - vozidlo iduce vysokou rychlostou ma uplne rovnaku hmotnost. Skor ide o dynamicke javy a aj tak pochybujem, ze aj auto s pritlacnym spojlerom zvysujuce jeho tlak na podlozku iduce 300 km/h ma na cestu vacsi vplyv nez obrovsky nalozeny kamion iduci 90 km/h. 5. Nielenze si to odporuje s bodom 6, ale zaroven stovky zivotov su nezmysel. V 1980-tych pozadovali limit 100 km/h na dialniciach, ze sa rocne zachrani 250 zivotov. No a limit sa nezaviedol, napriek narastu vozidiel a prejdenej vzdialenosti rocne zomiera na dialniciach o 500 ludi menej a umrtnost klesla z 10 na mld. kilometrov na 1,6 na mld. kilometrov. Smutne na tom je, ze keby im ten zakaz vte
Huh, nielenze to odrezalo newlines, este to aj bez akehokolvek upozornenia orezalo text... Tu je zvysok: Smutne na tom je, ze keby im ten zakaz vtedy presiel, tak dnes mavaju papiermi, aha, aha, vdaka nasmu zakazu sme zachranili tychto ludi, aj ked to s tym nema nic spolocne. Zaroven v sucasnosti argumentovat stovkami zivotov je holy nezmysel, kedze na nemeckych dialniciach zomiera cca 380 ludi rocne. Aby to naozaj boli tie "stovky", cize aspon 200, bolo by to 52 % a tolko z tych nehod ani nesuvisi s prekrocenou rychlostou.