KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
kaleidoskop

Cestování nás činí chytřejšími a rozvíjí naše kreativní myšlení

Všichni máme své vlastní důvody, proč cestujeme. Někteří vyjíždí na dovolenou, další cestují za byznysem, a nemají tak vlastně ani moc na výběr, a jiní zase našli levné letenky a prostě do toho šli. Nicméně bez ohledu na vaše důvody bylo nyní prokázáno, že cestování nám pomáhá stát se lepšími lidmi. A při pohledu na další výzkumy, které byly v minulých letech provedeny, nám dokonce může pomoci stát se také chytřejšími.

...

Více kultur, více názorů

Studie, kterou v roce 2014 provedli studenti vzdělávacího programu MBA (Master of Business Administration) pod vedením Williama W. Madduxe, docenta organizačního chování na francouzské ekonomické škole INSEAD (Institut Européen d'Administration des Affaires), nalezla souvislost mezi „multikulturním zapojením“ studentů, což popisuje míru, do které se přizpůsobili a naučili novým kulturám, a „integrační komplexností“, tedy jejich ochotou a schopností uznat odlišné pohledy na tu samou věc.

Jednodušeji řečeno, studenti, kteří se během programu více zajímali o další kultury, lépe zvládali držet v mysli několik protichůdných názorů současně. Jejich interakce s cizími kulturami jim poskytla širší rozhled, než měli dříve.

Studie však našla také další souvislost, a to mezi kulturním zapojením a počtem pracovních nabídek, které daní studenti na konci jejich MBA programu obdrželi, při čemž více zapojení studenti obdrželi více nabídek práce.

„Když jsou jednotlivci vystaveni stejnému multikulturnímu prostředí, je jejich integrační komplexnost a znatelně vyšší počet pracovních nabídek určena jejich psychologickým přístupem a zapojením do odlišných kultur,“ říká Maddox.

Větší multikulturní zkušenost tedy přináší více nabídek práce. Jedná se o velmi zajímavé zjištění, nicméně možná ještě zajímavějším je další výzkum otázky, zda nás cestování činí chytřejšími.

Cestování rozvíjí kreativitu

V roce 2009 Maddux se svými kolegy provedli test vzdálených asociací (RAT), který je klasickým měřítkem kreativního myšlení, u skupiny vysokoškolských studentů. Polovina z nich byla těsně před testem požádána, aby si vzpomněla na své zážitky z života v zahraničí a napsala o nich, čímž aktivovali kognitivní proces zvaný priming, při kterém podnět z dřívějška ovlivňuje pozdější myšlení.

Výsledky byly jasné. Studenti, kteří byli podrobeni primingu a byly jim vyvolány vzpomínky na život v zahraničí, vyřešili o více než 50 % problémů než ti, kteří primingu podrobeni nebyli.

Fyzické přemístění nestačí

Přemístit své tělo však není jedinou podmínkou. „Zjistili jsme, že kreativní myšlení bylo výrazně vyšší u studentů, kteří se dle svých slov během svého pobytu v cizí zemi přizpůsobili její kultuře, než u studentů, kteří se dle svých slov nepřizpůsobili,“ vysvětlují vědci.

A to je zásadní rozlišení. Cestování nás vytrhává z našich běžně zažitých způsobů a nutí nás uvažovat o dalších kulturách a způsobech života, o kterých bychom jinak nepřemýšleli. Naše staré vnímání reality je vyhozeno z okna a nahradí ho nové, které je aktualizované a komplexnější. A je to právě toto zmatení spolu s reakcí mozku na něj, které nás nutí měnit a rozvíjet se tak jedinečnými směry.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek