KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
kaleidoskop

Robot YuMi ve světové premiéře oddirigoval koncert Andrea Bocelliho s italským orchestrem

Italský tenorista Andrea Bocelli vystoupil ve Verdiho divadle v Pise spolu s italským orchestrem, a i když to byl dozajista skvělý hudební zážitek, všechny oči v sále se upínaly na velmi netradičního dirigenta. Tím se stal robot jménem YuMi, který svými dvěma mechanickými rameny řídil celý orchestr. 

...

Koncert završil Mezinárodní festival robotiky

Švýcarský humanoid oddirigoval árii La donna é mobile z opery Rigoletto Giuseppe Verdiho a O mio babbino caro z opery Gianni Schicchi skladatele Giacoma Pucciniho. Úterní koncert byl velkým završením prvního Mezinárodního festivalu robotiky.

I když YuMi svými ladnými pohyby oddirigoval koncert na jedničku, hudebníci se mu museli plně přizpůsobit, protože na ně robot nedokázal reagovat. Robot navržený švýcarskou firmou ABB se sídlem v Curychu se „naučil“ gesta od dirigenta Andrea Colombiniho. „Bylo velice těžké to natrénovat,“ uvedl Colombini, který stojí v čele Lucca Philharmonic Orchestra, jež kromě Andrea Bocelliho doprovázel i sopranistku Mariu Luigia Borsiovou.


„YuMi vyniká velmi dobrou plynulostí gest i jemnými nuancemi ve výrazu. Je to neuvěřitelný krok vpřed v rámci vývoje pohyblivosti humanoidů oproti běžným trhavějším pohybům vyskytujícím se u jiných robotů,“ řekl Colombini.

Dirigent podotkl, že YuMi je mnohem sofistikovanější než jeho „rival“ Asimo, robot navržený společností Honda, který v roce 2008 dirigoval symfonický orchestr v Detroitu. „Zatímco je Asimo v pohybu omezený, YuMi je extrémně flexibilní a je stejně tak mobilní, jako já,“ dodal Colombini.

Robot byl během dirigování podepřen speciální podstavcem, který mu dával potřebnou oporu, aby mohl plně hýbat svými dlouhými pažemi. Colombino však uvedl, že se mu YuMi na první pohled moc nezdál a že to rozhodně „nebyla láska na první pohled.“

Robot se při výuce „stále zasekával“

„Na začátku to nevypadalo dobře, stále se zasekával, a když se to stalo, trvalo 25 až 30 minut, než se restartoval,“ řekl dirigent. „Vytrénovat YuMiho, aby oddirigoval 6minutovou skladbu, zabralo mnoho času. Celkem 17 hodin práce,“ řekl Colombini.

Spolupráce s neživou „bytostí“ byla oříškem i pro samotné sólisty. Sopranistka Borsiová se zdála být nesvá, když ve svých růžových koncertních šatech čekala na to, až robot začne dirigovat árii, kterou měla na ten večer připravenou.


Dirigent Andrea Colombini s YuMim

Vše nakonec dopadlo dobře, i když k dokonalosti chybělo udržování tempa celým tělem i vitalita živého dirigenta. Bocelli, který je zrakově postižený, si musel tempo zapamatovat a YuMi tak nesměl, co se tempa týče, sejít ze své cesty, aby umělce nerozhodil.

„Pro improvizaci zde není žádný prostor, musíte se řídit dle robota. Není však způsob, jak nahradit citlivost i emoce dirigenta,“ řekl dirigent Colombini. „Je to sice skvělý efekt, ale do budoucnosti nemožný,“ dodal. 

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek