Když se v dubnu roku 1912 Titanic na cestě ze Southamptonu do New Yorku potopil, více než 1 500 cestujících zemřelo.

Za příčinu katastrofy byl po dlouhou dobu považován ledovec, nicméně čerstvé důkazy ukázaly, že v trupu lodi vypukl požár, o kterém výzkumníci říkají, že bez povšimnutí hořel téměř 3 týdny a byl také příčinou kolize.

Vědci tuto teorii již dříve brali na vědomí a připouštěli, nicméně nově zhotovená analýza vzácných fotografií, které téměř nikdo neviděl, výzkumníky nabádá, aby za prvotní příčinu potopení lodě uznali právě požár.

Novinář Senan Molony, který se již více než 30 let zabývá potopením Titanicu, zkoumal fotografie pořízené vedoucími elektrotechniky lodi předtím, než loď opustila loděnici v Belfastu.

Molony řekl, že identifikoval zhruba 9 metrů dlouhé černé stopy v přední části pravé strany trupu, jen kousek za místem, kde byl proražen ledovcem. Řekl: „Díváme se přesně na místo, kde ledovec prorazil trup a je zřejmé, že toto konkrétní místo v trupu bylo narušeno či poškozeno ještě předtím, než loď vůbec opustila Belfast.“

Experti následně potvrdili, že je velmi pravděpodobné, že tyto stopy byly způsobeny požárem, který vypukl v třípatrovém skladu paliva, který se nacházel za jednou z kotelen. Když poté Titanic narazil do ledovce, ocelový trup byl natolik oslabený, že ho led prorazil.

Důstojníci na palubě údajně obdrželi přísný rozkaz od Josepha Bruce Ismaye, ředitele společnosti, která Titanic postavila, aby se o vzniklém požáru nezmiňovali žádnému z 2 500 pasažérů.

Molony prezentoval svůj výzkum v televizním dokumentu Titanic: Nové důkazy (Titanic: The New Evidence) vysílaném televizní stanicí Channel 4 na Nový rok.

K příčině potopení Titanicu Molony řekl: „Dle oficiálního vyšetřování bylo potopení Titaniku způsobeno vyšší mocí. Toto ale není prostý příběh o srážce s ledovcem a potopení se. Je to bouře způsobená spojením několika mimořádných faktorů: ohně, ledu a zločinné nedbalosti.“

„Nikdo tyto stopy doposud nevyšetřoval. Kompletně to mění celý příběh. Metalurgičtí experti nám sdělili, že když vystavíte ocel tak vysoké teplotě, učiní ji to křehkou a sníží její pevnost až o 75 %. O tom požáru se vědělo, ale byl bagatelizován. Loď neměla být nikdy vpuštěna na moře.“

Ve zprávě o vyšetřování katastrofy, kterou britský Parlament předložil v roce 1912, bylo uvedeno, že loď plula „vysokou rychlostí“ nebezpečnými ledovými vodami, což členům posádky neumožnilo vyhnout se fatální srážce.


Autor: VoZ

Zdroj: Independent

Foto: Wikimedia