KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
kaleidoskop

Z Londýna do New Yorku za půl hodiny: Musk slibuje meziměstskou dopravu pomocí raket

Podnikatel a vizionář Elon Musk prohlásil, že lidé budou brzy moci létat z města do města během několika minut.

...

Ambiciózní výrok byl součástí Muskova projevu na Mezinárodním astronautickém kongresu (IAC), který se koncem září konal v australském městě Adelaide.

Jeho propagační video uvádí, že trasu Londýn-New York bude pomocí nových dopravních prostředků zdolat za 29 minut:

Musk publiku kongresu dále řekl, že plánuje začít vysílat lidi na Mars v roce 2024 a že jeho společnost SpaceX začne se stavbou vesmírných lodí pro tuto misi příští rok.

Dle jeho slov SpaceX nyní svou práci soustředí pouze na jeden druh dopravního prostředku známého jako BFR (Big Falcon Rocket), který by zvládl pokrýt veškerou dosavadní činnost firmy i meziplanetární cestování.

Své ambice ohledně kolonizace Marsu Musk oznámil na minulém ročníku kongresu IAC. O 12 měsíců později se vrátil s dalšími detaily.

Nová, víceúčelová a znovupoužitelná raketa

Ačkoli je nová raketa BFR stále masivní, je již o něco menší než její předchůdci. Na výšku měří 106 m a na šířku 9 m. Hlavním rozdílem oproti původní verzi jsou však dle Muska nižší náklady. „Myslím, že jsme přišli na to, jak za ni zaplatit. To je velmi důležité,“ říká Jihoafričan.

Cesta k cenové dostupnosti dle jeho slov spočívá v zaměření veškeré činnosti společnosti na jeden systém, který bude následně vyladěn, aby splňoval všechny potřeby zákazníků.

To jinými slovy znamená, že rakety BFR budou, stejně jako současné kosmické lodě firmy SpaceX Falcon 9 a Dragon, vynášet satelity na oběžnou dráhu a obsluhovat vesmírnou stanici, ale zároveň budou přepravovat lidi na Měsíc a na Mars a také zajišťovat přepravu mezi jednotlivými městy na Zemi.


„Většina cest, které lidé považují za dálkové, může být zdolána za méně než půl hodiny. Někteří naši zákazníci jsou konzervativní a chtějí BFR několikrát vidět letět, než jim nebude nepříjemné ji také využít,“ řekl Musk.

„Proto plánujeme stavět dopředu a mít k dispozici zásobu lodí Falcon 9 a Dragon, aby zákazníci mohli bez problému využít starý model rakety – budou tak moci učinit, protože jich budeme mít na skladě hned několik. Poté však budou všechny naše zdroje směřovány ke stavbě BFR,“ dodal.

Znovupoužitelnost je klíč

Kromě toho, že je generálním ředitelem a hlavním konstruktérem společnosti SpaceX, založil Musk také firmu na elektrické automobily s názvem Tesla a je předsedou firmy SolarCity, která se specializuje na technologie obnovitelných zdrojů jako například vysokokapacitní baterie.

Svým vizionářským myšlením si získal přízeň milionů lidí po celém světě, a ačkoli realizace jeho slibů mnohdy trvala mnohem déle, než se očekávalo, má Musk na kontě již několik významných prvenství, mezi něž patří například 16násobné úspěšné přistání orbitálních raket zpět na Zemi po úspěšném splnění jejich misí. Dvě z těchto raket byly dokonce využity opětovně.


Klíčovým aspektem Muskových vizí je opětovná využitelnost. Vesmírná činnost je v současnosti dle jeho slov drahá pouze proto, že využívané dopravní prostředky jsou pouze na jedno použití. Musk tvrdí, že neexistuje jediný důvod, proč by raketové systémy nemohly fungovat jako linková dopravní letadla, u kterých je největším nákladem palivo.

Jeho raketa Falcon 9 je znovupoužitelná pouze částečně, nová raketa BFR však bude zcela. Jedna raketa bude moci létat znovu a znovu.

Musk si je vědom toho, že své ambiciózní termíny, které si stanoví, občas nestíhá dodržet. Když na kongresu v Adelaide publiku ukázal stránku prezentace, na které bylo napsáno, že první, nákladní verze rakety BFR (bez lidské posádky) bude na Mars vypravena v roce 2022, poznamenal: „Nejde o překlep, ačkoli je to ambiciózní.“

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek