EXKLUZIVNÍ RECENZE: Clooneyho Suburbiconu vládne rasistický zmatek, z vyhlídek na Oscary zůstal sen

Od jedinečného Dobrou noc a hodně štěstí uplynulo již 12 let a George Clooney jako by svou někdejší formu stále marně hledal. Po zoufalých Památkářích přichází s rutinní komedií od bratří Coenů, která se marně snaží o přesah.

...

Scénáře populárních sourozenců Coenových často čelí kritice, že sklouzávají do stále stejného dějového a tematického mustru. Bratrské duo miluje filmy o obyčejných lidech, kteří se snaží vyzrát „nad systémem“ a rádi „očůrávají své okolí“ do chvíle, než jim jejich plány explodují do obličeje za doprovodu obří porce krvavých orgií. Ano, vždy je to svým způsobem zábava, otázkou však zůstává, do kdy nás na recyklát slavného Farga bude bavit koukat.

Hranice divácké benevolentnosti do jisté míry zkoumá letošní Suburbicon, jehož scénář Coeni napsali již v 80. letech a který se snaží přivést na filmové plátno jejich dlouholetý kamarád George Clooney. Ten scénář částečně upravil, omšelou báchorku o jedné vloupačce, která je něčím jiným, než se zdála zpočátku být, však zachoval netknutou. A už je to trochu nuda.

Samozřejmě, Clooney je zkušený filmový lodivod a pod dohledem Coenů pravděpodobně nemůže natočit úplnou mizérii. Jednotlivé scény tudíž dokáží strhnout. A to ať už jde o napínání publika při úvodní vloupačce, či o komediální vsuvky, jež jsou přesně tak absurdní, jak od coenovského scénáře čekáte.

Obstojný Matt Damon se tak pomalu zaplétá do vlastního klubka lží, když se snaží ušít boudu na pojišťovací firmu a žít spokojený život se sestrou své ženy. Avšak vše překazí jeho malý syn, jenž se stane nechtěným svědkem toho, že Damonův „hodný táta“ patří mezi komplice celé domovní přepadovky.

Pak už absurdní situace střídá druhou a film nabírá ostřejší tempo, v němž nechybí krvavé gejzíry, ani řádně brutální výjevy. Film přesto působí poněkud fádně, neboť diváka, který coenovské manévry zná, nemá šanci ničím překvapit. A i ti méně znalí si občas budou připadat, že jsou pár kroků před postavami a tuší, kam se bude film dále ubírat.

Poslední půlhodinovka, kdy se Damonův plán hroutí jako domeček z karet, už je dokonale průhledná a nepomáhá ani naroubování rasistických protestů na malém předmětí, které se filmu marně snaží dodat politicko-společenský podtext. Jeho serióznost se přitom ostře bije se zbytkem cynicky humorného snímku, a tak ve výsledku není jasné, co chtěl Clooney sdělit.

Že bylo americké předměstí v 50. letech volnomyšlenkářské jen na oko a do chvíle, než se na jeho prahu objevil první černoch? Že největší zlo pochází od vypočítavých maloměšťáků? Že prahnout po cizích penězích se nevyplácí? Tahle stokrát omletá klišé při současné Clooneyho formě stačí sotva na filmový průměr. Natož na vysněné Oscary, na které film před premiérou tipoval kde kdo.

Hodnocení: 50 %