KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
kultura

GLOSA: Masaryk je hit. O jeho kvalitách to ale nic neříká

Tak se jim to vyplatilo. Produkce snímku Masaryk se tak dlouho snažila budovat okolo filmu o Janu Masarykovi mýtus velké události, až zlákala do kin o prvním víkendu téměř 100 000 diváků. A prý to dokazuje kvality hodné 12 Českých lvů.

...

Pohádky o diváckém zájmu potvrzujícím kvalitu

„Dnes jsme zhlédly a byl to dojemný, silný zážitek, plakaly jsme, úžasné herecké výkony, wow“ – Dagmar Popová

„Tak přátelé … fakt „bomba“ film !!! Silný příběh, skvělá hudba a úžasné herecké výkony pánů Rodena a Kaisera…. Doporučuji J za mě *****“ – Andrea Andy Ádiová

Tyto a další komentáře z Facebookové stránky filmu Masaryk se pokouší distribuční společnost Bioscop používat jako jasný důkaz, že publikum nový snímek režiséra Julia Ševčíka miluje, když v tiskové zprávě zcela nesmyslně píše: 

"Od premiérového prosincového uvedení v kině Lucerna do včerejšího dne Masaryka vidělo 96.332 diváků. Diváci tak svým zájmem, potvrdili rozhodnutí akademiků ČFTA o udělení 12 Českých lvů."


Ačkoli se obří návštěvnost dá hravě spojit s pozitivními ohlasy, který film na svých stránkách získává, rozhodně nelze tvrdit, že by takový úspěch potvrzoval jakékoli kvality filmu, natož udělení rekordního počtu Českých lvů. 

Zaprvé lze argumentovat například hodnoceními na Česko-Slovenské filmové databázi, kde uživatelé mnohdy vyjadřují spíše rozpaky

Za druhé není zárukou kvality ani samotný Český lev, jenž dodnes nemá jasně vyřešenou kontrolu nad tím, jak akademici o filmech hlasují. Nelze kupříkladu dokázat, jestli akademik nominovaný film vůbec viděl, což vede k dohadům, zda hlasovací lístek pouze "nehodil kamarádovi", protože mu to slíbil a má ho rád.


A za třetí divácká návštěvnost sama o sobě nikdy nemůže svědčit o kvalitách čehokoli. Divácká návštěvnost se odvíjí od velikosti reklamní kampaně, od hereckých jmen na plakátech, tématu, jež film zpracovává, případně od hodnocení, které film dostává od recenzentů a prvních diváků. 

Pokud by chtěl distributor filmu skutečně dokazovat, že diváci potvrzujíí svou návštěvností kvality filmu (pokud bychom vůbec přistoupili na pofidérnost toho, že kvalita je určována cenami jako Český lev), musel by přijít se zevrubnou anketou, jež by od návštěvníků získávala ohlasy a musela by mít minimální odchylky od skutečnosti. 

Jenže to distributor nedělá. Místo toho na základě pár ohlasů a čísel návštěvnosti, vycházející z rozdílných východisek, fabuluje nesmyslné korelace, které se dají velmi rychle shodit jako nepodložené a nesmyslné. Ale to už je holt úděl PR. 

Autor: Petr Semecký

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek