RECENZE: Assassin’s Creed zabíjí herní adaptace na roky dopředu

Filmová adaptace populární herní série míchající historický film se sci-fi prvky v kinech propadla. Mnohem bolestivější jsou však její samotné kvality, které pokusy o zpracování herních titulů zřejmě opět silně umrtví.

...

Mají herní adaptace smysl?

Filmová historie nezná mnoho kvalitních herních adaptací. Vlastně by se daly spočítat na prstech jedné ruky, a to by se do ní musely počítat i nostalgické, nikterak úchvatné žánrovky jako Mortal Kombat či Resident Evil. Říká se, že herní adaptace jsou prokleté. Problém však tkví spíše v tom, že si herní a filmový svět ve svém vypravěčství nerozumí.

Assassin’s Creed je to toho nádhernou ukázkou, když herní vývojáři z Ubisoftu vsadili na režiséra Justina Kurzela, jenž se společně s hlavní hvězdou Michaelem Fassbenderem nezdráhal přiznat, že herní předlohu nikdy nehrál a ani na tom nehodlá nic měnit. Díky záštitě herního studia tak Assassin’s Creed sice obsahuje známé herní prvky, jako příběh je však rozteklý až běda.

Ne že by herní Assassin’s Creed aspiroval na Pulitzerovu cenu za literární dílo. Všechny díly série jsou dějově velmi prosté, přesto však nabízí hráčům možnost ztotožnit se v průběhu několika hodin s hlavním protagonistou, s nímž příběh „odžijí“. Herní zážitek tak vychází kromě samotného příběhu i z vlastní interakce, jež dává hráčům potřebný požitek.

U filmu tato interakce absentuje a tudíž je nutné přijít s příběhem a postavami, které obstojí i bez ní. To však tvůrci filmového Assassin’s Creedu nepochopili a prezentují postavy ploché jako žehlíci prkno a zajímavé jako čerstvě natřená stěna... bílá stěna.

Převážnělá povrchnost

Hlavní hrdina Callum Lynch je odsouzen k trestu smrti za vraždu. Po vykonání trestu se však probudí ve společnosti Abstergo, kde je připojen do programu Animus, skrz který má přinést informace o Jablku ráje, mytologickém bazmeku, který chce tajná společnost Templářů použít k ovládnutí světa, zatímco skupina Asasínů se jí v tom snaží již po staletí zabránit.

Zní to jako z prstu vycucaná hloupost. Tvůrci jako by si to však neuvědomovali, a tak je celý film přehnaně vážný a seriózní jako oscarové drama o hrůzách holocaustu. A to i v momentech, kdy hrdinové skákají ze stametrových výšek do kupky sena, kterou při dopadu raději ani nevidíme.

Dějových zákrut přitom není moc. Vše se točí jen okolo Jablka, při jehož historické naháněné  bohužel absentuje napětí i vývoj postav. O Lynchovu historickém předchůdci se (na rozdíl od her) vůbec nic nedozvíme a Lynch je charakterizován jen jako syn Asasína, jehož krevním posláním je chránit moc Jablka.

K zábavě tak mají postačit pouze akčních scény. Ve dvouhodinovém filmu jich je ale jen velmi málo a ačkoli obsahují mnohdy impozantní kaskadérské kousky, výsledkem je přesto nuda, neboť strach o postavy a z něj plynoucí napětí je v Assassin’s Creed silně nedostatkové zboží.

Na atmosféře je přitom vidět, že režisér Kurzel měl jasnou představu, jaký film chce natočit. Jako by však při honbě za seriózní adaptací a hutnou vizuální stránkou zapomněl, že čas od času je potřeba se také bavit a začít vyprávět zajímavý a strhující příběh. Dokořán otevřený konec je pak (i vzhledem k bídným tržbám) už jen pouze úsměvným důkazem tvůrčí naivity.

Hodnocení: 30 %