RECENZE: Blaník míří na hrad! A budete mu fandit

Tonda Blaník zamířil z obrazovek počítačů na velké plátno. Jak se mu přerod z úspěšného lobbisty na potenciální hlavu státu povedl?

...

Divácky úspěšný a dnes už kultovní seriál Kancelář Blaník z produkce internetové televize Stream.cz není třeba dlouze představovat. Lobbista Tonda Blaník v podání bezchybného Marka Daniela v něm se svými kolegy Žížalou (Michal Dalecký) a Lenkou (Halka Třešňáková) již čtyři roky trefně reflektuje a satirizuje českou politickou scénu a především její zákulisí. Na stopáži necelých deseti minut běžně zvládne nasázet několik vtipů, urazit Babiše i domluvit nějaký nekalý kšeft. O to se ostatně snaží i v celovečerním filmu.

V něm se z lobbisty se zálibou v módě stane potenciální kandidát na prezidenta České republiky, když slibuje máslo pro všechny a jako moderní odpověď na blanické rytíře snad i záchranu české země v dobách největší krize – druhé přímé volby prezidenta. V té si Tonda Blaník tradičně nebere servítky, nešetří nadávkami a v rámci kampaně se nebojí na své soupeře vytahovat špínu, i když se s nimi na oko pořád bratrsky plácá po zádech.

Prezident Blaník v celovečerním formátu přejímá vizuální styl seriálu, a tak nechybí těkává zoomující kamera a rychlé střihy, které při více než hodinové stopáži chtě nechtě působí rušivě. Mockumentární styl filmu však chrabře zachraňují tradiční vtipy o „kadění“ i fakt, že se díky celovečerní stopáži máme možnost dozvědět více i o Tondových spolupracovnících a leguánech. Lenka se tak například konečně dočká slavného ex-partnera, zatímco osud blanických ještěrek se zdá být zpečetěn.

Tonda Blaník je jako Prezident povedenou současnou, a ve výsledku i poměrně uvědomělou, satirou. A chtělo by se snad i říct, že právě Marek Daniel a jeho Blaník je přesně takový panovník, kterého si jako národ zasloužíme. A i když nakonec nevyhraje, protože Žížalovi se nepodaří doručit podpisy na Ministerstvo vnitra (a stihne přitom demýtizovat pražskou kavárnu), byl to boj po česku čestný a především vtipný.

Jistě, za několik let už Prezident Blaník nebude fungovat tak, jako v přímé návaznosti na ani ne týden staré výsledky voleb. Ale na velmi podobném konceptu fungují již několik desítek let například i segmenty amerického satirického pořadu Saturday Night Live. A jim ani Prezidentu Blaníkovi není příliš na místě jejich aktuálnost vyčítat, protože oba mají v encyklopediích pověstných politických glosátorů místo už dávno jisté.

Hodnocení: 70%