Neff jinak a přesto stejně

Jak dodává Ondřej Neff v jednom z dodatků k povídkám, debutující Michal Suchánek zachovává spoustu rysů Neffovy tvorby, dovede podchytit a zdůraznit hlavní témata, zároveň se však nebojí přijít s vlastními nápady a aktualizacemi v rámci rozdílného média.

Komiksové vydání Děsivých radostí je díky tomu zcela skvostnou ukázkou hladké tvůrčí spolupráce a důkazem, že když si dvě hlavy takzvaně “sednou”, dokáží i přes věkovou propast vyprodukovat osvěžující dílo plné moderního vypravěčského umu s nádechem klasické science fiction.

Suchánek si pro Děsivé radosti vybral dvě plnotučné povídky Jitro pro strašnou radost a Konec dobrý, všechno dobré, k nimž přidal ještě krátkou povídku Nápad za všechny prachy. Všechny tři povídky se vzájemně doplňují a tvoří zajímavou ukázku jak Neffova, tak Suchánkova díla.

Utopie, Clark a morálka

Jitro pro strašnou radost je sociální satirou, když ukazuje utopickou společnost, jež hojně zakazuje mezidruhový sex, který je trestán vězením, popřípadě smrtí. Čtenář si díky atmosféře Suchánkových kreseb obratem vzpomene na Blade Runnera, popřípadě Star Wars, k nimž by autor mohl obratem tvořit nádherné výtvarné návrhy. Ocení nesmlouvavost, s níž jsou zpracovány motivy povídky týkající se sexuality. A v neposlední řadě uznale skloní hlavu před neočekávanou pointou.

Nápad za všechny časy pro změnu připomene Vetřelce Ridleyho Scotta, popřípadě seriál Firefly od Josse Whedona. Kraťoučký příběh zpracovává představu inteligentní vesmírné bytosti, jež se neustále vyvíjí pomocí zajatých lodí bloudících vesmírem. Té se musí postavit posádka drsných hrdinů, kteří mají daleko k plakátovým astronautům.

Pro hlášky, ani drsné skutky se nejde daleko. A ačkoli je povídka možná až moc krátká a nedokáže zcela pohltit slovními výměnami posádky, ani rozpracovat potenciální drama na palubě, jako zábavné intermezzo inspirované A.C. Clarkem bohatě postačí.

Obzvlášť když závěrečná povídka o fotografovi, jenž cestuje časem, aby přinesl úchvatné snímky plné zmaru z koncentračního tábora v Osvětimi, doslova tne do živého. Suchánek se zde opět ukazuje jako zdatný budovatel atmosféry i výstavby napětí.

Jednotlivé panely, přecházející mezi budoucností a 2. světovou válkou, jsou mrazivé a uhrančivé zároveň, a podtrhují morální apel příběhu, jemuž v závěru nechybí ani úsměvně cynický dovětek.

Děsivé radosti jsou možná dílem debutanta. Nicméně debutanta nesmírně talentovaného a schopného zpracovat rozmanitý materiál do funkčního a především zábavného celku, jenž se čte hladce a srozumitelně, zároveň však nepostrádá hlubší podstatu Neffova díla. Klobouk dolů a pokud možno pokračování. Materiálu i nápadů je jistě dost.

Hodnocení: 90%

UKÁZKY Z KOMIKSU:





Autor: Petr Semecký

SOUTĚŽ: Vyhrajte jeden ze dvou výtisků českého komiksu Děsivé radosti