KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
kultura

RECENZE: Kosmo slibovalo ostrou satiru, zatím je ale jen tupé

Dlouho chystaný autorský projekt Tomáše Baldýnského konečně vplul na televizní obrazovky. Po odvážných slibech ČT však převládají spíše rozpaky nad plochým vykrádáním britských vzorů.

...

Jako Ajťáci a Jistě, pane ministře... ale hůř

Když před osmi lety vlétl na televizní obrazovky Baldýnského předchozí projekt Comeback, vysloužil si údiv nejednoho diváka, když poprvé přivedl na obrazovky koncept sitcomu v podobě, za kterou se nemusel vedle západních vzorů stydět. Baldýnský sestavil zdatný tým scenáristů, který narýsoval sympatické postavy a napumpoval scénáře humorem, který s chutí rozvibroval nejednu bránici.

A teď přišlo Kosmo, další velký projekt, kolem něhož Česká televize vybudovala renomé satirické události o velikosti toho nejlepšího, co jsme mohli dříve sledovat díky importu z Britských ostrovů. 

Ostatně Kosmo v politické linii až nápadně připomíná britské seriály Jistě, pane ministře a Jistě, pane premiére. Část o packalských kosmonautech pak přinejmenším v první epizodě svým zpracováním fiktivního korporátu značně upomíná například ke kultovním Ajťákům.

Jenže zatímco všechny tři britské vzory přicházely s humorem nahuštěnými epizodami, které stavěly na inteligentním a mnohdy promyšleném humoru, Kosmo působí jako jejich slabá, méně talentovaná vykrádačka, když přináší spíše přímočaré, sporadické vtípky, mezi nimiž nechybí ani trapná přejmenování á la Anton Hrabiš (hehe), či „legrační“ padání (hehehe).

Podobné plytkosti se bijí s víceméně solidní politickou linií, jež sice okatě opisuje od britského vzoru, na rozdíl od kosmonautské linie však přináší alespoň trochu chytrý přístup k tématu a dialogům, které jsou úderné a díky komickému podání především Martina Myšičky i k upřímnému zasmání. 

Na rozdíl od ryze trapného nafouklého poprsí Jany Plodkové, jehož zdůvodnění je vysloveně hloupé, stejně jako většina dialogů pytvořících se kosmonautů, z nichž si své uhraje snad jen David Novotný, jenž jako by replikoval obdobnou roli vesnického balíka z nováckého Okresního přeboru.

Zmatený ansámbl

Vedle zbytku kosmonautské party ale alespoň působí ve svém herectví svéprávně. Ostatní jako by byli režií vypuštěni na scénu s povelem „nějak to dáme na první dobrou“, z čehož nikdy neplyne nic dobrého. U Kosma je herecká zmatenost šokující o to víc, že si seriál kromě nevýrazného režiséra Jana Bárteka vyhradil pro herce i speciálního hereckého režiséra, jenž je zároveň i dramaturgem pořadu.

Což je pravděpodobně stejný kámen úrazu jako fakt, že Baldýnský obsadil post jak scenáristický (byť bez dialogů), tak producentský, čímž se vlastně stal sám sobě šéfem, který svého podřízeného rozhodně nedovede adekvátně usměrnit.


Kosmo je přinejmenším v prvních dvou epizodách humorově nesoudržné a mdlé, stopáží dokonce až přetažené (37 minut se jeví se současnou porcí humoru jako příliš štědrých) a svým vyzněním vůči satirizované české malosti až odporné, když nenabídne jedinou postavu, která by měla dobré vlastnosti a ve výsledku se nechovala jako úplný zmetek.

S čestnou výjimkou Plodkové, jejíž dobrotu seriál vysvětluje dřívějším životem v Americe. Jako by snad v Česku pravda a čest nic neznamenaly. Baldýnský to tak možná vidí. Bez nádechu pozitivismu se však jeho projekt jen topí v obludně cynickém zobrazování korupce a hledání právnických kliček. Což začíná být nuda daleko před polovinou nového seriálového oře.

Hodnocení: 50 %


Autor: Petr Semecký

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek