O nic chytřejší než posledně

Série o Wolverinovi roky hledá svou vlastní tvář. První film s názvem X-Men: Origins – Wolverine se svou estetikou podobal úsměvným akčním řežbám z osmdesátých let. The Wolverine chtěl i kvůli zasazení do moderního Japonska působit jako dnešní blockbuster, v němž se polemizuje a důležitosti vlastní smrtelnosti. Třetí a závěrečný díl série je pak novodobým westernem, jenž nezapře inspiraci post-apokalyptickými bijáky minulosti, které se se svými hrdiny nepárají.

Logan je film nesmírně krutý, temný a depresivní. Již od první scény, kdy se skupina Mexičanů snaží hrdinovi odcizit kola jeho limuzíny, aby následně přišla o většinu svých končetin, tvůrci naznačují, že tentokrát se pravidla mění. Film je více nekompromisní a studiově nesvázaný. Má se jednat o ultimátní vizi populárního komiksového bručouna. O to víc zamrzí, že za vším masakrem není lepší scénář.

Jakmile Logan zasune své ostré adamantiové břity zpět do předloktí a má začít vyprávět příběh, nepříjemně se zadrhává a jen opakuje, co jsme viděli jinde. Úsměvné přitom je, že ačkoli se tvůrci snaží veřejně hanit především první díl série, je to právě on, k němuž se dějově nejvíc vrací a jeho části jako by nevědomky replikovali. Včetně jejich směšnosti.

V X-Men Origins Logan prchá před svou minulostí, ta ho však dožene a on musí utíkat, aby následně ochránil skupinu mladých mutantů, způsobil smrt několika nevinných osob a svedl boj s vědcem, který chce z mutantů vytvořit ultimátní zbraň. Dejte si před film název Logan a dostanete film úplně o tom samém. Jen v serióznějším, o větší umění se pokoušejícím podání.

Konečně jatka

Výrazný rozdíl je opravdu jen v tom, že je film pomalejší a soustředěnější na postavy Logana a Profesora X, který trpí demencí a ohrožuje svět svými nestabilními schopnostmi. Popřípadě enormní porcí krvavé akce, v níž střihačovy nůžky nemusí utíkat ani před záběry useknutých hlav či proražených lebek.

Zvolený styl nekompromisní brutality má samozřejmě za cíl umocňovat nesmlouvavost prostředí, v němž se Logan nachází. Bohužel však nedokáže maskovat křečovitost, s jakou scénář prezentuje některé linie, jež by měly být stěžejní.

Například tu o Loganově „genetické“ dceři, jež je ovládána stejnou emocionální nestálostí jako samotný Wolverine a která k němu jakožto otcovské figuře musí najít cestu. Tato linie je zcela nerozvinutá a neodpustí si ani typické přešlapy typu „naučení se cizí řeči za dva dny“, případně memorování filmových dialogů ze slavného westernu (bez znalosti jazyka), které mají být v emocionálně vypjatém finále zúročeny jakožto ikonická tečka za celým dobrodružstvím a Loganovou filmovou sérií.

Na papíře musel Logan jako nesmlouvavý biják působit lépe. Už jen proto, že v textu všudypřítomné krájení živého masa nepůsobí tak stereotypně a rutinně jako ve filmové podobě. Výsledkem je však film, jenž se pouze tváří, že je něčím víc než další generickou roadmovie, která přes všechnu snahu brázdí jen prověřené stopy, které čas od času pro osvěžení pročísne sprškou malinovky.

Hodnocení: 50%