RECENZE: Na Ostrově lebek je Kong králem popcornové zábavy

Tři roky po Godzille přichází zpět na scénu King Kong. Ze zaprášené báchorky o unesení opice do New Yorku a lásce mezi zvířetem a blondýnou se stává velkolepý orchestr monstrózních bitev, který však nespoléhá jen na první signální.

...

Akce bez čekání

Jestli se něco vyčítalo Godzille režiséra Garetha Edwardse, potažmo poslednímu zpracování King Konga z rukou Petera Jacksona, bylo to pomyslné čekání na Godota, který ne a ne přijít. V případě nového Kongova filmu tvůrci prokázali schopnost pochopit požadavky fanoušků a urychlili expozici na nutné minimum. Na titulní Ostrov lebek se tak putuje záhy po úvodních titulcích a samotný opičák se objeví dříve, než byste čekali. A demoluje jako o život.

Podobně jako Godzilla, i Kong rozvíjí motiv nespoutanosti přírody, jejíž pravidla dokáží udržovat pořádek i bez lidského elementu, jenž je naopak narušitelem a nechápajícím vetřelcem opájejícím se vlastní „božskostí“, jež musí být po zásluze potrestána.

Po úvodní demolici posádky armádních helikoptér z doby vietnamské války se skupina badatelů doprovázená armádní eskortou vydává na místo, odkud by měla být o pár dní později vyzvednuta. V cestě stojí jen nebezpečné kreatury, vedle nichž by braly nohy na ramena i prehistoričtí ještěři z Jurského světa.

Jednotlivý design obyvatel tajuplného ostrova je skutečně působivý a v kombinaci s excelentní kamerovou prací nejednou donutí oslněně zírat na plátno s otevřenými ústy. O to víc, jakmile dojde na střety monster, jež jsou perfektní definicí popcornové zábavy.

Akční scény jsou za všech okolností přehledné, promyšlené a sympaticky využívají prostředí jako v případě útoku obřího pavouka v bambusovém lesíku, kterážto sekvence nemá daleko k čistému hororu.

Kong: Ostrov lebek se svým ratingem vůbec drží na hraně toho, co dokáží hollywoodští morální cenzoři vnímat jako nekonfliktní rodinnou zábavu. Ve filmu sice nedojde na žádný krvavý koncert jako v případě nedávného Logana, rozhodně se však nedá říci, že by se tvůrci báli svým postavám ubližovat. Požírání těl, exploze či trhání vejpůl není v případě Kongova nejnovějšího filmového příběhu nedostatkovým zbožím.

Lidská nicotnost vůči přírodě

Celý film je velmi jasně koncipován jako názorná ukázka lidské arogance, jež je sražena nespoutaností prostředí, do něhož lidská noha nikdy neměla vkročit. Odráží se to na postavách, které podobně jako v případě Godzilly nejsou hlavními hrdiny příběhu, nýbrž pouhými návštěvníky. Na rozdíl od Konga, jenž slouží jako hybatel děje a akční pěst, jsou lidské postavy expedice diváckými průvodci, kteří musí pro svou záchranu projít peklem a přežijí jen ti morálně nejčistší.

Jak totiž film ukazuje, každá z postav si s sebou nese určitá traumata a sny. Nejvíce je to patrné na postavě Samula L. Jacksona, jenž je parafrází velitele z Coppolovy Apokalypsy, kde postavu ztvárnil Marlon Brando. Jacksonův velící důstojník se nedokáže vyrovnat s prohrou vietnamské války a jeho veškerá snaha ve filmu je motivována pomstou „neznámému nepříteli“, kterého nyní místo šikmooké armády spatřuje v Kongovi.

Film na základě postavy velitele staví zbytek ansámblu před morální dilema, zda si každý ze skupiny zaslouží záchranu, potažmo zda je vždy správné poslouchat v krizové situaci nadřízeného, díky čemuž má divák možnost vytvářet si sympatie k postavám, které s ním sdílí morální kompas. A to aniž by musel být film o střetu s obří opicí a prehistorickými příšerami až přehnaně vážný.

Tvůrci si naopak uvědomují, že pracují s ryze „béčkovými“ proprietami, což se odráží na cynismu některých úmrtí, sebeshazovačném humoru a v neposlední řadě na atmosféře, jež jako by přímo vypadla z verneovek či pulpových magazínů minulého století. Což činí z Ostrova lebek soběstačný a příjemně nápaditý příspěvek do žánru kaiju filmů a pomalu bobtnajícího monstruniverza. Jak se totiž dozvídáme v závěru, Kong není jediným králem, k němuž bychom měli mít respekt.

Hodnocení: 90%