RECENZE: Noví Strážci vesmíru chtějí být jiní. Jsou však nijací

Populární seriál z 90. let, v němž skupina teenagerů brání svět před zlou čarodějnicí, dostal první vysokorozpočtové zpracování. Ve snaze celý koncept restartovat však tvůrci zapomněli vymyslet, čím by noví Strážci vesmíru měli zaujmout.

...

Rozbředlý start série

Producenti celovečerního filmu, který stál podle oficiálních údajů 100 milionů dolarů, plánují rovnou šestidílnou ságu. Po prvních dnech v amerických kinech však začíná být patrné, že na ně dost možná nedojde. Tržby klesají a není se čemu divit, Strážci vesmíru totiž ve snaze získat nové fanoušky a zároveň uspokojit i ty staré necílí téměř na nikoho a působí příliš rozbředle.

Sestava týmu a koncept zůstává věrný původnímu seriálu Mighty Morphin Power Rangers, který - na rozdíl od dalších sérií - znají i tuzemští diváci. Skupina puberťáků je povolána bránit svět před probuzeným zlem v podobě čarodějnice Rity, k čemuž jim mají pomoci nově získané bojové schopnosti a robotický vozový park známý jako Zordy.

Film režiséra Deana Israelita si uvědomuje, že je původní koncept Strážců vesmíru příliš jednoduchý, a tak se snaží zhutnit zápletku psychologizací hlavních hrdinů. Nečiní to ovšem důsledně, a tak ačkoli film vypovídá o partičce, z níž každý má svůj rodinný či kamarádský problém (nemocná matka, ztráta přátel, šikana či homosexualita v tradicionalistické rodině), žádný z nich se uspokojivě nedořeší.

Marná snaha o komplexitu

Postava Trini sice odhalí, že má problémy s přítelkyní, čímž film odvážně naťukne LGBT tématiku, do konce filmu už se však podzápletka neřeší. Stejně tak zůstává nedořešený vztah Kimberly s jejími bývalými nejlepšími kamarádkami, z nichž jedna nafotila lechtivé fotky a Kimberly je zveřejnila. Zackovu matku vidíme až v závěru. A ani vztah vůdce týmu Jasona s vlastním otcem není hlubší než plakátová hesla politických stran.

Israelitovi plochost postav podráží nohy především v momentech, kdy Strážci vesmíru chtějí o něčem vypovídat. Je totiž až příliš patrné, že nemají o čem mluvit, kvůli čemuž film záhy sklouzne do série tréninkových montážích, jejichž pointou je, že dokud se tým nenaučí spolupracovat a táhnout za jeden provaz, nebude moci morfovat do svých superhrdinských podob.

Což zákonitě nakrkne nejednoho fanouška původního seriálu, který na Strážce vesmíru opravdu nejde proto, aby poslouchal bolístky hrdinů, kteří ve své původní podobě byli dobráky od kosti a vzorem nejednoho dorostence před televizní obrazovkou. Hlavním tahákem Strážců vesmíru byly, jsou a budou střety s příšerami, kde film selhává ještě více, než v případě postav.

Čekání na akčního Godota

Israelite čeká na první akční scénu až daleko za polovinu filmu, kdy publikum chtě nechtě ztrácí zájem. A když už na akční řež dojde, je příliš krátká a postrádá lepší gradaci a práci s napětím. Strážci vesmíru bojují mimo Zordy jen něco málo okolo dvou minut z celého filmu a i když se přesunou do svých bojových vozů, z nichž utvoří obřího robota, který je zjevně hojně inspirován sérií Transformers Michaela Baye, ani na moment nevyvolají akční nadšení jako konkurenční hračkářská série od Hasbra.

Nejde o to, že se film nenamáhá vysvětlovat, jak jsou postavy schopné bez tréninku tyto stroje pilotovat. Ostatně to seriál dokázal vysvětlit jednou větou o tom, že jim vše připadá zcela přirozené a trénink nepotřebují. Jde o to, že Israelite nevěnuje jednotlivým postavám a Zordům prostor a nenechá je vyniknout. Akce připomíná jen nekontrolovaný chaos, v němž různá vozítka nekoordinovaně střílí a vymýšlí náhodné útoky. Jako by se scenáristé ani nenamáhali finále budovat a zkrátka proti sobě postavili jedno zlaté monstrum, doprovázené matnou a směšně přehrávající Elizabeth Banks, a jedno plechové monstrum.

Což by ovšem nestačilo ani ve stařičké televizní show, která přes všechnu svou naivitu vždy uměla gradovat zápletku s velmi jasně rozlišitelnou strukturou, díky čemuž byl při závěrečném vítězstvím divák veskrze uspokojen. Noví Strážci vesmíru oproti tomu chtějí působit promyšleně, avšak výsledek poukazuje spíše na přesný opak, když je jak samotná zápletka, záporačka i finální střet jen nepřehledným a zmateným pelmelem, v němž se těžko hledá pevná nit. Což je při dvouhodinové stopáži smrtonosná kombinace, kterou neodrazí ani sebevětší dávka nostalgie.

Místo odvážného začátku potenciální série tak Strážci vesmíru evokují spíše katastrofálně přijatý restart komiksové Fantastické čtyřky, jenž rovněž při snaze o temnotu a realističnost zapomněl, jak se to točí zábava.

Hodnocení: 40 %

Autor. Petr Semecký