RECENZE: Otrokářství ve vizionářské podobě. Z hororu Uteč dobře není

Nečekaný megahit amerických kin dorazil do České republiky. Pozornost si zaslouží i přesto, že otrokářská tematika není zdejšímu prostředí vlastní.

...

Býti moderním otrokem

Režisér a scenárista Jordan Peele toho na kontě mnoho nemá. Jeho celovečerní prvotina Uteč se tudíž jeví jako malý zázrak, který sympaticky osvěžuje zasmrádlé vody zámořského hororu, jenž v posledních letech pouze recykluje duchařskou tématiku.

Peele vychází spíše z realistických kořenů a svůj film výrazně staví tématu jižanského otrokářství a rasismu vůči afroamerické komunitě. Mladý, smíšený pár jede na návštěvu rodičů bílé přítelkyně. Jak se však dalo očekávat, ta je novým „přírůstkem“ do rodiny i přes záplavu úsměvů spíše zaskočena. Zdejší služebnictvo je navíc kompletně složené z afroameričanů, což v roce 2017 hlavnímu hrdinovi přidělává další vrásky na čele. A další jsou pomalu na cestě.

Jordan Peele totiž režíruje mistrovsky, což znamená, že scény, jež mají vyvolávat napětí, jsou skutečně napínavé. A jakmile dojde na vyvolávání husí kůže a zneklidnění, můžete si být jisti, že vám nebude při sledování filmu dobře po těle. Uteč přitom není ohledně násilí a lidského utrpení nikterak explicitní. Naopak staví spíše na dobrých dialozích, budování atmosféry a chytře odhalovaných políčkách hororové skládačky, jíž sice pozornější  divák složí s předstihem, ani to mu však zážitek nepokazí.

Zdatné míchání žánrů

Peelův scénář šikovně vybuduje sympatie k hlavnímu hrdinovi, takže jakmile dojde na lámání chleba, divák rád odpustí některá klišé, naivnější žánrové propriety typu nalezení inkriminujících fotografií těsně před zásadním zvratem a v závěru i úprk do béčkovějších vod, kdy Peele honbu po lidském majetku představuje daleko za hranicí do té doby spíše psychologického hororu.

Povinné trýznění hrdiny je ovšem natolik působivé a zdatně ukočírované, že i přepjatější závěr, v němž dojde na řadu prvků z typického slasherového masokombinátu, nepůsobí směšně. Naopak si hrdinovu cestu za mstou a přetrháním pout užijete spolu s ním. Byť režisér neopomíná upozornění, že za každým traumatickým zážitkem je následuje osobnostní rozklad.

A to je nejsilnější devíza Uteč. Schopnost jeho tvůrce vytvořit dílo, které je tematicky osvěžující a nápadité. A i přes zdánlivě nesourodý žánrový mix za všech okolností soudržné. S hlavní postavou, jež je vzhledem k žánru nadstandardně inteligentní a kupodivu jí věříte každou slzičku v oku či kapku krve uroněnou pro vlastní záchranu. Zkrátka a dobře, v kinech se zase jednou děsí chytře.

Hodnocení: 80 %