RECENZE: Ruský pokus o Avengers není film, ale technické demo

Ačkoli se ruská filmová škola inspirovala západní komiksovou velkovýrobou z dílny Marvelu, výsledná podoba filmu Ochránci je spíše bizarním pokusem o film, než regulérním bijákem pro kina.

...

Děj? Nepotřebujeme!

Komiksovým filmům z hollywoodské dílny se často vyčítá, že jedou podle zajetého mustru. Ostatně přinejmenším u takzvaných originů, které představují nového hrdinu, to dokonce dává smysl.

Potkáme postavu před její proměnou, následně sledujeme její fyzickou i mentální změnu v superhrdinu a v závěru zpravidla dochází k bitvě, v níž hrdina zužitkuje své dosavadní zkušenosti a nově získané schopnosti a zvítězí v heroickém souboji se zlem.

Prosté, funkční, divácky uspokojivé. Jenže ono nejde jen o samotnou proměnu. Jde i o témata, která film řeší a dějovou kostru, která tato témata a vývoj postavy nese na svých bedrech. I ten nejjednodušší akční film ji potřebuje, což si bohužel neuvědomili tvůrci ruských Ochránců.

Snímek režiséra Sarika Andreasjana připomíná spíše technické demo nějakého levného trikového studia než regulérní film. Jakýkoli děj a jeho logické směřování totiž chybí. Ochránci sice v úvodních titulcích ještě vcelku srozumitelně exponují, jak sovětská armáda přišla ke skupině superschopnostmi obdařených gerojů, mezi nimiž nechybí ani medvěd, který během filmu dostane i rotační kulomet. Zbytek filmu se však nese v duchu naivních oslých můstků, podivného střihu a absence dramatizace a režijního vedení.

Bizarní nuda

Film jako by jel po 89 minut víceméně na volnoběh a jen náhodně spojoval scény do nesoudržného a nepříliš zábavného celku. Ano, film, který vypráví o muži přeřezávajícím auta vejpůl, medvědovi s kulometem či neviditelné ženě vařící vynikající boršč, NENÍ zábavný. A to ani přesto, že v něm v roli antagonisty vystupuje šílený sovětský vědec, kterému ze záhadného důvodu narostl na břiše pekáč buchet a jeho zjev připomíná profesionálního wrestlera. Což bohužel platí i pro jeho chování, které se dá přirovnat k jednání šimpanze, který po přetržení liány spadl na hlavu.

Andreasjanův film bohužel příliš nepobaví ani po akční stránce, která by tupoučký rádoby děj mohla alespoň částečně zachránit. Jenže vše zajímavé bylo v upoutávkách a zbytek akčního řádění čítá pouze pohyb v rozvalinách železobetonu, nepodařené dialogy jako od žáka prvního stupně základní školy a vskutku úsměvné efekty, které svou nezvládnutostí čas od času připomenou céčkovou fašírku Sharknado. Jenže opět platí, že ta byla alespoň zábavná.

Na Ochráncích pobaví snad jen snaha tvůrců sem tam vysloveně vykrádat marvelovské Avengery. A to především pokusy o scenáristické finty, či potitulkovými scénami, jež by měly vést k dalším pokračováním.

Na ty ale zřejmě nedojde, neboť je film komerčním fiaskem i ve své domovině. Což je dobře. Bylo by sice možná zábavné sledovat další podobný neumětelský pokus o akční spektákl. Jistě se však ruské finance dají využít lépe. Třeba na modernizaci tamních ropovodů, výstavbu nového McDonaldu, anebo nákup nových samopalů pro armádu. Vše se zdá být smysluplnější než další Ochránci.

Hodnocení: 20 %