RECENZE: Šestý v pořadí a přesto originál. Nový Spider-Man je pubertálně okouzlující

15 let po uvedení prvního celovečerního filmu o Spider-Manovi do kin přichází již jeho třetí verze. Pod taktovkou samotného Marvelu se však naštěstí nejedná o derivativní zbytečnost.

...

Škola, holky a superhrdinové

Spider-Man patří mezi neikoničtější hrdiny komiksových sešitů, a tak je každé jeho filmové zpracování spojeno s nemalými očekáváními. U již šestého filmu s „Pavoučím mužem“ se však přecejen očekává spíše výplňová kapitola v životě nerdovitého Petera Parkera, než originální smršť nápadů. Spider-Man má ale tentokrát nové trumfy. Především pak mladistvou svěžest středoškolské komedie.

Trvalo to „jen“ patnáct let, než fanoušci puberťáka, kterého kousl radioaktivní pavouk, konečně dostali tu verzi hrdiny, kterou si pamatují z kreslených sešitů. Petera Parkera hraje herec, jenž má blíž k nezletilému než třicátníkovi. Většinu času zaberou jeho životní trampoty ve škole a s dívkami. A když už dojde na akci, je naplněná rovnoměrně akčními vychytávkami a pubertálním glosováním hyperaktivního středoškoláka.

Marvel se v prvním filmu, který vznikl pouze pod jeho kreativní taktovkou a spadá tedy do série ostatních filmů z tzv. Marvel Cinematic Universe, kde existují i Iron Man, Thor či Hulk, opět odvážil udělat krok novým žánrovým směrem a namísto opulentního blockbusteru o záchraně světa servíruje chytlavý příběh o dospělosti nepoklidného mládežníka, jenž je shodou okolností rovněž superhrdinou.

Pravý Spider-Man

Centrem příběhu je samotný Peter, jehož Tom Holland hraje jako roztržitého, leč okouzlujícího vykuka, jemuž přejete jak první velkou lásku, tak vítězství nad newyorskými zlodějíčky. A přejete mu to o to víc, že má proti sobě i silného soupeře.

Michael Keaton v roli arcizloděje Vultura, jenž přeprodává zbraně vyrobené z ostatků mimozemšťanů a dalších nepřátel hrdinných Avengerů, totiž exceluje a přináší vrstevnatý portrét otce od rodiny, jenž se v krizi vydal na špatnou dráhu.

Keatonova postava má podobné kouzlo jako thorovský padouch Loki. Vděčí za to hereckému charismatu a především citlivému vylíčení motivací, které postavu činí komplexní a umožňují ji chápat a dokonce s ní soucítit. To je pro film ostatně klíčové, neboť dilema o správnosti Vulturových činů řeší i samotný Peter, jenž je v novém filmu sympatický jak v rovině digitální akce, tak při běžné sociální interakci.

Jak se stát hrdinou

Zapomeňte na taneček ze Spider-mana 3, anebo podivné pronásledování dívek z Amazing Spider-Mana. Nové reinkarnaci populárního rudo-modrého hrdiny se daří být uvěřitelnou sondou do duše dnešního středoškoláka, jehož trápí holky, škola a v tomto případě i okolní bezpráví.

Peter Parker přitom ještě není tím ikonickým hrdinou. Své schopnosti teprve objevuje, stejně jako morální zásady a hrdinské vychování, což ho často vrhá do komických i dramatických situacích.

Marvelovský stroj na peníze přitom mezi všemi prvky opět nachází dokonalou rovnováhu, přičemž znalce komiksů potěší řada drobných pomrknutí jak na kreslená pavoučí dobrodružství, tak na okolní filmy rozsáhlého komiksového vesmíru, v jehož rámci je Spider-Man: Homecoming kupodivu civilní a střízlivou podívanou, jež nechce být za každou cenu megalomanská. Což ji v záplavě letošních trikových spektáklů činí více než zapamatovatelnou.

Hodnocení: 80 %