RECENZE: ​Tiché místo donutí diváky mlčet. Pověsti o hororu roku mu ubližují​

Doposud nepříliš výrazný herec John Krasinski se ve svém režijním debutu chopil ambiciózního námětu, v němž lidstvo přežívá nadvládu krvelačných monster díky absenci vyluzování zvuků. Všudypřítomné ticho však nevydrží věčně.

...

Krasinski neponechal nic náhodě, když do hlavních rolí obsadil kromě sebe i svou manželku Emily Blunt, s níž tvoří pevný pilíř rodinných zásad, které se snaží přenášet na své stále ještě rozjívené potomky. Jsou to právě děti, které vytváří napětí ve filmu, neboť zatímco dospělí dokáží dodržovat přísná pravidla tichosti, malé děti často poruší disciplínu pouhou tužbou po vysněné hračce na baterky.

Fantastický úvod

Krasinskiho film strach z dětského chování a jeho brzké potrestání ukázkově prezentuje již v samotném prologu, který by velmi dobře posloužil jako atmosférický kraťas. V něm nejmenší potomek touží po zvuky vydávajícím raketoplánu, což pro ostatní představuje smrtící hrozbu. Dítěti je hračka upřena, jeden z jeho sourozenců však nakonec svolí a dítě to stojí život. Lépe pravidla nastavit nelze.

Zbytek filmu se díky hutnému úvodu nese v neustálém oparu strachu z jakékoli hlasitější hlásky či zvukové reprodukce. Rodina pouze šeptá, pouštění rádia je vzdáleným snem a trochu silnější zvuk lze vydat jen pod padající vodou, která dokáže jakýkoli ruch účinně eliminovat. Krasinski navíc ovládá řemeslo, a tak z filmu od prvních minut odkapává napětí, přičemž fungují i citlivé rodinné momenty.

Režijní vizi tak naneštěstí po polovině filmu začne podkopávat samotný scénář, jenž několikrát poruší daná pravidla a začne si chování postav upravovat podle potřeb dramatického dosahu. Vyjma dětí se tudíž začnou hloupěji chovat i jejich rodiče, monstra reagují na zvuky dle benevolence scenáristy a z výživného dramatu o přeživání v brutálních podmínkách vzniká obligátní hororový napínák, v němž padá i zásadní pravidlo monstr hororů, že neviděné je strašidelnější než viděné.

S přibývající stopáží tak napětí kuriózně slábne, ačkoli by mělo spíše sílit. A co začíná jako ambiciózní post-apokalyptický snímek o neznámé hrozbě se mění na řadovou fašírku, v níž se střídají zvukově přestřelené lekačky s akčním pobíháním a nabíjením zbraním.

Je to škoda, protože Tiché místo se dobrovolně vzdá vyšších ambicí pro čistý adrenalin, který Krasinski dovede zúročit za cenu zapomenutelného výsledku, jehož největším úspěchem je, že popcornožroutům alespoň na 90 minut zavře úspěšně ústa a donutí je odložit i ceněný kyblík kukuřice.

Hodnocení: 65 %