RECENZE: Z Kingovy Temné věže vznikl banální úvodní díl k neexistujícímu seriálu

Dlouho očekávaná adaptace literárního opusu Stephena Kinga konečně dorazila do kin. Z ambiciózní fantasy látky však zbyl jen stín a přímočará akční jízda bez stylu.

...

O adaptaci Temné věže se v hollywoodských kopcích mluvilo dlouhé roky. V jednu chvíli ji měl dokonce režírovat oscarový Ron Howard, jenž nový film nakonec pouze produkuje, dlouhodobě se mluví i o seriálovém zpracování, jež by předcházelo událostem filmové verze. Vzhledem ke kvalitám nového filmu se však veškeré plány jeví jako jalové.

Něco se hrubě nepovedlo

Jestli je na Temné věži něco patrného od samého začátku, je to neustálý pocit nedotaženosti a dodatečných úprav. Film jako by se od prvních minut nemohl rozhodnout, čím chce vlastně být, kdo je jeho protagonistou a na jak velkém plátně chce svůj příběh vyprávět. Film tak na jednu stranu působí komorně až televizně, na druhou se snaží o stylizované akční sekvence a digitální „mambojumbo“, v němž paprsky z dětských myslí útočí na mýtickou věž, která chrání celý vesmír před útokem monster.

Prý, protože z mytologie Kingova několikadílného knižního vesmíru diváci uvidí až smutně málo. Režisér a scenárista Nikolaj Arcel do kin pouští film, který na mytologický základ příběhu vysloveně kašle. Místo něj však nic dalšího nenabízí.

Setkáváme se tak s malým chlapcem Jakem, jenž má nadpřirozené schopnosti a zdá se mu o konfliktu v jiné realitě. Proč přesně, to není zcela jasné. Stejně jako motivace pistolníka Rolanda Deschaina, jemuž se Idris Elba snaží svým charismatem dodat alespoň nějaké kouzlo, když v tomto směru scénář selhává.

Arcel, jenž v minulosti napsal například původní adaptaci románu Muži, kteří nenávidí ženy, doslova rezignuje na své postavy, o nichž se dozvíme v zásadě jen samá klišé. Chlapec je otloukánek a introvert. Deschain přišel o otce a touží po pomstě víc než o svůj úděl bojovníka dobra. A pak je tu Matthew McConaughey, který si svou záporáckou šarži sice užívá, bohužel je však jeho Muž v černém jen jednorozměrnou figurkou, která po vzoru marvelovských filmů touží po konci světa, protože proto.

Děj osekaný na kost

Filmu se stopáží pouhých 95 minut se sice nedá vytknout jistý drajv, když se v podstatě neustále něco děje. Potíž je v tom, že se neděje nic moc zajímavého a jen se odškrtávají tradiční žánrové kolonky. Chlapec je divný, někdo ho chce unést, chlapec uteče a potká Rolanda a spolu zachrání svět. Opona a rozčarování diváků nad tím, že nad touhle přímočarou fašírkou nechali skoro 2 hodiny života a dvě stovky z peněženky.

Obzvlášť když ani Arcelova akce nestojí za moc a ani přes svou snahu být neustále efektní a cool příliš neohromí, když po sobě hrdinou v zásadě jen střílí bambitkami, popřípadě hází digitální předměty jako v 30 let starých fantasy filmech, kde však fikční svět působil košatější a zajímavější. Ne jako v případě Temné věže, kde se vše odehrává v jednom skladu a na prérii.

Těžko ovšem házet vinu pouze na Arcela. Jestli je totiž na Temné věži něco očividné, pak skutečnost, že se film musel radikálně přestříhávat a přepisovat. Řada motivů, které jsou ve filmu naznačené, nemá nakonec žádné vyústění. Film prezentuje i hutnější vztahy, o nichž se však nikdy nic víc nedozvíme. A řada střihových skoků vytváří dojem, že se tvůrci zbavovali mytologického balastu, který publiku na testovacích projekcích mohl připadat nudný.

Výsledkem je každopádně film osekaný na kost a fungující jen jako hrubá kostra bez jakéhokoli dějového masa. Když se tak po hodině přistihnete s pohledem na hodinky, udiví vás, že o ději a postavách mnoho nevíte a přesto už se blíží rádoby epické finále, v němž se bojuje o osud světa. Světa, který vás naneštěstí vůbec nezajímá a rozhodně se do něj nechcete v budoucnu vracet. Což si tvůrci vzhledem k otevřenému konci velmi legračně přejí.

Hodnocení: 30 %