KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
osobni-rozvoj

Elektronické obrazovky dělají děti náladovými, bláznivými a lenivými

Děti nebo teenageři, které vytočí každá maličkost a velmi snadno se rozzuří nebo – pro změnu – které podléhají depresím a apatii, se stali znepokojivě běžnou součástí dnešní nové generace. Chronicky podrážděné děti jsou často ve stavu abnormálně vysokého vzrušení a nedokáží správě spát, koncentrovat se, nebo ráno vstávat. Jak moc za to může fakt, že neustále koukají na monitory a displeje?

...

Vznik a léčba mentálních poruch v důsledku elektroniky

Už velmi malé děti dnes vykazují známky nervozity, rozrušení a zároveň vyčerpání. Mohou za to chronicky vysoké úrovně vzrušení, které mají dopad na paměť a schopnost líčit/vypravovat. I proto mohou tyt oděti výrazně strádat nejen akademicky, ale i společensky.

Dnes je prakticky jen otázkou času, kdy bude dítěti s těmito symptomy diagnostikována mentální nemoc, jako deprese, bipolární porucha nebo hyperkinetická porucha (HKP), neboli porucha pozornosti s hyperaktivitou. S tím samozřejmě souvisí naordinování adekvátní léčby, a to včetně terapií a léků. Často se ale ukazuje, že léčba dnes na děti zabírá stále méně. Co se děje?

Problém je, že jak rodiče, tak doktoři „štěkají na špatný strom“. Snaží se léčit něco, co vypadá jako učebnicový příklad mentální poruchy, ale nedokáží přitom vyloučit nejčastější příčinu těchto symptomů, kterou dnes všichni máme všude okolo sebe – každodenní používání elektroniky.

Znovu a znovu se ukazuje, že ať už existuje za lékařskou diagnózou jakákoliv pravda, děti s poruchami regulace nálady dnes mohou být úspěšně léčeny a vyléčeny jen za předpokladu, že jsou mimo elektronická zařízení po dobu několika týdnů (tzv. elektronický půst), díky čemuž dostane jejich nervový systém šanci provést „reset“.

Pokud provedena správně, může tato intervence u dětí vytvořit schopnost dosažení hlubšího spánku, světlejší a vyrovnanější náladu, lepší soustředění i organizaci a zvýšení fyzické aktivity. Zlepšuje se také schopnost tolerovat stres a případy psychického zhroucení se slábnou jak ve frekvenci, tak závažnosti. Dítě si opět začne užívat věci, jako dřív, víc inklinuje k přírodě a vrací se chuť k hrám vyžadujícím představivost nebo kreativitu. U teenagerů a mladistvých lze rovněž pozorovat nárůst v sebeřízeném chování – tedy přesný opak apatie a pocitu beznaděje.

Elektronický půst

„Elektronický půst“ zároveň snižuje, nebo zcela eliminuje potřebu užívání léků a zlepšuje účinnost ostatních součástí léčby. Zlepšený spánek, víc pohybu a osobního kontaktu tváří v tvář s ostatními jsou ideální léčebnou sloučeninou, navíc bez nutnosti cpát do mladého organismu chemii. Po konci půstu a resetu mozku mohou sami rodiče opatrně rozhodnout, jak moc (pokud vůbec) může dítě využívat elektronická zařízení, aniž by se symptomy začaly opět vracet.

Poznámka: Úplný zákaz elektroniky nemusí vyřešit všechny problémy, ale jde často o chybějící článek léčby, když jsou děti v otázce pokroku zaseknuté na mrtvém bodě.

Proč je ale vlastně elektronický půst tak účinný? Protože navrací do normálu většinu psychologických dysfunkcí, které každodenní používání obrazovek vyvolává.

Mozky dětí jsou k používání elektroniky mnohem citlivější, než si většina z nás uvědomuje. Ve skutečnosti – a na rozdíl od populárního většinového názoru – není potřeba příliš mnoho elektronické stimulace k tomu, abyste úspěšně vykolejili mladý, citlivý a stále se vyvíjející mozek. Mnoho rodičů navíc chybně věří tomu, že interaktivní používání elektroniky – jako například používání internetu, sociálních médií, textování, e-mailování a hraní her – není pro jejich děti škodlivé, zejména ve srovnání s pasivním sledováním obrazovky například v případě televize.

Interaktivní využívání elektronických obrazovek ve skutečnosti může spánkovou, náladovou a kognitivní poruchu způsobit mnohem pravděpodobněji, protože může snadněji způsobit hyper vzrušení a chorobnou závislost. Pojďme se podívat na šest psychologických mechanismů, které vysvětlují tendenci elektroniky způsobovat poruchy nálad:

1. Trávení času před obrazovkou narušuje spánek a může zcela rozhodit hodiny organismu. Protože světlo z podsvícených obrazovek elektronických zařízení mozek vnímá jako denní světlo, což potlačuje tvorbu melatoninu, spánkového hormonu, jehož vylučování vyvolává úbytek světla a temnota. Jen několik minut pohledu do obrazovky může večer zastavit vyplavení melatoninu až o několik hodin a rozladit tak hodiny dětského organizmu. Jakmile k tomu dojde, může se objevit celá řada nezdravých reakcí, jako hormonální nerovnováha a zápal mozku. Vysoké hladiny vzrušení spojené se sledováním obrazovek navíc nedovolují hluboký spánek, bez kterého tělo ztrácí schopnost efektivní regenerace.

2. Trávení času před obrazovkou znecitlivuje systém odměn v mozku. Řada dětí je na elektronice doslova závislá. Hraní her ve skutečnosti produkuje v těle tolik dopaminu – hormonu zodpovědného za pocit radosti a štěstí – že mozek hrajícího dítěte vypadá na mozkovém skenu stejně, jako mozek uživatele kokainu (!) Když se nervové spoje zodpovědné za odměny užívají příliš, začnou být méně citlivé a pro pocit uspokojení je potřeba větší stimulace. Dopamin je rovněž kriticky důležitý pro soustředění a motivaci. I malé změny v citlivosti na dopamin dokáží způsobit chaos v tom, jak se dítě cítí a jak funguje.

3. Trávení času před obrazovkou vytváří efekt „světla v noci“. „Světlo v noci“ je spojeno s depresemi a dokonce i rizikem sebevraždy díky celé řadě vědeckých studií. Studie na zvířatech ukazují, že vystavení světlu z elektronických obrazovek před, nebo během spánku způsobuje depresi i tehdy, když se zvířata na obrazovku vůbec nedívají. Někdy se rodiče bojí úplného zákazu používání elektroniky v pokoji svého dítěte, protože se bojí, že dítě zcela propadne zoufalství. Odstranění „světla v noci“ má však spíš ochranný účinek.

4. Trávení času před obrazovkou vyvolává stresové reakce. Jak akutní stres, tak chronický stres vyvolávají změny v chemii mozku a hormonech, které zvyšují podrážděnost. Kortizol, hlavní stresový hormon lidského organismu, je, zdá se, odpovědný za příčinu i následky deprese, čímž vytváří velmi nehezký cyklus. Navíc jak přílišné vzrušení, tak závislost potlačují frontální lalok mozku, kde jsou centra regulace nálady, která mohou člověka uchránit před tím, aby upadl to chronického stresu.

5. Trávení času před obrazovkou přetěžuje smysly, štěpí pozornost a vyčerpává mentální rezervy. Podle expertů je za výbušným a agresivním chováním zpravidla špatná schopnost soustředit se. Když pozornost trpí, trpí také schopnost zpracovávat naše vnitřní i vnější prostředí a z malých požadavků se stávají velké. Vyčerpáváním mentální energie svým vysoce vizuálním a kognitivním vstupem trávení času před obrazovkou přispívá k vysávání všech mentálních rezerv. Jedním způsobem, jak dočasně zvednout vyčerpané zásoby je dostat vztek, takže u dětí začne docházet k nervovému zhroucení.

6. Trávení času před obrazovkou snižuje úroveň fyzické aktivity a vystavení přírodním vjemům. Čas strávený s elektronikou snižuje vystavení organismu přírodním zlepšovačům nálady. Proto když děti mají problém s náladovostí a agresivitou, je na místě umožnit jejich nervovému systému návrat do přirozeného stavu striktním elektronickým půstem.

 

Autor: ToD
Zdroj: psychologytoday

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek