KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdrava-vyziva

11 nemocí, které vám může způsobit nedostatek vlákniny

Většina lidí trpí nedostatkem vlákniny, důvodem je strava bohatá na sacharidy a tuky, ale chudá na vlákninu. Vláknina není zdrojem energie ani živin, přesto je nezbytná pro správnou funkci našeho těla.
...

Vláknina podporuje pohyb potravy trávicím systémem, vstřebává vodu a váže na sebe některé látky. Vláknina zpomaluje vstřebávání živin, dodává pocit sytosti, tím pomáhá při hubnutí i při udržení štíhlé linie a také krásné a kvalitní pleti.

Co je vláknina

Vláknina je nestravitelná složka rostlinné stravy, která patří mezi sacharidy. Vláknina je neškrobový polysacharid, který obsahuje další složky, např. celulózu, lignin, vosky, chitiny, pektiny a jiné. Rozeznáváme dva druhy vlákniny, rozpustnou a nerozpustnou. Naše tělo potřebuje oba druhy vlákniny, každý druh má však na naše tělo jiné účinky.

Rozpustná vláknina a její zdroje

Rozpustná vláknina reguluje trávení sacharidů i tuků, váže na sebe vodu, tím nabývá na objemu a dodává pocit nasycení. Změkčuje stolici a zajišťuje snadnější vylučování. Rozpustná vláknina chrání nejen před zácpou a nemocemi střev, snižuje také kyselost v žaludku. Rozpustná vláknina působí jako prebiotikum, je potravou pro užitečnou mikroflóru v tlustém střevě. Potlačuje růst nežádoucí mikroflóry, a tím posiluje náš imunitní systém. Snižuje také hladinu cholesterolu v krvi a zpomaluje jeho vstřebávání z potravy.

Mezi bohaté zdroje rozpustné vlákniny patří luštěniny, žito, ječmen, oves, některé ovoce, zejména jablka, banány a bobulovité ovoce, některé zelenina, hlavně brokolice, mrkev, kořenová zelenina, brambory. Tobolky a semínka lnu a psyllium jsou zdroji rozpustné i nerozpustné vlákniny.

Nerozpustná vláknina a její zdroje

Nerozpustná vláknina, zvaná také hrubá vláknina, obsahuje balastní látky, které ve vodě téměř nebobtnají. Mezi hrubou vlákninu patří některé hemicelulózy, celulóza, lignin. Nerozpustná vláknina zvětšuje objem obsahu ve střevech a zrychluje průchod potravy trávicím traktem. Díky zvětšenému objemu stolice naředí odpadní látky, které vznikly při trávení. Odpadní látky snadněji a rychleji opouštějí trávicí systém. Nerozpustná vláknina, tzv. hrubá vláknina čistí střeva mechanicky i chemicky. Působí jako prevence nemocí srdce a cév, střev, včetně rakoviny tlustého střeva a konečníku, je prevencí proti hemeroidům i zácpě.

Bohatými zdroji nerozpustné vlákniny je celozrnné pečivo, otruby, slupky některých druhů ovoce a rajčat, některá zelenina, jako jsou fazolky, květák, cuketa, celer, ořechy a semena.

Kolik vlákniny denně potřebuje naše tělo?

Dospělý člověk by měl denně sníst 30 g vlákniny. Denní doporučené množství rozpustné a nerozpustné vlákniny není přesně stanoveno. Doporučuje se konzumace vyššího množství rozpustné vlákniny než nerozpustné, optimálně 20 g rozpustné vlákniny a 10 g nerozpustné. Následky nedostatku vlákniny na naše zdraví:

  • 1. zácpa a hemeroidy – nedostatek vlákniny způsobuje příliš tuhou konzistenci stolice. Díky tomu je vyprazdňování méně časté a obtížné, což má za následek vznik hemeroidů.
  • 2. trávicí potíže – vláknina podporuje trávení a střevní peristaltiku. Mezi projevy nedostatku vlákniny patří nadýmání plynatost, bolesti břicha.
  • 3. riziko vzniku zhoubných nádorů – vláknina na sebe váže toxické odpadní látky, jako jsou různé mutageny, karcinogeny a další škodlivé látky. Vlivem nedostatku vlákniny zůstávají odpadní látky déle ve střevech, čímž vzniká větší riziko vzniku zhoubných nádorů, zejména nádorů tlustého střeva a konečníku. Vláknina snižuje hladinu estrogenů, při nedostatku vlákniny mlže dojít ke zvýšené hladině estrogenů a následně ke karcinomu prsu. Karcinomem prsu jsou ohroženy více ženy než muži.
  • 4. vznik střevních výchlipek – při nedostatku vlákniny se obsah střeva posouvá pomalu a obtížně, střevní svalovina je při tom nadměrné namáhaná. Stolice je nadměrně tuhá a působí trvalým tlakem na stěny tlustého střeva. Následně dochází k ochabnutí stěn tlustého střeva a ke vzniku výchlipek. Tyto výchlipky se mohou stát zdrojem nádorového onemocnění. Výchlipky ve střeva podporují také vznik zánětu červovitého přívěšku, lidově nazývaného slepé střevo.
  • 5. vznik Crohnovy choroby – Crohnova choroba je zánětlivé onemocnění, které postihuje různé úseky trávicí trubice. Výchlipky ve stěně tlustého střeva, odborně nazývané divertikly, výrazně zvyšují riziko vzniku Crohnovy choroby.
  • 6. vznik žlučových kamenů – vláknina váže na sebe žlučové kyseliny, čímž zabraňuje jejich nadměrné koncentraci ve žlučníku. Při nadměrné koncentraci ve žlučníku se kyseliny žlučové zahušťují, krystalizují a následně vznikají žlučové kameny.
  • 7. nemoci srdce a cév – dostatek vlákniny snižuje LDL cholesterol, nazývaný „zlý cholesterol“, jehož nadbytek způsobuje aterosklerózu. Jelikož vláknina pomáhá snižovat vysoký krevní tlak, při jejím nedostatku může dojít ke zvýšení krevního tlaku.
  • 8. vznik diabetu mellitu 2. typu – vláknina pomáhá udržovat stálou hladinu glukózy v krvi, čímž je prevencí vzniku diabetu mellitu 2. typu. Časté výkyvy hladiny glukózy v krvi mají za následek vznik diabetu mellitu 2. typu.
  • 9. dvanáctníkový vřed – příčinou vzniku této nemoci je infekce helicobacter pylori, které se daří v kyselém prostředí. Vláknina snižuje kyselost prostředí, čímž zhoršuje podmínky pro život helicobacter pylori.
  • 10. nedostatečná detoxikace těla – vláknina na sebe váže toxické odpadní látky, vzniklé biochemickými reakcemi v těle, čímž ho čistí. Při nedostatku vlákniny nejsou odpadní látky včas vyloučeny z těla, což má negativní následky nejen na kvalitu pleti. Akné, různé vyrážky apod. mohou být příčinou nedostatku vlákniny.
  • 11. obezita – vláknina zpomaluje trávení a dodává dlouhodobý pocit sytosti, čímž je nezbytná pro hubnutí. Potraviny s nedostatkem vlákniny mají malý objem a je zde velké riziko přejedení se.

.Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek