KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdrava-vyziva

Ořechy a oříšky na našem stole

Ořechy a oříšky by neměly chybět na našem stole. Jsou bohatým zdrojem tuků rostlinného původu, rostlinných bílkovin, minerálních látek, vitamínů. Ořechy jsou plné zdraví, prospívají nervové soustavě a pomáhají nám proti různým nemocem, podporují fyzickou i psychickou regeneraci. Jedinou jejich nevýhodou je vysoký obsah kalorií. Pokud chcete zhubnout nebo si chcete svoji váhu udržet, jezte jich jen malé množství a to ne více než 40 g denně, což je jedna hrst. Vyhněte se ořechům v polevách, praženým a soleným oříškům.

...

Ořechy a jejich blahodárné účinky na naše zdraví 

Vlašské ořechy

Jsou nejen jedním ze symbolů vánoc, konzumují se během celého roku ať už samotné nebo jako součást ovocných salátů, přidávají se do ovesné či jáhlové kaše, najdeme je v cukroví v dezertech i v některých čokoládách. Jsou zdroji omega-3 nenasycených mastných kyselin, vitamínů E, B1, B6, B9, hořčíku, mědi, zinku, sodíku. Mají protizánětlivé účinky, regulují krevní tlak i krevné tuky, působí jako prevence proti nemocem srdce. Podporují činnost mozku, dobrou náladu, přispívají také ke kvalitě vlasů, nehtů i pokožky. Vlašské ořechy patří mezi potraviny zpomalující stárnutí, brání poškození buněk a podporují jejich regeneraci. Mohou být prevencí dokonce i proti rakovině. Vlašské ořechy obsahují 70 % tuků, 100 g ořechů dodají vašemu tělu 2822 kJ a 60 g tuků. Pokud chcete zhubnout, měli byste je jíst občas a ne více než 30 g, 100g g vlašských ořechů obsahuje stejné množství kalorií jako vydatný oběd.

Lískové oříšky

Mají stejné využití jako vlašské ořechy. Obsahují vitamíny B1, B2, B5, B9, C, E, vápník, mangan, selen, zinek, železo a vlákninu. Podporují rozpouštění ledvinových kamenů, snižují hladinu LDL cholesterolu i krevní tlak, mají pozitivní vliv na zrak, regulují hladinu glukózy v krvi, což ocení diabetici. Lískové oříšky celkově posilují organismus, působí proti stresu, posilují naši paměť, působí i jako prevence proti demenci. Lískové oříšky mají své využití i v kosmetice, vyrábí se z nich olej, který se přidává do různých kosmetických krémů. Jelikož lískové oříšky mají téměř stejný obsah tuků i kalorií jako vlašské ořechy, pokud nechcete přibrat, měli byste je jíst občas a pouze v malém množství.

Mandle

Jsou bohatým zdrojem hořčíku i antioxidantů. Najdeme v nich i další důležité látky pro naše tělo, jako jsou vitamíny E, A, B1, B2, B9, vápník, draslík, zinek, železo, bílkoviny i tuky rostlinného původu. Mandle obsahují nejvíce vlákniny ze všech ořechů a oříšků. Jejich konzumace nás chrání před nemocemi srdce a cév, podporuje činnost nervové soustavy, má pozitivní vliv na činnost střev, zpomaluje stárnutí, zlepšuje kvalitu nehtů, zubů i kostí. Mandle jsou oblíbené nejen v marcipánu, ale i v ovocných salátech, v dezertech i v některých čokoládách. I mandle jsou velmi kalorické, 100 g mandlí obsahuje 2587 kJ a 52 g tuků. Pokud chcete zhubnout, měli byste sníst maximálně 23 mandlí, což je 15 g tuků.


Burské oříšky

Známé pod názvy arašídy, buráky, nejsou pravými ořechy ani oříšky, přestože se mezi ně počítají. Burské oříšky jsou plody podzemnice olejné, botanicky se řadí mezi luštěniny. Jejich domovem je Jižní Amerika. Jsou bohatým zdrojem kvalitních tuků rostlinného původu. Najdeme v nich také hořčík, fosfor, draslík, zinek, vitamíny C, E, A, B1, B2, B3, B5 a vlákninu. Burské oříšky působí příznivě na krvetvorbu, na nervovou soustavu, proti stárnutí i depresím. Burské oříšky jsou pochutinou k vínu, vyrábí se z nich arašídové máslo i arašídový olej. Mezi jejich nevýhody patří časté napadení plísní, častý výskyt alergií na ně i velké množství kalorií. V100 g burských oříšků se skrývá 2512 kJ a 44 g tuků.                                     

Pistáciové oříšky

Jsou zdroji antioxidantů, rostlinných tuků, rostlinných bílkovin, fytosterolů, vitamínů A, E, B1, B3, hořčíku, vápníku, draslíku, železa. Podporují činnost mozku, zlepšují náladu, posilují imunitní systém, jsou výbornou prevencí proti nemocem srdce a dokonce i proti rakovině. Konzumují se samotné nebo se používají do ovocných salátů, do zmrzlin, dortů, dezertů, některých čokolád. Podobně jako další ořechy, i pistáciové oříšky obsahují velké množství tuků a tím i kalorií, 100 g pistáciových oříšků obsahuje 2658 kJ a 55 g tuků.


Kešu oříšky

Nemají typickou ořechovou chuť, jsou oblíbené pro svoji měkkost a sladkou chuť. Obsahují rostlinné tuky, bílkoviny, sacharidy, vitamíny skupiny B, hořčík, železo, draslík, fosfor, zinek. Působí pozitivně na naši náladu, pomáhají proti stresu i únavě, zpomalují stárnutí, podporují paměť, snižují krevní tlak, zlepšují stav pokožky, očí, sliznic. Kešu oříšky jsou velmi chutné, pokud nechcete přibrat, dopřejte si jich jen malé množství, 100 g kešu oříšků obsahuje 2530 kJ a 46 g tuků.

Para ořechy

Jsou bohaté na rostlinné tuky, rostlinné bílkoviny, vitamíny A, B1, B2,B3, D, E, selen, vápník, draslík, hořčík, železo a fosfor. Pomáhají proti depresi, stresu, při nervových onemocněních, podporují koncentraci, zlepšují paměť, dodávají energii. Para ořechy patří mezi potraviny nabité antioxidanty. Vysoký obsah selenu propůjčuje para ořechům schopnost působit proti rakovině. Para ořechy se často konzumují samotné. Para ořechy zvyšují kvalitu pleti, vyrábí se z nich olej, který se používá v kosmetických přípravcích. Jejich nevýhodou je stejně jako u ostatních ořechů a oříšků vysoký obsah kalorií, 100 g para ořechů obsahuje 2873 kJ a 68 g tuků. Pokud chcete zhubnout, jezte je občas a jen v malém množství, ne více než 30 g denně.


Pekanové ořechy

Jsou vydatnými zdroji rostlinných tuků, vitamínů skupiny B, najdeme v nich také minerály a další potřebné látky pro naše tělo. Jejich konzumace působí jako prevence proti nemocem srdce a cév, zejména proti ateroskleróze i proti rakovině. Pekanové ořechy podporují také činnost paměti. Konzumují se tepelně upravené, upravují se naříznutím na špičce do kříže a krátkým opečením na horké plotně. Může se z nich připravit také mouka, ze které lez péci zákusky. Pekanové ořechy jsou bohaté na kalorie, konzumací 100 g pekanových ořechů dodáme tělu 2889 kJ a 72 g tuků.

Makadamové ořechy

Mohou se „pyšnit“ nejvyšším obsahem kalorií ze všech ořechů a oříšků, 100 g makadamových ořechů obsahuje závratných 3000 kJ. V makadamových ořeších najdeme vitamín E, selen, fosfor, vápník a železo. Snižují krevní tlak, krevní tuky i hladinu glukózy v krvi. Makadamové ořechy mají nejčastější použití do nádivek. Před použitím se opékají, aby vynikla jejich chuť.

Piniové oříšky

Mají příjemnou, lahodnou chuť. Jsou bohatým zdrojem rostlinných tuků i rostlinných bílkovin. Působí proti depresi, stresu, podporují dobrou náladu, jsou výbornou prevencí proti nemocem srdce a cév. Jsou vhodné do kaší, ovocných i zeleninových salátů, omáček i slaných rýžových jídel. Piniové oříšky sice podporují spalování tuků, přesto není vhodné je konzumovat ve větším množství, pokud nechcete přibrat. Jsou velmi kalorické, 100 g piniových oříšků obsahuje 2840 kJ a 68 g tuků.

Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek