KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

4 důvody, proč můžete i při veganské dietě přibrat

Veganská dieta je známá a propagovaná jako jedna z diet, po kterých zaručeně zhubnete. Na internetu najdete množství článků pojednávajících o štíhlosti veganů. Vidíte jejich fotografie, chcete být štíhlí jako oni a rozhodnete se pro veganskou dietu. Můžete se ale dočkat nepříjemného překvapení. Nejenže vás nedovede k vysněné štíhlé postavě, můžete dokonce přibrat.

...

Podstata veganské diety

Veganská dieta není ve skutečnosti žádnou dietou, ale životním stylem. Veganství se netýká pouze stravy, týká se celého života. Jeho základem je úcta a respekt k životu všech živočichů. Pro vegany jsou zvířata kamarádi, nikoli potrava. Dalšími důvody jsou respekt k životnímu prostředí, pěstování rostlin je šetrnější k životnímu prostředí než chování zvířat a péče o zdraví.

Veganství je přísný vegetariánský směr, jehož stoupenci odmítají veškeré potraviny živočišného původu. Vegani se vyhýbají nejen masu, rybám, plodům moře a výrobkům z nich. Ze svého jídelníčku vyřadí mléko a mléčné výrobky, vejce a dokonce i med. Jídelníček vyznavače veganské stravy se skládá z obilovin, luštěnin, sóji, ořechů, semínek, bylinek, zeleniny a ovoce.

Vegani používají také olej, mořské a sladkovodní řasy, rostlinná „mléka“ a výrobky z nich, náhrady masa rostlinného původu, javorový sirup a další sladidla rostlinného původu. Mnozí vegani jedí pouze tepelně neupravenou stravu, zvanou „raw strava“. Tato strava je bohatá na enzymy a další látky, které se varem ničí.

Veganská dieta a štíhlá linie

Díky některým slavným osobnostem, jako je herečka Emily Deschanel, zpěvačka Alanis Morissette, herec Brad Pitt, tenistky Venus Williamsová a její sestra Serena, se veganská dieta začala spojovat s hubnutím a se štíhlou linií. To je však velký omyl. K dosažení štíhlé linie nestačí pouze vyřadit z jídelníčku potraviny živočišného původu.

U hubnutí je důležitý příjem energie, skladba stravy a pravidelnost. I veganská strava může být bohatá na sacharidy a tuky a tím i na kalorie. Při nadbytečné konzumaci zdravých potravin, jako je ovoce, ořechy, semínka, obiloviny, luštěniny, javorový sirup a další sirupy, melasa, rostlinná „mléka“ přiberete.


Mnozí vegani jsou štíhlí, avšak jejich štíhlost nespočívá ve vyloučení potravin živočišného původu ze stravy. Za štíhlou linii vděčí správné skladbě stravy, přiměřené velikosti porcí a pravidelné pohybové aktivitě. Kromě toho mnohé z nich vedly k přechodu na veganskou stravu jiné důvody než zbavit se nadbytečných kil. Mezi nejčastější důvod přechodu na veganskou stravu patří respekt k živočichům.

Veganská dieta a obezita

Mnozí lidé vidí jako viníka obezity tuk, zejména tuky živočišného původu. Přestanou jíst maso, mléko, mléčné výrobky a další potraviny živočišného původu a přesto tloustnou. Proč tloustnou?

1. V jejich stravě je nadbytek tuků

Tito lidé se rozhodli vyřadit ze svého jídelníčku masa a mléčné výrobky kvůli jejich vyššímu obsahu tuků. Neuvědomují si však, že díky většímu množství ořechů, semínek a olejů dodají svému tělu více tuků, než mu dodali masem a mléčnými výrobky. Ořechy, oříšky, semínka a oleje jsou nejen zdroji mnohých antioxidantů, vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek.

V ořeších, semínkách a olejích se skrývá také velké množství tuků a tím i energie. Ořechy, oříšky, semínka a oleje by měly být součástí našeho jídelníčku, je dobré je jíst pravidelně. Nechceme-li přibrat, je třeba si jich dopřávat pouze malé množství.

 2. V jejich stravě je nadbytek sacharidů

Ovoce, zejména hodně sladké druhy, javorový sirup, melasa, sladový sirup, datlový sirup a další ovocné sirupy, rýžový, kukuřičný, pšeničný a další druhy sladkých sirupů, kakao, čokoláda, obiloviny, luštěniny jsou bohatými zdroji sacharidů. Pokud si dopřáváme větší množství těchto potravin, tloustneme.


3. V jejich stravě je nadbytek sacharidů i tuků

Nadbytek sacharidů a současně i tuků je zaručenou cestou k obezitě. Sladké kaše s oříšky, sladkosti z ovoce, rostlinných mlék a oříšků, smažená jídla z obilovin, to jsou příklady veganských jídel, která jsou doslova nabitá kaloriemi. Budete-li si dopřávat tato jídla v hojném množství, místo očekávané štíhlé linie vás bude očekávat obezita. Mějte na paměti, že i po zdravé stravě můžete ztloustnout.

Zdravá strava vás dovede ke štíhlé linii pouze ve správné kombinaci, ve správném množství a ve správné době. Pokud sníte před spaním jablka s vlašskými ořechy a javorovým sirupem, jste na jisté cestě k obezitě. Pokud si však toto jídlo dopřejete v menším množství jako dopolední svačinu, naopak zhubnete. Čeká vás ještě část dne, ve které máte množnost spálit přijaté kalorie. Chcete-li zhubnout, nechoďte si po jídle lehnout ani nic nejezte těsně před spaním.

Ke stravě s nadbytkem sacharidů a tuků může kromě přejídání se vést také malá pestrost stravy. Veganská strava některých lidí, kteří se rozhodli pomocí ní zhubnout, je tvořena ovocem, ořechy, sladkými sirupy, kašemi, pečivem a těstovinami. Mnohdy se jedná o pečivo a těstoviny z bílé pšeničné mouky.

Řešením je omezit příjem jednoduchých sacharidů, nahradit těstoviny a pečivo těstovinami a pečivem z celozrnné mouky, zařadit do svého jídelníčku luštěniny a méně známé obiloviny, jako jsou jáhly, pohanka, quinoa. Je třeba také nezapomínat na hojné množství zeleniny, která by měla tvořit velkou část stravy. Stravu je dobré oživit bylinkami, kořením, zelenými natěmi, fermentovanými sójovými výrobky, mořskými řasami, semínky.

4. Přejídají se a mají málo pohybu

Někteří lidé se domnívají, že zhubnout pouze pomocí zdravé stravy. To však není pravda zvláště, když se mylně domnívají, že si zdravých potravin mohou dopřát neomezené množství. Střídmost a pravidelnost ve stravě jsou základními zásadami na cestě ke zdraví i k štíhlé linii. Pohyb je spolu se zdravou stravou základním pilířem v hubnutí. Pokud budete vysedávat u televize a mlsat ovoce s ořechy a váš pohyb bude pouze cesta k autu a zpět, pár kroků po bytě a po chodbě kanceláře, budete obézní.


Naše tělo je určeno k pohybu, potřebuje dostatek pohybu, pokud ho nemá, trpí. Lidé trpící nedostatkem pohybu jsou pomalejší, těžkopádnější a nezřídka jsou obézní. Naopak střídmá, pravidelná strava s dostatkem pohybu se příznivě projeví na vaší fyzické a psychické kondici i na vaší postavě. Pohyb může být sport nebo svižná chůze či práce na zahrádce.

Jak být veganem a zhubnout

Při veganské stravě můžete zhubnout a být zdraví, je však třeba správně kombinovat potraviny, abyste svému tělu dodali všechny potřebné látky. Kombinace potravin je při veganské stravě docela složitá. Pokud se rozhodnete pro tento alternativní způsob stravy, je vhodné, aby vám jídelníček sestavoval odborník a také vás ho naučil sestavovat.

Při nesprávné kombinaci potravin hrozí velké riziko nedostatku některých minerálních látek, vitamínů, zejména vitamínu B12 a esenciálních aminokyselin, to znamená aminokyselin, které naše tělo potřebuje, neumí si je však samo vyrobit a musí je přijmout v potravě.

Všechny potřebné esenciální aminokyseliny obsahují pouze potraviny živočišného původu. Pokud je váš jídelníček tvořen pouze potravinami rostlinného původu, je třeba je kombinovat tak, abyste dodali svému tělu dostatek všech esenciálních aminokyselin. Kromě správně sestavené stravy v přiměřených porcích je třeba také zařadit do svého denního režimu pohybovou aktivitu. Mějte na paměti, že všichni štíhlí vegani jsou pohybově aktivní.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (4 příspěvků)

Komentáře (4)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek
Na hubnutí asi fajn, ale nabrat s takovou stravou dostatek bilkoviny pro růst svalů, když jste v tréninku ... těžko. A pokud vegan pije proteiny z pixly, tak není vegan, protože většina těch kvalitních jsou živočišné syrovátkové. Na druhou stranu zvykat si na málo masa ve stravě je asi dobrá investice do budoucna, protože až nás na planetě bude 10 miliard, tak si každý nebude moci dát kdykoliv burger nebo řízek ... veganství jako takové mi nevadí, vadí mi ti pomatení aktivisti, co křičí, že támhle někdo týrá kuře, když to kuře je stejně vyšlechtěné jenom a pouze na to, aby se narodilo a za pár týdnů šlo na porážku, protože nesnese stres, hluk ani nic podobného. Ve výsledku ho tedy nikdo ani týrat nemůže, protože by okamžitě ztratilo vodu a umřelo, což je prodělečné pro chovatele.
Nabrat svalovou hmotu se určitě s veganskou dá a kdo říká že ne, tak tomu nerozumí. Můžete se například podívat na mistra světa v thajském boxu pan Muller, který váží 115 kg. Neřekl bych, že svalovou hmotu nemá :-) Pro inspiraci veganského jídelníčku pak doporučuji nahlédnout sem https://www.svobodavsem.cz/vegansky-jidelnicek/
Pridavam clanek z naseo blogu, kde rozebirame, zda se veganstvim da nebo neda zhubnout. Mrknete na to, jsou tam zajimave informace --- http://www.slimming.cz/vegan/
Základem správné výživy, která nevede k obezitě je pestrost a střídmost (neplést s asketizmem) doplněné pravidelným pohyhybem (nejlépe nějaká fitness aktivita). Ten, kdo nezná možnosti veganské stravy může pochybovat o pestrosti a vyváženosti takové výživy. chce to se trošku s problematikou seznámit. Dnes už je možnost nakoupit potraviny ve velkém výběru, např v eshopech veganstore.cz ,vegshop.com aj. a informací je plný intermet. stačí jen chtít.