KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

5 důvodů, proč častěji konzumovat řeřichu

Řeřicha se na našem jídelníčku objeví párkrát na jaře, zejména v období velikonočních svátků. Potom si na ni celý zbytek roku ani nevzpomeneme. A to je škoda. Řeřicha může být pro nás velmi užitečná. Podívejme se na pět důvodů, proč bychom si měli touto pikantní bylinkou ochutit jídlo nejen během velikonočních svátků.

...

1. Řeřicha prospívá našemu zdraví

Drobné zelené lístečky řeřichy v sobě skrývají spoustu látek, které nás pomáhají udržovat v dobré kondici a vzdalují od nás rozličné nemoci. Najdeme v nich vitamíny  C, E, K, některé vitamíny skupiny B, beta karoten, draslík, měď vápník, hořčík, železo, fosfor, chrom, jód, síru. Nechybí ani chlorofyl a živé enzymy – látky, které naše tělo potřebuje a kterých často mívá nedostatek.

Některé z těchto látek, například vitamín C, betakaroten, vitamín B1 jsou antioxidanty, které kromě své funkce ničit volné radikály a tím  chránit naše buňky před poškozením, výrazně posilují náš imunitní systém.

Močové a žlučníkové kameny, zánět ledvin a močového měchýře, revma, artritida, vysoký krevní tlak – to jsou nemoci, se kterými si tato nenápadná bylinka dokáže poradit. Cenné služby našemu zdraví mohou prokázat i její protizánětlivé účinky.

Řeřicha je výtečným prostředkem na pocity těžkosti po tučném či jiném hůře stravitelném jídle. Pokud jí nechcete přidat přímo do takového jídla, snězte pár lístků řeřichy po jídle. Zlepší vám trávení. Řeřicha podporuje produkci trávicích šťáv a povzbuzuje činnost žlučníku i jater.

Řeřicha je prospěšná našemu zdraví i svou schopností držet na uzdě náš hlad a tím nás chránit přejídání se a následného tloustnutí. Obsahuje totiž chrom, minerál, který způsobuje pocit nasycení.

Přestože je řeřicha velice prospěšná pro naše zdraví, nelze jí konzumovat v neomezeném množství. Je doporučováno nejíst více než tři polévkové lžíce řeřichy denně. Ve větším množství by totiž mohla podráždit trávicí soustavu nebo ledviny.


2. Řeřicha detoxikuje naše tělo

Řeřicha je velice účinný, osvědčený (a zároveň chutný) detoxikační prostředek, který pročistí vaši krev i vaše ledviny. Tato drobná bylinka zbaví vaše tělo škodlivých odpadních látek a díky svým močopudným účinkům podpoří jejích vyloučení močí.

Její mocné detoxikační účinky pocítíte na sobě například v podobě přílivu energie, který zahnal únavu i ve vyšší kvalitě vaší pleti. Nečistoty pleti a další problémy mohou být způsobené zanesením vašeho těla odpadními látkami.

Kůže (a to i na obličeji) patří totiž mezi vylučovací orgány. Pokud je vaše tělo zaneseno odpadními látkami, snaží se jich zbavit a jedním ze způsobů je vyloučit je kůží, výsledkem je nečistá pleť a jiné problémy s ní.

3. Řeřicha se postará o kvalitu naší pleti i vlasů

Chcete mít kvalitní pleť i vlasy? Přidávejte si pravidelně do jídla řeřichu. Trápíte se nečistou pletí, mastnou pokožkou, akné a hnisavými vřídky? Zařaďte do svého jídelníčku řeřichu a vaše problémy s pletí se brzy stanou minulostí.

Vysoký obsah síry, obsažený v této pikantní bylince zajistí, že vaše vlasy budou růst a budou kvalitní. Síra je totiž minerál, nezbytný pro růst vlasů. Chcete-li mít krásné a husté vlasy, konzumujte pravidelně řeřichu.

4. Řeřicha má široké využití v kuchyni

Drobné zelené lístečky řeřichy se hodí na chleba s máslem či sýrem. Oživí ho svou typickou kořeněnou a štiplavou chutí. Výborně si rozumí i s vejci, lze jí přidávat do vaječných pomazánek i jiných vaječných jídel.  Rovněž je chutná i v sýrových a tvarohových pomazánkách. Můžeme s ní také ochutit bramborový salát.

Tím využití řeřichy v kuchyni nekončí, má totiž mnohem širší uplatnění. Přidáním do zeleninových salátů jim dodá pikantní chuť. Je velice chutná ve vaječných i bramborových jídlech. Lze jí okořenit míchaná vejce, slané omelety, vařené brambory, bramborovou kaši.


V malém množství ochutí i některé polévky,  omáčky a ryby. Je však třeba jí přidávat pouze velmi malé množství, jinak jídlo zhořkne. Jelikož se řeřicha konzumuje výhradně syrová, přidáváme jí do tepelně upravovaných jídel až po jejich dokončení.

Drobné zelené lístečky řeřichy lze díky jejích vzhledu používat i jako dekoraci na obložené chlebíčky nebo plněnou zeleninu či plněná vejce. Řeřicha může ozdobit také kopeček rýže jako přílohu. Možností je mnoho, její pikantní, štiplavá chuť se hodí do mnohých slaných jídel.

5. Řeřichu si můžeme vypěstovat i v nádobce

Řeřichu si můžete pěstovat sami po celý rok, nepotřebujete k tomu ani zahrádku ani zahradnické zkušenosti. Pěstování řeřichy je velice jednoduché, zvládne ho i úplný začátečník.

K pěstování řeřichy potřebujeme pouze nádobku a vatu. Nádobku vyplníme vatou, navlhčíme vodou, rovnoměrně posypeme semínky a položíme na okenní parapet s dostatkem světla. Potom pouze musíme dbát, aby vata nebyla suchá.

Semínka zaléváme tak, aby vata byla neustále vlhká. Vata nesmí být suchá ani nesmí plavat ve vodě. Je proto dobré semínka nezalévat, ale pouze je denně kropit. Již po dvou dnech objeví první zelené lístečky a po šesti dnech můžeme začít sklízet.

Mladé rostlinky odstřiháváme nad kořínkem, propláchneme vodou a můžeme konzumovat. Vyplatí se nepospíchat na sklizeň. Počkáme-li, až řeřicha doroste výšky kolem 10 cm, odstřihneme pouze její vršky, brzy nám dorostou. Bylinku lze tímto způsobem sklízet dvakrát až třikrát.

Budeme-li chtít si pochutnávat na řeřiše i potom, budeme muset si znovu koupit její semínka. Jsou snadno dostupná po celý rok, můžeme je koupit v zahradnictví, hobbymarketech i v některých prodejnách zdravé výživy.

Řeřichu můžeme pěstovat nejen na vatě. Místo ní můžeme použít vrstvu papírových ubrousků, jemnější piliny, písek nebo lehčí substrát. Máte-li zahrádku, můžete jí na ní opakovaně vysévat od dubna až do podzimu. V každém případě je třeba jí denně dostatečně zalévat.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek