1. Voda

Na první pohled docela obyčejná voda je nejvhodnějším nápojem nejen pro děti. Většinu našeho těla tvoří voda. Bez jejího dostatku nemůže naše tělo správně fungovat.

Je nedílnou součástí biochemických procesů, které probíhají v našem těle, slouží k transportu živin a odvádí odpadní látky.

Voda však nepatří mezi nápoje, které by dětem přílši chutnaly. Při pohledu na sklenici vody se děti šklebí odporem a hned si do ní nalijí spoustu přeslazeného sirupu. A pokud by měly pít jen obyčejnou vodou, tak jedině s bublinkami.

Perlivá voda (voda sycená oxidem uhličitým) není ale zrovna dobrou volbou pro děti. Bublinky totiž vyvolávají říhání, zatěžují žaludek a působí tlak na bránici. Výsledkem je nadýmání a obtížnější dýchání, které může narušit činnost srdce.

Mějme na paměti, že dětský trávicí systém je křehčí než trávicí systém nás dospělých.

To však neznamená, že by si děti nemohly něčím ochutit vodu. Přidání šťávy z citronu nebo limetky či pomeranče, případně lístků máty udělá z obyčejné vody chutný, osvěžující a zdravý nápoj.

Poznámka: Částečně kojeným dětem a batolatům (u dětí plně kojených zajišťuje veškeré jejich výživové potřeby mateřské mléko) nelze podávat běžnou vodu, nýbrž pouze vodu kojeneckou.

2. Některé čaje

Není pochyb, že černý a zelený čaj by děti pít neměly a většinou ani nepijí, protože jim nechutná. Existují však čaje, které zaženou žízeň i těm nejmenším (včetně dětí, které jsou částečně kojené).

Některé z nich dokonce přinesou úlevu od bolavého bříška nebo kašle. A navíc skvěle chutnají.

Příkladem je fenyklový, heřmánkový nebo anýzový čaj. Tyto čaje dětem chutnají a navíc je zbaví nadýmání a dalších potíží. Šípkový a ibiškový čaj jsou sice čaje vhodné pro děti, dětem však nechutnají, mají totiž nakyslou chuť.

Mátový čaj a další bylinkové čaje jsou sice prospěšné, nejsou však vhodné pro malé děti.


Roibos je výborným čajem (ve skutečnosti se nejedná o pravý čaj), je bohatý na minerály, neobsahuje kofein ani jiné jemu podobné látky a navíc má příjemnou nasládlou chuť.

Ovocné čaje patří sice mezi nápoje, které bychom měli podávat dětem, ne však každý ovocný čaj je stejně kvalitní. Je proto třeba číst pozorně složení na obalu. Nekvalitní ovocné čaje v sáčku často zbytečně překyselují žaludek.

Nejvhodnější ovocné čaje jsou čaje s kousky ovoce (tyto čaje mohou pít i děti, kterým je podáván ovocný příkrm). Takové čaje dětem chutnají a navíc jim dodají spoustu zdraví prospěšných látek.

Ovocné čaje se hodí v každém období, v zimě zahřejí a v létě osvěží.

3. Ovocné šťávy

Ovocné šťávy jsou dalším skvělým a chutným nápojem pro děti. Mělo by se však jednat o šťávy z ovoce, nikoliv o ovocné šťávy „obohacené“ cukrem, konzervanty a různými dalšími chemickými látkami.

Takové šťávy nejsou nic moc ani pro zdraví nás, dospělých, tím méně pro zdraví dětí.

Lahodné šťávy z čerstvého ovoce jsou přínosem nejen pro chuťové buňky dětí, ale i pro jejich zdraví. Šťávy je možné dělat z různého ovoce, nejen z jablek, pomerančů, ananasu a hrušek.

Chutnou a osvěžující šťávu lze připravit například z meruněk, jahod, a dalšího ovoce bohatého na vodu.

4. Zeleninové šťávy

Šťávy ze zeleniny patří sice mezi vhodné nápoje pro děti, nikoliv však mezi příliš oblíbené. Výjimkou je šťáva z mrkve a melounů (melouny sice řadíme mezi ovoce, ve skutečnosti však patří mezi zeleninu), kterou mají děti rády pro její sladkou chuť.

Šťávy ze zeleniny jsou nabity vitaminy, minerály a dalšími zdraví prospěšnými látkami a navíc působí na naše tělo zásadotvorně.

Tyto šťávy by rozhodně neměly chybět na stole dětí.

To samé se nedá říci o některých šťávách, které najdeme v regálech hypermarketů. Je dobré číst složení na obalu takových šťáv a kupovat jen ty kvalitní, nejlepší je však připravit si šťávy doma.

Šťávu lze připravit nejen z mrkve a melounu. Výborná a zdraví prospěšná je například šťáva z hlávkového zelí, okurek nebo rajčat.


5. 100% džusy

Různé přeslazené sirupy bohaté na chemické látky nahraďte raději 100% (nepřislazovanými) džusy. Jsou plné vitamínů, minerálů a dalších látek, které prospívají našemu zdraví. Navíc jsou lahodné a chutné.

Jejich jedinou nevýhodou je vyšší obsah kalorií. Stačí však rozředit 100% džus vodou a osvěžující nápoj je připraven.

Neředěné 100% džusy mohou posloužit jako chutná a sladká svačina, která je na rozdíl od různých bonbónů, cukrovinek a dalších sladkých pamlsků zdravá.

Neředěných ovocných džusů by však měly děti pít méně, jsou totiž plné ovocných kyselin, které ve větším množství mohou dětem způsobit zažívací potíže.


Autorka: Evžena Janovská