KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

5 nejčastějších příčin oteklých nohou

Žhavé letní počasí představuje nemalou zátěž pro naše tělo, včetně dolních končetin. Oteklé nohy nás však mohou potrápit v kterémkoliv ročním období. Existují totiž další, častější příčiny, proč nám otékají nohy. Poznejme pět nejčastějších z nich.

...

1. Chronická žilní choroba

Chronická žilní choroba, známá také pod názvem křečové žíly, je nejčastější příčinou otoků nohou. Křečové žíly se vyskytují až u 85 % populace. Příčinou jejich vzniku je ztráta napětí žilních stěn v dolních končetinách.

Při sníženém napětí žilních stěn netlačí žíly dostatek krve zpět k srdci. Následně vznikají nevzhledné křečové žíly, které bývají nezřídka provázeny otoky. Křečovým žilám nesvědčí obezita, kouření, dlouhé stání nebo sezení, zato jim pomáhá pravidelný pohyb.

Nemělo by se však jednat o pohyb se statickou zátěží, jako je například vzpírání. Mezi vhodné pohyby patří například svižná chůze, nordic walking, plavání, jízda na kole.

Patříte-li mezi lidi, u kterých se objevily křečové žíly, zařaďte do svého jídelníčku pohanku. Obsahuje totiž velké množství rutinu, látky, která zvyšuje pružnost a tím i napětí cévních stěn.

2. Příliš dlouhé stání nebo sezení

Při dlouhém stání tuhnou nohy, zpomaluje se průtok krve v dolních končetinách a objevují se otoky, doprovázeny bolestí. Pokud máte zaměstnání, kde musíte dlouho stát, protahujte si pravidelně nohy. Máte-li možnost se projít, využijte ji. Vašim nohám se uleví.

Ani dlouhé sezení neprospívá našim nohám. I v tomto případě se zpomaluje průtok krve a vznikají otoky nohou, zejména v horkém počasí a u obézních lidí. I v tomto případě je dobré si protáhnout nohy a využít každé možnosti k pohybu.


3. Zhoršení průtoku lymfy

Lymfatický systém je nesmírně důležitý pro naše zdraví. Odvádí totiž z mezibuněčného prostoru odpadní látky, viry, bakterie a poškozené buňky. Při zhoršením průtoku lymfy se hromadí odpadní látky a dochází k zánětům nebo dokonce k přestavbě vaziva.

Zhoršení průtoku lymfy se viditelně projevuje otokem dolních končetin. Otoky, jejichž příčinou je zhoršení průtoku lymfy, poznáme na první pohled. Kromě kotníků jsou oteklé nárty a prsty. Zatlačíme-li na oteklé místo, zůstane v něm důlek.

Nohám, oteklým v důsledku zhoršení průtoku lymfy výrazně pomohou pravidelné lymfatické masáže. Tyto masáže rozproudí lymfu, a pokud nejsou poškozeny lymfatické cévy, zbaví vás i otoků. Rozprouděním lymfy se rovněž podpoří vyloučení škodlivých odpadních látek.

4. Špatná funkce vnitřních orgánů

Nepracují-li vaše vnitřní orgány  (játra, ledviny, srdce), tak jak mají, může dojít k otokům nohou. V tomto případě mají oteklé nohy většinou na svědomí ledviny. Není-li jejich funkce dostatečná, zadržují v těle tekutiny, což se projevuje otoky.

Jsou-li na vině játra, přestane se tvořit bílkovina, která drží tekutinu v cévách. Tekutina následně uniká do okolních tkání a výsledkem je otok.

Příčinou otoků kolem kotníků může být vysoký krevní tlak nebo příliš pomalý srdeční tep (bradykardie). Otoky nohou mohou být varovným signálem, že vaše srdce je přetížené a nestačí čerpat krev.


5. Těhotenství

Oteklé nohy jsou časté během druhé poloviny těhotenství. V tomto období je totiž naprosto fyziologické, že vaše tělo zadržuje větší množství tekutin. Důvodem je správný vývoj plodu. Pokud k tomu přičteme zvýšení hmotnosti a tlak bříška, výsledkem jsou často křečové žíly.

Dostatek vhodných tekutin, častá změna polohy nohou a pravidelné svižné procházky výrazně uleví nohám. Nemalou úlevu oteklým nohám přinesou kompresní punčochy pro těhotné.

Čím oteklým nohám ulevíme a čím jim naopak uškodíme?

Pokud máte nějaká ta kila navíc, zbavte se jich, vašim nohám se uleví. Víte, že nohy musí nést celou vaší váhu? Pravidelný pohyb, při kterém nezvedáme těžká břemena, poskytne oteklým nohám velkou úlevu. Mezi vhodné pohyby patří svižná chůze, nordic walking, plavání, jízda na kole.

Oteklým nohám dělá dobře také pohodlná obuv, pohodlné oblečení, střídání teplé a studené vody na nohy při sprchování a několikaminutový odpočinek se zvednutými nohami. Otoky může zmírnit nebo naopak podpořit strava. Omezení soli v jídle zmírňuje otoky, zatímco nadbytek soli je naopak podporuje.

Otoky vám zmírní konzumace ovoce a zeleniny s velkým množstvím vody, jako jsou například jahody, rajčata, melouny, okurky. Rovněž vám pomůže močopudný nápoj, připravený z jedné polévkové lžíce nastrouhaného kořene petržele, kterou dáme do velkého hrnku, přelijeme 400 ml vroucí vody a necháme přes noc odstát.

Potom scedíme zbytky petržele a smícháme je se šťávou z jednoho citronu. Nápoj pijeme třikrát denně, potom je dobré si udělat tři dny přestávku. Nápoj pijeme tak dlouho, dokud otoky nezmizí.

Oteklým nohám naopak neprospívá obezita, sedavý způsob života, dlouhé stání na místě, sauna, horké koupele, příliš těsné ponožky a boty. Ani boty s vysokými podpatky nejsou to pravé pro oteklé nohy.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek