KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

5 potravin, které bychom měli jíst při problémech se žlučníkem

Je všeobecně známo, že při problémech se žlučníkem se máme vyhýbat tučným, nadýmavým potravinám. První den či dva bychom měli být pouze o čaji a sucharech nebo tvrdém pečivu. Postupně po odeznívání potíží bychom měli přidávat potraviny, které povoluje žlučníková dieta. Podívejme se, které potraviny by neměly chybět ve vašem dietním jídelníčku a proč.

...

1. Brambory

Málokterá lehce stravitelná potravina je bohatým zdrojem bílkovin rostlinného původu a současně polysacharidů. Kromě toho jsou brambory zásobárnou skupiny vitamínů B, zejména thiaminu a pyridoxinu.

Najdeme v nich také nemalé množství rozpustné vlákniny a doslova pokladnici minerálních látek. Draslík, hořčík, mangan, železo, zinek, fosfor, chrom, měď – to je výčet pouze některých minerálů obsažených v této potravině.

Prospívají také našemu srdci, cévám, ledvinám, kostem, kloubům, šlachám a dokonce i nervům. Podle výzkumů obsahují menší množství látek s uklidňujícími účinky.

Mohou nám pomoci i při hubnutí, díky velkému množství sodíku totiž odstraňují z těla přebytečnou vodu. Navíc nás dokáží na delší dobu nasytit. Díky své schopnosti čistit krev jsou vhodnou potravinou při detoxikaci těla.

Dalším benefitem brambor je jejich lehká stravitelnost, zanedbatelný obsah tuků, nulový obsah lepku a všestranné použití v kuchyni. Z brambor se dá připravit spousta dietních jídel, brambory jsou také oblíbená příloha k masu. Proto jsou ideální složkou jídelníčku pro každého žlučníkáře.

2. Bílá rýže

Další dietní potravinou, používanou při žlučníkové dietě, na kterou bychom neměli zapomínat, je rýže. V japonské kuchyni, která je jednou z nejzdravějších kuchyní světa, patří mezi základní a nepostradatelné ingredience.

Je výborným zdrojem polysacharidů, najdeme v ní také menší množství vitamínu E, některých vitamínů skupiny B, zinku, fosforu, mědi i vápníku. Díky nemalému obsahu glukanu posiluje náš imunitní systém, vitamín E jí propůjčuje schopnost oddálit stárnutí buněk.

Rýže zlepšuje trávení, normalizuje hladinu glukózy v krvi, a pokud nesníme obrovský kopec najednou, může nám pomoci i při hubnutí. Navíc šetří střeva a celý trávicí trakt, pomáhá proti průjmu i proti zácpě.

Rýže je nenadýmavá obilovina, ze které  je možné připravit dietní jídla, slaná i sladká, rovněž nám skvěle poslouží jako příloha či k zahuštění polévek.

Rýže neobsahuje lepek, mohou ji bez obav konzumovat lidé trpící alergií na lepek nebo celiakií.

3. Bílý jogurt s nižším množstvím tuku

Dieta při žlučníkových potížích je chudá na tuky a někdy tak i na bílkoviny živočišného původu. Potraviny bohaté na bílkoviny živočišného původu (plnohodnotné bílkoviny, obsahující všechny esenciální aminokyseliny, nezbytné pro tělo ve správním poměru).

Výjimkou je libové maso, libové ryby, mléko a mléčné výrobky s nižším obsahem tuku. Do této skupiny patří bílý jogurt s nižším obsahem tuku. Kromě bílkovin a potřebného vápníku v něm najdeme zdraví prospěšné střevní bakterie.

Tyto prospěšné bakterie nás chrání před rozmnožením škodlivých bakterií ve střevech, čímž jsou klíčové pro náš imunitní systém. Zdraví imunitního systému totiž začíná ve střevech.

4. Banány

Toto tropické ovoce, plné škrobu, je oblíbené nejen u sportovců a pohybově aktivních lidí. Díky své lehké stravitelnosti má své místo i v dietním jídelníčku při žlučníkových potížích.

Banány mají blahodárný vliv zejména na mozek, nervovou i svalovou soustavu. Najdeme v nich nemalé množství aminokyseliny tryptofanu, která se v našem těle metabolizuje na serotonin, hormon dobré nálady.

Vysoký obsah draslíku v banánech nás chrání před vysokým tlakem a dalšími nemocemi srdce. Kromě draslíku se v banánech skrývá hořčík, vápník, fosfor, vitamín A, některé vitamíny skupiny B a vláknina.

Banány šetří naše střeva i náš trávicí trakt. Dokonce je můžeme použít při překyselení žaludku i pálení žáhy. Toto tropické ovoce je totiž přirozeným antacidem (látka proti kyselosti). Banány na víc málokdy vyvolávají alergie.

Toto lehce stravitelné ovoce disponuje antioxidačními schopnostmi, díky nimž může být použito pro očistu těla. Banány nám rychle dodají energii a současně nás zasytí, což je důvod, proč po nich můžeme zhubnout.

5. Mrkev

Sladká a přitom dietní i zdravá – tak by se dala charakterizovat mrkev. Dušená či vařená mrkev je díky své velké šetrnosti vůči našemu trávicímu traktu dokonce první potravinou, kterou hned po mateřském mléce ochutná mimino.

Dušená mrkev je spolu s vařenou rýží a vařenými brambory druhou potravinou, kterou lze jíst po odeznění bolestí při žlučníkových potíží (první potravinou jsou karlovarské suchary a starší vodové rohlíky a housky).

Mrkev dodá suchým bramborám i suché rýži chuť. Mrkvové pyré je doslova přírodním lékem pro naše střeva, zatímco syrová mrkev je doslova koktejlem vitamínů a minerálů, potřebných pro naše tělo.

Vařená mrkev obsahuje mnohem více vitamínu A než syrová mrkev. Mrkev je sice zdrojem vitamínu C, v tepelně upravené mrkvi bychom ho však hledali marně. Tento vitamín se totiž varem ničí.

Nejprospěšnější je však čerstvá šťáva z mrkve. Je totiž osvědčeným prostředkem pro očistu žlučníku a jater. Disponuje schopností zbavit žlučník i játra škodlivých odpadních látek. Díky tomu je mrkvová šťáva nejen vynikajícím detoxikačním prostředkem.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek