KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

5 potravin, které nesmí chybět ve stravě batolat

Optimální složení stravy je nezbytné pro správný rozvoj každého malého dítěte. Není divu, že právě strava malých dítek leží jejich maminkám nejvíce na srdci. Podívejme se na 5 potravin, které by ve straně zdravých a správně se vyvíjejících batolat rozhodně neměly chybět.

...

1. Mléko

Mléko je pro batolata potravinou číslo jedna. Díky svému obsahu živin je v jídelníčku batolat zcela nenahraditelné. Je nejpřirozenějším zdrojem vápníku, minerálu nezbytného pro pevné a silné kosti.

Najdeme v něm také zinek, fosfor, železo a vitamín D, látky nepostradatelné nejen pro batolata. Mléko je také bohatým zdrojem živočišných bílkovin potřebných pro nárůst svalové hmoty i pro správné vyzrávání centrálního nervového systému.

Batole by ještě mělo být kojeno, mateřské mléko pro něho zůstává tou nejlepší potravinou.

Na jeho jídelníčku by nemělo chybět také kravské mléko, malé množství tvarohu, tvarohových sýrů,  másla i zakysaných mléčných výrobků, jako jsou například polotučné bílé jogurty.

Zakysané mléčné výrobky se starají o zdraví našich střev a tím i o náš imunitní systém. Zdraví našeho imunitního systému totiž začíná právě ve střevech.

Batole by mělo denně vypít 300 až 500 ml mléka, přičemž mléko může být samozřejmě zčásti nahrazeno vhodnými mléčnými výrobky.


2. Libové maso

Libové maso je hned po mléku nejdůležitější potravinou pro batole. Představuje pro něho bohatý zdroj živočišných bílkovin, železa, zinku a vitamínu B12. Batolatům bychom měli podávat libové drůbeží, hovězí, králičí či jehněčí.

Ryby jsou sice cenným zdrojem  potřebných omega-3 mastných kyselin a dalších důležitých látek, přesto bychom je neměli dětem do dvou let věku dávat. Ryby totiž patří totiž mezi alergeny, po kterých může nastat silná negativní reakce.

Jakmile se začnou dětem podávat nemléčné příkrmy, mělo by se v jejich jídelníčku zákonitě objevovat libové maso jednou denně a od dvou let věku jednou týdně také ryba.

Není třeba dodávat, že strava malých dětí má být lehce stravitelná a nedráždivá, takže opatrně s kořením.


3. Brambory

Brambory jsou bohatou zásobárnou živin a látek užitečných pro tělo. Najdeme v nich spoustu polysacharidů i bílkovin rostlinného původu. Batole potřebuje ke správnému vývoji dostatek bílkovin rostlinného původu i dostatek sacharidů.

Brambory patří mezi nejbohatší zdroje draslíku, minerálu, který působí opačně než sodík a který má odvodňovací účinek. V malém množství v nich najdeme další potřebné minerály – hořčík, vápník, mangan, železo, jód a síru.

V bramborách najdeme také nemalé množství vitamínu C, který posiluje imunitní systém. Je-li podáván současně se zdrojem železa, například s masem, zlepšuje se navíc jeho vstřebávání.

Tím výčet vitamínů, obsažených v bramborách nekončí. Dodávají nám také vitamíny H, K1, B1, B2, B6 a kyselinu listovou, která podporuje vývoj a růst buněk.

Mezi další výhody brambor patří jejich lehká stravitelnost. Kromě toho častá konzumace brambor ve větším množství nemá na naše zdraví naprosto žádný negativní vliv. I tyto vlastnosti dělají z brambor potravinu vhodnou pro batolata.

Brambory je však třeba správně zpracovat, jinak batolatům naopak uškodí. Podáváme jim pouze brambory, které  dětem do jednoho roku věku před vařením loupeme. Malé děti by rovněž nikdy neměly dostávat ohřívané brambory.


4. Mrkev

První příkrm dítěte je vždy tvořen zeleninou, nejvhodnější příkrmy jsou dušená mrkvička, mrkvové, jablečné a bramborové pyré. Mrkev patří mezi zeleninu, kterou malé děti dobře snášejí a navíc ji mají v oblibě. Je totiž sladká.

Batole dostává mrkev, strouhanou, vařenou, dušenou či ve formě šťávy.

Mrkev je také zdrojem vitamínu C, betakarotenu, kyseliny listové, draslíku, hořčíku a fosforu. Díky těmto látkám posiluje imunitní systém, srdce, zlepšuje kvalitu kůže, podporuje růst vlasů a nehtů.

Větší množství mrkve nijak nepoškozuje zdraví malých dítek. Způsobuje pouze žlutavé zabarvení pokožky a nápadně oranžovou barvu nosíků, naoranžovělé dlaně a plosky nohou.

Toto zbarvení, připomínající zbarvení pokožky při žloutence, však nijak malé dítko neohrožuje. Betakaroten, obsažený v mrkvi, se totiž mění v našem těle na vitamín A pouze v takovém množství, v jakém je tělo potřebuje.

Nelze se jím tudíž předávkovat. 

Snížíme-li množství mrkve, kterou podáváme dítěti, zbarvení pokožky připomínající žloutenku samovolně zmizí.


5. Jablka

Jablíčka jsou první ovoce, které malé dítko ochutná. Najdeme v nich vitamín C, E, riboflavin, antioxidanty, flavonoidy, enzymy, draslík, hořčík, železo, rozpustnou vlákninu a vodu, která tvoří více než 84 % jejich obsahu.

Jsou také zdrojem jednoduchého sacharidu fruktózy, kterému se říká „ovocný cukr“.

Podáváme je ve formě pyré, šťávy nebo je nastrouháme.

Jablíčka podporují vyprazdňování střev, čímž je pročišťují. Rozpustná vláknina pektin (jablka mají vyšší obsah pektinu než jiné ovoce), zbavuje dětské tělíčko škodlivin. O zdraví střev se starají také enzymy obsažené v syrových jablíčkách.

Kromě lehké stravitelnosti a spousty cenných zdraví prospěšných látek mají jablka jednu výhodu – jsou sladká. Děti tak s jejich konzumací nemají žádný problém.



Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek