KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

5 tipů, jak během zimy nepřibrat

Odnesli jste si jako vzpomínku na vánoční svátky a novoroční oslavy i nějaké to kilo navíc? Zbavit se nadbytečných kil není lehké, ještě obtížnější je si výslednou váhu v zimě udržet. Jak si během zimy udržet svoji váhu a nezažít na jaře nepříjemné překvapení v podobě několika kil navíc? Tady je 5 základních zásad.

...

1. Dopřejte svému tělu dostatek spánku

Chladné a nezřídka mrazivé zimní počasí klade na naše tělo zvýšené energetické nároky. Udržení si teploty v zimě znamená výdej energie. Naše tělo nás nutí, abychom tuto ztracenou energii doplnili.

To je důvod, proč cítíme potřebu se pořádně najíst hutných, tučných a mnohdy i sladkých jídel. Víte, že energii doplníme také spánkem? Dostatečně dlouhý kvalitní spánek zregeneruje naše tělo a dodá nám potřebnou energii.

Méně spánku znamená více jídla. Nezíská-li tělo potřebou energii během spánku, donutí nás, abychom mu ji co nejdříve dodali jídlem. Rozhodně se ale nebude jednat o vařenou nebo dušenou zeleninu.

Sáhneme po větším množství vysoce kalorického jídla, zejména sladkého a naše kila půjdou nahoru.

Neošidíme-li své tělo o spánek, budeme potřebovat méně jíst. Menší porci nám pomohou udržet si naší tělesnou hmotnost.


2. Vyhněte se slazeným nápojům

Během roku jsou dvě období, kdy máme zvýšenou potřebu pít slazené nápoje. V létě do sebe lijeme slazené limonády, abychom se osvěžili a zahnali žízeň. V zimě pijeme slazené horké nápoje pro zahřátí i pro získání energie.

Mrazivé či jinak nevlídné počasí a tma na aktivitě zrovna nepřidá. Nejraději bychom se zachumlali do huňatých svetrů nebo různých teplých přehozů či dek a pohodlně se usadili u kamen s hrnkem horkého nápoje.

V zimě bychom měli dopřát svému tělu více odpočinku i dostatek tekutin. To však neznamená pít přeslazené čaje, ať už cukrem nebo medem, přidávat si do čaje nebo kávy mléko nebo dokonce pít různé nápoje s hojným množstvím mléka i cukru.

Cappuccino, horká čokoláda, irská káva a podobné nápoje nás zahřejí, dodají nám energii, ale bohužel spolu s ní i nějaké to kilo navíc. Pitím slazených nápojů totiž dodáváme tělu velké množství kalorií, aniž bychom to zaznamenali.

Nemusíme se vzdát horkých nápojů, naopak bychom si je měli v zimě dopřávat. Naší postavě vůbec neublíží neslazená káva ani neslazené čaje, vše samozřejmě bez mléka či dokonce smetany.

Udělejte si bylinkový čaj nebo čaj se zázvorem, čaj s kořením a skořicí. Tyto nápoje vás zahřejí, osvěží a provoní místnost příjemnou vůní.


Pokud máte neodolatelnou chuť na slazené nápoje, připravte si červený čaj. Tento nepravý čaj má přirozeně sladkou chuť a zanedbatelný obsah kalorií. Díky tomu uspokojíte touhu po sladkém nápoji, zahřejete se, osvěžíte se a přitom nepřiberete.

3. Odolejte pokušení

Léto a zima jsou roční období, kdy na nás číhá více pokušení dodat svému tělu nadbytek kalorií než v jiných obdobích. Letní pokušení je známé – zmrzliny, sladké ovocné zmrzlinové či smetanové poháry, sladké limonády, grilování, večerní posezení u alkoholu, klobás a dalších tučných jídel.

I zimní období je plné pokušení a nemusí se jednat pouze o období Vánoc a svátků. V lednu i v únoru je plesová sezóna, rádi chodíme do divadel a na koncerty. Všechny tyto aktivity jsou spojené s alkoholem a hojným množství jídla bohatého na kalorie.

V divadle ani na koncertě se sice nepřejíme, avšak po jejich skončení pociťujeme potřebu se pořádně najíst a zapít to alkoholem pro zahřátí.

Další pokušení na nás číhá venku během dne v podobě oblíbeného svařáku, grogu, medoviny a podobných nápojů, kterými se chceme zahřát. Na chvíli se sice zahřejeme, avšak za cenu zvýšeného příjmu kalorií, který obvykle nijak nekompenzujeme.

Navíc nás láká zajít si na chutné, avšak kalorické jídlo a pořádně se nacpat. Zima nás nutí zahřát se a naplnit si žaludek. Pociťujete-li potřebu najíst se kaloricky bohatého jídla, dejte si menší porce a jezte pomalu.

4. Polévky nám pomohou nepřibrat

Polévky nás zasytí, zahřejí a ušetří spoustu kalorií. To však neplatí o hutných polévkách typu zelňačka s klobásou a smetanou. Po takových polévkách naopak přiberete, pokud vás ovšem nečeká náročný fyzický výkon.

Polévky nemusí plavat v tuku, dobrou službu nám prokáží různé vývary, obilninové i zeleninové polévky, do kterých přidáme kousky libového masa nebo vejce.


5. Zažeňte špatnou náladu pohybem

Nedostatek světla, šero, chladné a nevlídné počasí negativně působí na naši náladu. Pociťujeme únavu, skleslost, do ničeho se nám nechce. Tento nepříjemný stav obvykle zaháníme jídlem.

To je však chyba. Jídlo sice zažene únavu i pochmurnou náladu, avšak pouze na okamžik. Jednak příjemné pocity spojené s hojnou konzumací sladkého a tučného jídla brzy zmizí, ale zároveň nezmizí kila navíc, která jsme tímto způsobem získali.

Lékem na chmurnou náladu i pocit únavy a skleslosti je překonat svoji pohodlnost a vyrazit ven. Můžeme si jít zabruslit, pokud je sníh, tak také lyžovat.

V každém případě můžeme vyrazit na svižnou procházku a dokonce si zaběhat. Přestože to na první pohled nevypadá, zima je nejlepším obdobím pro běh. Odměnou nám bude dobrá nálada i lepší fyzická a psychická kondice.



Autorka: Evžena Janovská

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek