KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

5 tipů, jak motivovat děti k pohybové aktivitě

Nízká pohybová aktivita vede u dětí k obezitě i k návyku na sedavý způsob života, který je pro naše tělo nepřirozený a který se negativně odráží na zdraví. Jak to změnit? Přináším 5 tipů, jak motivovat děti, aby vstaly od počítačů či televize a začaly se pravidelně věnovat pohybové aktivitě.

...

1. Tip: Motivujte děti vlastním příkladem

Rodiče jsou svým dětem již od malička vzorem v jednání a děti je v mnoha věcech přirozeně napodobují. Nabádáte-li své děti k dostatku pohybu a sami vysedáváte často u televize a zobete různé kalorické pochoutky, své děti pro pohybovou aktivitu nenadchnete. Spíš pro ně časem budete stále více k smíchu jakožto alibisti.

Naprosto jiná situace bude, pokud vás vaši potomci uvidí, jak běháte nebo cvičíte. Uvidí, že se pravidelně věnujete pohybové aktivitě, uvidí vaší kondici i to, jak dobře se cítíte. Pohyb se proto často stane i pro ně běžnou součástí života.

Dělejte to, co chcete, aby dělaly vaše děti. Chcete-li, aby hodně chodily pěšky, choďte co nejvíce pěšky. Společné procházky, výlety do přírody i společný sport jsou pro ně  tím nejlepším příkladem, že pravidelný pohyb je pro kvalitní život nezbytný.


2. Tip: Nabídněte dětem mnoho možnosti pohybové aktivity

Nespokojujte se s tím, že vaši potomci mají ve škole hodiny tělocviku. Hodiny tělocviku jsou sice pro ně prospěšné, zdaleka však nestačí pokrýt jejich pohybové potřeby.

Motivujte své děti pestrou nabídkou možností pohybových aktivit. Místo návštěvy obchodních center či hypermarketů navštěvujte se svými dětmi různé akce, kde si mohou zasportovat.

Další skvělou volbou jsou různé sportovní kroužky nebo sportovní oddíly tělovýchovné jednoty SOKOL, které vedou děti k provozování pohybu pro potěšení.

Tímto způsobem umožňujete svým dětem vyzkoušet si, která z široké škály pohybových aktivit se jim zalíbí a stane se pro ně přirozenou součástí jejich dalšího života.


3. Tip: Vzbuďte u dětí lásku k pohybu

Snažte se vzbudit ve svých dětech lásku k pohybu již od útlého dětství. V tomto období mají děti potřebu se hodně hýbat. Společné výlety pěší i na kole, lyžování, běhání, plavání, stavění sněhuláků, pouštění draků a podobné činnosti vaše děti nepochybně zaujmou. Jsou zvědavé, mají chuť prozkoumávat a objevovat nové zážitky.

Díky tomu poznají, že pohyb není vůbec nudný či únavný, ale že může být naopak velice zábavný, zajímavý, že může být něco, co si oblíbí a co bude mít v jejich životě své místo.

Mějte na paměti, že děti si rády hrají. Zapojte je proto do takových pohybových aktivit, které budou pro ně kromě pohybu zároveň i zábavou. Rozvíjejte zábavnou formou ve svých dětech základní pohybové návyky, jako je skákání, běhání či chytání. Hrajte s nimi různé pohybové hry.

Lásku k pohybu můžete u svých dítek vzbudit také návštěvou sportovního prostředí. Děti jsou totiž velice vnímavé a citlivé na podněty.

Uvidí-li, že pravidelně provozujete pohybovou aktivitu a budou-li se pravidelně pohybovat ve sportovním prostředí, vytvoří si kladný vztah ke sportu, který je bude provázet  jejich životem.


4. Tip: Odměňujte děti

Děti jsou nejen hravé, potřebují také povzbuzení, motivaci. Tím povzbuzením a motivací je odměna. V žádném případě by se nemělo jednat o nějaké pamlsky či jiné jídlo.

Jídlo rozhodně nemá sloužit jako odměna. Komu slouží jídlo v dětství jako odměna, bude se jím „odměňovat“ i v dospělosti. Z roztomilého buclatého dítěte vyroste obézní dospělý jedinec s nezdravými stravovacími návyky a spoustou zdravotních problémů, které budou ve skutečnosti vinou vás, rodičů.

Buďte kreativní ve vymýšlení odměn, jako vodítko vám poslouží záliby vašeho potomka. Nemusí se jednat o žádné drahé věci, děti ocení i maličkosti. Na rozdíl od mnohých z nás, dospělých, se dokáží radovat i z maličkostí.

Avšak tou nejcennější odměnou budou pro ně společné zážitky s vámi, na které budou jednou vzpomínat a které budou chtít věnovat i svým potomkům. A nemusí se jednat pouze o sportovní zážitky.


5. Tip: Nezapomeňte, že každý pohyb je dobrý

Pohyb nemusí být pouze sport nebo cvičení. Mezi pohybovou aktivitu patří venčení psa, práce na zahrádce, úklid a další domácí práce. Dobrou službu prokáže také častá pravidelná chůze.

Svižná chůze má velice příznivý vliv na zdraví vašich dětí. Nezapomínejte, že chůze je pro naše tělo nepřirozenějším pohybem.

Veďte své děti k tomu, aby co nejvíce chodily pěšky, zařaďte do svého běžného rodinného života pravidelné procházky a pěší výlety. Samotná chůze není zábavná, je proto třeba jí udělat pro děti atraktivní.

Každá procházka i výlet by měl mít nějaký zajímavý cíl. Může jím být akce nebo kulturní památka. Velice atraktivní je oživení obyčejné procházky či výletu nějakou hrou, dobrodružstvím.

Děti mohou během výletu například hledat skryté poklady, zjišťovat různé informace, učit se cestovat podle turistické mapy a tak dále. Kromě zábavy se tak přiučí různorodým schopnostem a poznají například okolí svého domova.

Velice oblíbené jsou různé dětské tábory, letní, zimní i příměstské, v jejichž nabídce je spousta pohybu formou her a tedy zábavy. Na pravidelný pohyb svých dětí myslete i na dovolené.


Pohybová aktivita se má stát pro vaše děti nedílnou součástí jejich života, nikoli pouze povinností, kterou je nutné co nejdříve splnit, aby byla z krku.


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek