KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

6 diet, které vám mohou poškodit zdraví

Mnoho lidí, zejména žen touží po štíhlosti. Zkoušejí různé „zaručené“ diety, které v lepším případě nefungují a v horším případě mohou poškodit zdraví. Které diety mohou poškodit vaše zdraví?

...

1. Limonádová dieta

Nazývaná také javorová dieta či dieta kajenského pepře. Při této dietě po dobu deseti dnů nic nejíte ani nepijete kromě speciálního nápoje, připraveného z javorového sirupu, citronu, chilli papriček a vody. Limonádová dieta doporučuje denně vypít deset sklenic tohoto nápoje. Při této bláznivé dietě budou po celých dlouhých deset dní vašemu tělu chybět téměř veškeré živiny, vitamíny, minerály a další zdraví prospěšné látky.

Deset dní je dost dlouhá doba k tomu, aby mohlo dojít k poškození zdraví. Tento pálivý, kyselý nápoj dráždí váš žaludek i celý trávicí trakt. Bolesti žaludku, zvracení na sebe nenechají dlouho čekat. To není vše. Limonádová dieta vám může také poškodit střevní funkce, narušit fungování prospěšných střevních bakterií, metabolismus sacharidů i elektrolytovou rovnováhu. Přestože při této dietě dostatečně pijete, vaše tělo bude dehydratované. Následně dojde k příznakům při dehydrataci, jako je bolest hlavy, pocit vyčerpanosti, malátnosti, snížená schopnost soustředění a dalších činností mozku. Kromě toho může tato dieta oslabit váš imunitní systém.

2. Breussova dieta

Je dílem rakouského elektrikáře a léčitele Rudolfa Breusse, který ji vytvořil jako léčebný prostředek proti rakovině. Podle jeho tvrzení se rakovina léčí vyhladověním zhoubného nádoru. Později se tato drastická dieta, která je téměř hladovkou, začala používat na hubnutí. Podstatou Breussovy diety je úplné vyřazení pevné stravy z jídelníčku, po do 40 až 42 dní. Pokud se rozhodnete zhubnout pomocí Breussovy diety, po celou tuto dobu nebudete nic jíst ani pít kromě tepelně neupravených zeleninových šťáv z červené řepy, mrkve, celeru, černé ředkve a brambor. Budete si moci „dopřát“ také neslazené bylinkové čaje.

Breussova dieta má i mírnější verzi, která povoluje kromě bylinkových čajů šťávy ze všech druhů zeleniny, kromě brambor a šťávy ze všech druhů ovoce. Breussova dieta dodá vašemu tělu pouze nepatrné množství sacharidů, některé vitamíny, minerální látky a menší množství jedovatého solaninu, obsaženého ve šťávě ze syrových brambor. Breussova dieta vám způsobí vyčerpání, bolesti hlavy, psychické problémy, jako jsou deprese, úzkosti a nezvladatelný hlad v důsledku minimálního příjmu energie. Při Breussově dietě vás čeká také úbytek svalové hmoty a zdravotní problémy, vyplývající z dlouhodobého nedostatku sacharidu, bílkovin, tuků, některých vitamínů, minerálních látek. Breussova dieta vás může dovést ke značnému a nevratnému poškození zdraví.

3. Tukožroutská polévka

Základem této diety je konzumace libovolného množství polévky, připravené z cibule, paprik, bílého hlávkového zelí, mrkve, rajčat, řapíkatého celeru, soli, polévkového koření a kostky zeleninového bujónu. Zastánci této diety tvrdí, že pokud dostane tělo minimum energie a žádné tuky, bude nucené sáhnout do tukových zásob. Je to sice krásná teorie, ve skutečnosti však tělo nejprve čerpá energii ze sacharidů, potom z bílkovin a nakonec z tuků.

Týden držení této diety bude pro vás týdnem hladu a pro vaše tělo tvrdou zkouškou odolnosti. Tukožroutská polévka vám nedodá ani dostatek energie ani dostatek všech potřebných živin a dalších látek. Jediná látka, které bude mít vaše tělo nadbytek, je vláknina, to se projeví pocity nadýmání, bolestmi břicha, průjmy. Při této dietě dochází k únavě, pocitům malátnosti, depresi, úzkosti, nervozitě, podrážděnosti. Nejenže se nebudete moci dlouho na zeleninu ani podívat, ale také vás mohou čekat zdravotní problémy. Delší držení této diety než týden by mohlo přivodit selhání organismu. Při opakovaném držení této diety si dříve či později vykoledujete trvalé poškození zdraví.

4. Dieta s dětským jídlem

Princip této diety, oblíbené u celebrit je jednoduchý, jíst a pít stejně jako malé děti. Tato dieta slibuje rychlé hubnutí pomocí drastického snížení příjmu energie. U této diety konzumujete dětské přesnídávky i jídla batolat, jako jsou rozmixované banány s piškotem, dušené kuřecí maso s dušeným hráškem, mrkví a vařenými brambory. Při této dietě dostává sice vaše tělo všechny potřebné látky ve správném poměru, avšak porce, která stačí batoleti, nestačí a ani nemůže stačit dospělému člověku.

Nepoměr mezi nutričními potřebami dospělého člověka a nutričními potřebami batolete je patrný na první pohled. Kromě toho, že na této stravě si zrovna nepochutnáte, co chutná dětem, nemusí chutnat dospělým, si můžete trvale poškodit zdraví. Vaše tělo má sice všechny potřebné látky, nemá jich však dostatek a nemůže správně fungovat. Při držení této diety na sebe psychické a fyzické problémy nedají dlouho čekat. U této diety je kromě „ptačích porcí“ doporučována pravidelná intenzivní fyzická aktivita. Kromě poškození zdraví vás navzdory intenzivní pravidelné pohybové aktivitě čeká úbytek svalové hmoty. Svaly potřebují ke svému udržení a růstu nejen pohyb, ale také dostatek bílkovin a energie, což strava malých dětí dospělému člověku nemůže dodat.

5. Mléčná dieta

Mléčná dieta patří k jednostranným dietám, při nichž se konzumuje pouze určitá velmi omezená část potravin či jedna potravinová skupina, jako je např. ovoce nebo dokonce jedna potravina, jako je např. ananas u ananasové diety. Autorem mléčné diety je český obezitolog Rajko Doleček, který tvrdí, že pro hubnutí stačí drasticky snížit příjem energie. Pokud se rozhodnete držet tuto dietu, budete denně pít mléko a jíst neochucené tvarohy, jogurty a zakysané mléčné výrobky. Mléko i mléčné výrobky mají obsahovat co nejméně tuků. V některých přesně stanovených dnech můžete sníst malé množství vařených vajec, libové šunky, libového masa vařeného ve vodě nebo v páře a menší množství zeleniny a ovoce.

Mléčná dieta je strava s nadbytkem bílkovin, vápníku a s nedostatkem energie, tuků, některých vitamínů, minerálních látek, vlákniny a dalších potřebných látek. Při držení této diety vás čeká hlad a poškození zdraví vlivem nadbytku bílkovin a nedostatku tuků, některých vitamínů a minerálních látek. Nadbytek bílkovin nadměrně zatěžuje ledviny a játra, pokud je dlouhodobý, dochází po určité době, která je u každého jiná, k poškození jater a ledvin. Z této diety, zvláště při jejím opakovaném držení si můžete odnést trvalé zdravotní následky, jejichž příčinou je nedostatek některých potřebných látek a nedostatek energie. Příjem energie 400 – 600 kcal, což je 1.680 – 2.520 kJ, dospělému člověku nestačí, zvláště, přidá-li k této drastické dietě fyzickou aktivitu. Nedostatek některých živin a nedostatek energie se projeví únavou, vyčerpaností, podrážděnost, depresemi, závratěmi mdlobami. Nevyvážená strava při mléčné dietě může způsobit trvalé poškození organismu.

6. Atkinsonova dieta

Je jednou z diet, ve kterých se omezuje jedna živina na úkor ostatních. Atkinsonova dieta spočívá v drastickém omezení sacharidů ve stravě, v některých dnech je povoleno pouze 20 g sacharidů denně a v hojné konzumaci bílkovin a tuků. Autor této diety, americký lékař Atkinson vidí jako viníka obezity sacharidy, proto tvrdí, že při hubnutí je třeba je výrazně omezit na úkor bílkovin a tuků. Podle něho je při nedostatku sacharidů tělo nuceno čerpat energii z tukových zásob. Nedostatek sacharidů a nadbytek tuků a bílkovin se po určité době projeví zdravotními problémy. Vysoký podíl tuků živočišného původu s výjimkou rybího tuku zvyšuje riziko onemocnění srdce, cév, žlučníku i slinivky břišní. Naše tělo potřebuje ke správné funkci sacharidy a dokonce i malé množství jednoduchých sacharidů. Sacharidy jsou viníkem obezity a příčinou různých nemocí pouze tehdy, pokud je jich nadbytek.

Naše tělo je chytré, nedodáme-li mu dostatek sacharidů potravou, vytvoří je pomocí biochemických reakcí z tuků. Při těchto biochemických reakcích produkuje ketony, které by jinak byly vylučovány močí. Při nadměrném množství ketolátek se tyto látky dostávají do krve, což se projevuje acetonovým zápachem dechu, únavou, nevolností, příznaky typickými pro neléčenou cukrovku. Ketolátky vznikají v játrech jako vedlejší produkt spalování tuků, mezi ketolátky patří kyselina β-hydromáslená, kyselina acetoctová, aceton. Ketolátky vznikají fyziologicky v malém množství a tělo si s nimi dokáže poradit. Nedokáže si však poradit s jejich nadbytkem.

Nadbytek ketolátek vede k poruše vnitřního prostředí a k narušení rovnováhy kyselin a zásad, tj, k narušení acidobazické rovnováhy, ke ketoacidóze. Nadbytek ketolátek signalzuje nadbytek tocických látek v těle. Další zdravotní komplikace jsou následkem nedostatečného příjmu vlákniny, některých vitamínů, minerálních látek a dalších zdraví prospěšných látek jako jsou antioxidanty, flavonoidy, karotenoidy. Vaše zdraví může poškodit také nadměrná konzumace masa, která znamená nadměrný příjem bílkovin zatěžující ledviny a játra a také zvýšené riziko vyšší hladiny kyseliny močové v krvi a následné onemocnění, nazývané dna.

Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek