KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

7 důvodů, proč zařadit do jídelníčku jáhly

Jáhly – miniaturní žluté kuličky připomínající kuskus - jsou pro mnohé lidi málo známou potravinou. Jáhly přitom byly velmi častou položkou v jídelníčku našich předků. Podívejme se blíže na 7 důvodů, proč by měly být jáhly nedílnou součástí i našeho dnešního jídelníčku.

...

1. Pomohou vám zhubnout

Jáhly patří mezi dietní potraviny, které vám pomohou zatočit s nadbytečnými kily. Jáhly jsou sice loupané proso, to však neznamená, že neobsahují vlákninu. Opak je pravdou, 100 g jáhel obsahuje zhruba 4 g vlákniny.

Vláknina je nepostradatelnou látkou při hubnutí. Snižuje totiž glykemický index potravin, vstřebávání glykogenu, rychle zasytí a oddálí pocit hladu. Vysokou sytící schopnost propůjčuje jáhlům také vyšší obsah bílkovin.

Za nižší glykemický index (55 až 60) vděčí jáhly vysokému obsahu vlákniny. Nižší glykemický index udržuje stálou hladinu glukózy v krvi, čímž zabraňuje hladu a následnému přejídání se. V jáhlech najdeme také velké množství komplexních sacharidů (pomalých cukrů), které se uvolňují pomalu. Díky tomu dodají vašemu tělu energii na delší dobu.

2. Pomáhají při tvorbě a regeneraci svalové hmoty

Jáhly patří mezi potraviny, které jsou u sportovců oblíbené. Jejich obliba nespočívá pouze v tom, že dodají energii na delší dobu. Jsou bohatým zdrojem některých vitamínů skupiny B, které podporují regeneraci a tvorbu svalové hmoty.

Příznivý vliv na regeneraci i nárůst svalů má také nemalé množství bílkovin, obsažené v jáhlech (100 g jáhel obsahuje zhruba 12 g bílkovin).


Proso

3. Jsou bohatším zdrojem minerálů než jiné obiloviny

Jáhly jsou nejen bohatým zdrojem vlákniny, komplexních sacharidů a bílkovin rostlinného původu, díky čemuž posílí váš imunitní systém a pomohou vám předejít různým nemocem. Najdeme v nich také velké množství minerálů, zejména zinku, draslíku, hořčíku, fosforu, železa a mědi.

Zinek mimo jiné pomáhá hojení ran i regeneraci tkání, včetně svalové tkáně. Draslík je jeden z nejdůležitějších a nejhojněji zastoupených minerálů v našem těle. Jeho dostatečné množství je mimo jiné nezbytné pro správnou funkci srdce. Draslík je antagonista sodíku (má opačné účinky), díky tomu eliminuje negativní následky nadměrné konzumace soli.

Hořčík pomáhá nejen proti nadváze. Má také klíčový význam pro správnou nervosvalovou dráždivost i pro správnou funkci srdce. Fosfor se spolu s vápníkem a křemíkem podílí na mineralizaci kostní tkáně.

Fosfor je přítomen v kostech, zubech i kloubech, podílí se na jejich pevnosti i kvalitě. Optimální denní množství fosforu je kolem 500 mg. Nadbytek fosforu způsobuje ztrátu vápníku, což se negativně projeví na kvalitě kostí i zubů.

V jáhlech je obsažen také lecitin a křemík. Lecitin podporuje činnost paměti, pomáhá regulovat vysokou hladinu cholesterolu v krvi i vysoký krevní tlak.

Křemík patří k minerálům obsaženým v kostní hmotě. Je nezbytný pro zdravé a pevné kosti, nehty i zuby. Má také pozitivní vliv na kvalitu nehtů a pokožky.

4. Pomáhají při detoxikaci těla

Jáhly patří k potravinám používaným při detoxikaci. Vděčí za to vysokému obsahu vlákniny i antioxidantů. Kromě toho mají na naše tělo zásadotvorný účinek. Jáhly nám pročistí tělo stejně dobře jako různé drahé detoxikační přípravky. Je však třeba je vhodně upravit. Přeslazená či hodně osolená jáhlová kaše nebude mít na naše tělo požadované očistné účinky.

5. Zbaví vás únavy a navodí dobrou náladu

Schopnost pomalu uvolňovat energii, udržovat stálou hladinu glukózy v krvi a vysoký obsah vitamínů a minerálů zaženou únavu. Vysoký obsah fosforu a některých vitamínů skupiny B pomohou lépe zvládat stres, zmírnit napětí i depresi.

6. Jsou bezlepkové a lehce stravitelné

Naše národní kuchyně je bohatá na lepek, proto lidé trpící celiakií nebo alergií na lepek mají nemalé problémy se stravováním. Brambory a rýže jsou sice chutné bezlepkové potraviny, nelze je však jíst pořád. Jídelníček je třeba zpestřit.

Jáhly jsou velice vhodné k tomuto účelu. Dokáží nahradit přílohy i celá jídla. Jsou přirozeně bezlepkové a navíc jsou lehce stravitelné. Mohou je jíst děti, senioři i lidé s citlivým trávicím traktem.


Jáhlová kaše (ideální je dochutit ji čerstvým ovocem, případně dosladit medem)

7. Můžete z nich snadno připravit spoustu chutných jídel

Příprava jáhel není nijak složitá. Z jáhel se nedělá pouze sladká jáhlová kaše nebo jahelník. Z jáhel je možné připravit spoustu chutných a dietních jídel. Vařené jáhly jsou vhodné jako příloha, na zahuštění polévek i do mletých mas. Jáhly jsou vhodné také do různých pomazánek, můžeme jimi nastavit také bramborovou kaši.

Z jáhel si můžete připravit domácí zdravé a chutné müsli nebo krém s čerstvým ovocem a malým množstvím oříšků. I oblíbená jáhlová kaše může být zdravá. Stačí k ní přidat čerstvé ovoce a místo cukru jí osladit medem nebo stévií. 

Můžeme dokonce použít jáhlovou mouku, kterou přidáme k pohankové nebo ke špaldové, rýžové či jiné mouce. Jáhlovou mouku používáme stejným způsobem jako bílou pšeničnou mouku.

Než začnete jáhly vařit, nezapomeňte je důkladně proprat a spařit vroucí vodou. Nejenže změknou, ale ztratí také svoji charakteristickou hořkou chuť. Dále je vaříme stejným způsobem jako rýži.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek