KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

7 důvodů, proč zařadit do jídelníčku špenát

Když se řekne špenát, mnohým z nás si vybaví nevábná zelená hmotu kašovité konzistence a nevalné chuti, servírovaná ve školních jídelnách. Špenát může být naopak velmi chutný, nejen mražený, ale i čerstvý. Najdeme v něm také koktejl zdraví prospěšných látek. Přináším vám 7 důvodů, proč si oblíbit tuto zeleninu a zařadit ji do svého jídelníčku. 

...

1. Podporuje nárůst svalů

Mnozí kulturisté považují zeleninu za zbytečnou, proč si prý s ní plnit žaludek, když po ní nerostou svaly? Po špenátu vám však svaly porostou. Špenát totiž obsahuje dvě fotochemikálie,  které mají pro naše svaly nemalý význam – beta-ecdysteron a octacosanol.

Podle vědeckých výsledků beta-ecdysteron zvyšuje tvorbu bílkoviny až o 20 %. Octacosanol urychluje odstranění kyseliny mléčné ze svalové tkáně, čímž podporuje její regeneraci. Obě tyto látky přispívají také k nárůstu svalové síly.

Další látkou, která urychluje regeneraci svalů, je glutamin. Glutamin najdeme nejen ve špenátu, je obsažen v mnoha rostlinách.

2. Detoxikuje tělo a pomůže ke štíhlé linii

Detoxikace hraje klíčovou roli v našem zdraví i při hubnutí. Vysoký obsah antioxidantů dělá ze špenátu zeleninu, disponující silnými detoxikačními účinky. Kromě zásadotvorných účinků na naše tělo, nám pomůže odstranit toxické látky. Betakaroten, obsažený ve špenátu, je schopen dokonce vyloučit z těla těžké kovy.

Špenát patří mezi oblíbené potraviny různých redukčních diet. Dokáže zbavit tělo nadbytečné vody, což je při hubnutí velmi důležité. Kromě toho obsahuje vlákninu a zanedbatelné množství kalorií (ve 100 g špenátu najdeme pouhých 105 kJ).

Tím výčet vlastností špenátu jakožto pomocníka ke štíhlé linii nekončí – aktivuje metabolismus sacharidů, pomůže nám udržet na uzdě nadměrný hlad, zažene skleslost a dodá energii.

Pokud si však dáte špenát k prorostlé pečeni a kupě brambor nebo spoustě knedlíků, nečekejte, že zhubnete. Naopak přiberete. Špenát vám může ke štíhlé linii pomoci pouze v případě, že zvolíte jeho méně kalorickou úpravu.


3.  Je zeleninou pro zdravé srdce i krev

Mezi mnohými lidmi je dosud rozšířený mýtus o špenátu jako jednoho z nejbohatších zdrojů železa. Tento mýtus v nemalé míře potvrdila známá postavička kresleného filmu Pepek námořník. Ve špenátu sice najdeme železo, jeho množství však není nijak závratné.

Kromě toho se železo z rostlinných zdrojů oproti živočišným zdrojům v těle hůře vstřebává.

Přesto nás konzumace špenátu může ochránit před anémií. Díky vysokému obsahu kyseliny listové podporuje tvorbu červených krvinek. Je také bohatým zdrojem chlorofylu, který zvyšuje jejich kvalitu.

Zařadíte-li do jídelníčku špenát, prokážete svému srdci dobrou službu. Najdeme v něm velké množství draslíku, hořčíku i kyseliny listové, látek, které mají zásadní vliv pro zdraví srdce.

Tato zelenina nám pomůže udržet krevní tlak v normě a může nás také ochránit před nemocemi srdce, včetně obávaného infarktu.

Připravte si: Řezy s listovým špenátem

4. Je potravinou pro zdravé oči

Už jako děti jsme slýchali, že budeme-li chroupat mrkvičku, budeme mít zdravé oči. Zdravé oči budeme mít i po špenátu. Vitamín A, karotenoidy, zeaxantin a lutein – to jsou látky, díky nimž patří tato zelenina mezi top potraviny pro zdravé oči.

Podle některých odborníků náš konzumace špenátu může ochránit i před makulární degenerací (degenerací žluté skvrny) a následně před šedým zákalem.

5. Posiluje imunitní systém

Stejně jako každá zelená je i špenát bohatým zdrojem vitamínu C, známého vitamínu podporujícího náš imunitní systém. Skrývá se v něm také hojné množství vitamínu A, vitamínu potřebného nejen pro zdravé oči, ale i pro dobrou funkci imunitního systému.

Vitamín A chrání sliznice a posiluje jejich obranyschopnost vůči virům. Jelikož tento vitamín patří mezi vitamíny rozpustné v tucích, je doporučováno konzumovat špenát s menším množstvím tuku.


Sazenice špenátu

6. Pomůže vám zbavit se stresu

Zbavit se stresu nám kromě relaxace a bylinek pomohou také některé potraviny, včetně špenátu. Kyselina listová se podílí nejen na krvetvorbě, ale i na dobré náladě. Je totiž nezbytná také pro správnou funkci nervové soustavy.

Mezi další látky, které regulují stresové hormony a tím přispívají k dobré náladě, patří draslík, hořčík, fosfor a měď.

7.  Výrazně sníží riziko vzniku vývojových vad

Pokud plánujete otěhotnět, neměly byste zapomenout na dostatečný denní přísun kyseliny listové. Tato látka je v hojné míře obsažená ve špenátu. Kyselina listová se podílí na tvorbě DNA i některých neesenciálních aminokyselin a je nezbytná pro růst a opravy buněk. Její dostatečný denní příjem výrazně sníží riziko vzniku vývojových vad.

Špenát nelze jíst v libovolném množství

Jedinou nevýhodou této zeleniny, která je doslova nabitá zdraví prospěšnými látkami, je vyšší obsah šťavelanů. V menším množství nám neublíží, ve větším množství však blokují využití vápníku v našem těle, což se negativně odrazí na kvalitě našich kostí a zubů.

Negativní účinky šťavelanů lze zmírnit kombinací s mlékem, zakysanou smetanou, jogurtem či vejcem.


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek