KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

7 důvodů, proč zařadit do svého jídelníčku červenou řepu

Červená řepa donedávna nepatřila mezi dvakrát oblíbenou zeleninu. Pod pojmem červená řepa se totiž mnohým z nás vybaví tmavě červené kousky sterilované zeleniny nevábné chuti, často servírované ve školních jídelnách jako zelenina k nějakému jídlu. Červená řepa však nemusí mít nevábnou chuť. Pokud jí dobře upravíme, můžeme si na ní dokonce pochutnat. Existují však i další pádné důvody, proč jí zařadit do jídelníčku:

...

1. Pomáhá proti zánětům

Červená řepa má silné protizánětlivé účinky. Tyto účinky jí propůjčuje betain - bílkovina, která chrání naše buňky a působí protizánětlivě. Protizánětlivé účinky červené řepy jsou vítaným přínosem pro všechny naše vnitřní orgány.

Vědecké výzkumy odhalily schopnost betainu snižovat hladinu homocysteinu, aminokyseliny, jejíž vyšší množství v našem těle je spojováno s nemocemi srdce, cév i se zrychlováním procesu stárnutí.

2. Snižuje riziko vzniku nádorových onemocnění

Pigment betacyanin dodává červené řepě nejen temně rudou barvu. Dodává jí také velkou schopnost bojovat proti rakovině. Červená řepa je proto osvědčeným prostředkem při prevenci i léčbě nádorových onemocnění.

Další látkou, která dodává červené řepě schopnost ničit rakovinné buňky, je bílkovina betain, která má silné protizánětlivé účinky a která působí také jako silné přírodní cytostatikum.

Protirakovinnými účinky disponuje šťáva z červené řepy a syrová červená řepa. Léčivé účinky vařené červené řepy jsou mnohem slabší.

Pro prevenci rakoviny je doporučováno pití jedné sklenice šťávy z červené řepy alespoň jednou týdně. Jako prevence je vhodná také konzumace červené řepy v syrovém stavu. Při léčbě rakoviny často alternativní léčebné kúry obsahují pití 100 ml šťávy z červené řepy třikrát denně.


3. Podporuje detoxikaci těla a posiluje imunitní systém

Červená řepa bývá součástí některých detoxikačních kúr. Má totiž schopnost čistit krev, játra i střeva. Látky obsažené v červené řepě dokáží neutralizovat a odstraňovat jedovaté a pro tělo toxické látky.

Silné detoxikační účinky červené řepy se pozitivně odrazí na našem zdraví i na kvalitě naší pokožky. Látky obsažené v červené řepě zpomalují také proces stárnutí.

Při detoxikaci pomáhá i vařená červená řepa, avšak syrová červená řepa a šťáva z ní mají mnohem silnější detoxikační účinky. Vypití jedné sklenice šťávy z červené řepy pročistí naše střeva. Kdo má rád sladkou chuť, může doplnit šťávu z červené řepy šťávou z jablek.

Červená řepa je rovněž bohatým zdrojem vitamínu C a dalších antioxidantů, které ničí volné radikály a posilují náš imunitní systém.

4. Pomáhá při hubnutí

Nízký obsah kalorií a vysoký obsah vlákniny dělá z červené řepy spojence všech, kteří bojují s nadbytečnými kily. Vláknina obsažená v červené řepě zpomaluje vyprazdňování žaludku, čímž pomáhá hubnout. Kromě toho červená řepa dokáže udržovat stálou hladinu glukózy v krvi, což ocení nejen diabetici.

Stálá hladina glukózy v krvi zabraňuje nezvladatelnému hladu a potřebě jídla bohatého na sacharidy, a tím i tloustnutí. Salát z vařené červené řepy by neměl chybět v jídelníčku těch, kteří chtějí zhubnout.


5. Pomáhá proti anémii

V červené řepě najdeme také vysoký obsah kyseliny listové a železa, látek, jejichž nedostatek se projevuje anémií. Obě tyto látky jsou nezbytné pro správnou funkci červených krvinek.     

Nejvíce kyseliny listové a železa je obsaženo v syrové červené řepě a šťávě z ní. Vařená červená řepa sice také obsahuje kyselinu listovou a železo. Obsahuje však zhruba poloviční množství těchto látek.

6. Chrání nás před nemocemi srdce a cév

Jedna sklenice šťávy z červené řepy pomáhá také snížit vysoký krevní tlak a předejít infarktu myokardu a cévní mozkové příhodě. V červené řepě se totiž vyskytují dusičnany, které se v těle vlivem biochemických reakcí mění na oxid dusnatý.

Oxid dusnatý uvolňuje a rozšiřuje cévy, čímž zlepšuje průtok krve, normalizuje krevní tlak a také zvyšuje přítomnost kyslíku v krvi.

Pro zdravé srdce i cévy je rovněž přínosem vysoký obsah draslíku a křemíku v červené řepě. Draslík je doporučován při nadbytku sodíku. Má totiž opačné účinky než sodík, jehož vyšší množství zvyšuje krevní tlak i riziko nemocí srdce a cév.

Draslík spolu s křemíkem má také příznivý dopad na pružnosti cév.


7. Zvyšuje fyzickou i psychickou kondici

Mnozí lidé ve snaze zahnat únavu a získat vyšší kondici sahají po energy drincích nebo po nápojích s obsahem kofeinu. Vaši fyzickou i psychickou kondici zvýší látky obsažené v červené řepě. A to bez kofeinu a dalších stimulantů.

Sklenice šťávy z červené řepy zvýší vaši fyzickou kondici natolik, že budete schopni cvičit až o 16 % déle než obvykle. Červená řepa totiž zvýší množství kyslíku v krvi, což podpoří činnost svalů i mozku. Červená řepa je zdravou podporou těla během fyzického výkonu.

Látky obsažené v červené řepě stimulují také mozkovou činnost, čímž zvyšují rozumové schopnosti i funkci paměti. Spolu s každodenním cvičením mozku se červená řepa může stát prostředkem prevence proti demenci.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (1 příspěvků)

Komentáře (4)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek
Řepa je jako surovina obrovsky podceňovaná. Stojí pár korun, protože za sebou nemá žádný marketing jako ty dnešní přiblblé "superpotraviny". To je slovíčko, které vymyslela nějaká chytrá reklamka a lidi na to slepě skáčou a nakupují suroviny z druhého konce světa, protože si myslí, že tam mají něco lepšího než u nás. Přitom vůbec netuší, co všechno je v obyčejném jablku nebo mrkvi ze zahrady, nebo jedné hloupé hlávce řepy či celeru za pár korun z obchodu
Dobrý den, děkuji za Váš názor. Máte pravdu, červená řepa je stále podceňovaná. A nejen červená řepa, ale i další zelenina, ovoce i některé obiloviny. Mnozí lidé si stěžují, že nemají peníze na drahé "superpotraviny" a přitom se dá jíst levně a zdravě. Stačí se kolem sebe rozhlédnout a podívat se například na tu "obyčejnou" zeleninu, která roste u nás a která je levná.
Ještě je vím minimálně o dvou dalších důvodech... 8. nasytí a 9. je chutná :-)
Červená řepa zasytí díky vysokému obsahu vlákniny. Její sytící schopnosti zvýší kombinace s bílkovinnými potravinami. A pokud jí někdo umí dobře upravit, je také chutná.