KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

7 nejpravděpodobnějších důvodů, proč tloustnete

Obezita se stává jedním ze závažných světových zdravotních problémů, který se nevyhýbá ani naší Republice. Počet obézních stále stoupá, přestože nás odborníci neustále varují před zdravotními komplikacemi, které s sebou přináší nadměrná tělesná hmotnost. Pokud vám vaše zdraví není lhostejné, zkuste se podívat na následujících 7 důvodů, proč tloustnete. Minimálně jeden se vám určitě bude zdát povědomý.

...

1. Hladovíte

Nepřítelem štíhlé linie nejsou pouze velké porce a neustálé přejídání. K obezitě nás může spolehlivě dovést i hladovění. Ze strachu před obezitou se vyhýbáte sacharidům i tukům, jak jen můžete. Omezujete přílohy, pečivo, vybíráte si nízkotučné potraviny, snažíte se jíst co nejméně.

Dotěrný hlad zaháníte vodou, případně i větším množstvím zeleniny. Zelenina totiž obsahuje vlákninu a téměř žádné kalorie. Držíte se doslova silou vůle a závidíte svým štíhlým kolegyním, které stále něco jedí, a přesto mají krásnou a pevnou postavu.

Přitom si neuvědomujete, že někde děláte chybu. Nedodáte-li svému tělu dostatek sacharidů, tuků a bílkovin, donutí vás k tomu pocitem nezvladatelného hladu. Tento hlad vás přiměje k tomu, abyste se co nejrychleji nacpali sladkými a tučnými potravinami. Hltáte, vaše tělo si ukládá přijaté kalorie do tukových zásob a vy tloustnete.

Navíc se vám hladověním zpomaluje metabolismus. Schopnost zpomalit metabolismus při nedostatku potravy dávala našim předkům větší šanci na přežití. V současnosti je nám tato schopnost na obtíž. Naše tělo nerozlišuje mezi dobrovolným a nuceným hladověním. Hlad vnímá jako nedostatek potravy a nutnost všechny živiny maximálně využít a uložit do tukových zásob, protože očekává další hladovění.

Vybíráme-li si potraviny, ve kterých bylo uměle sníženo množství tuků, jako jsou například nízkotučné jogurty, dodáme sice svému tělu méně tuků, avšak na úkor sacharidů v podobě různých škrobů a dalších zahušťovadel.

Cestou k hubnutí je opak - jíst racionální porce častěji během dne a konstatně tak dodávat tělu živiny. Jakmile si na tento styl stravování organismus zvykne, zrychlí metabolismus a přestane ukládat, neboť pro to ztratí díky častému jídlu důvod.

2. Měníte kvalitu za kvantitu

Mnozí z nás jsme vedeni touhou ušetřit. Bohužel šetříme na nepravém místě. Dáváme přednost většímu množství levného, méně kvalitního jídla před menším množstvím zdravého a kvalitního jídla.

Podléháme různým reklamám a slevám, radujeme se, že jsme ušetřili pár korun. Už nevidíme, že větší množství potravin nás vede k přejídání a tím i k tloustnutí. Málokdy totiž nadbytek přijaté energie vykompenzujeme pohybem.

Někdy nás ke konzumaci méně kvalitních potravin nevede naše peněženka, nýbrž naše pohodlnost. Chceme se najíst co nejrychleji a ke slovu přicházejí polotovary. Tyto potraviny jsou tvořeny zejména sacharidy, tuky, solí a různými přídatnými chemickými látkami.

Naše tělo při takové stravě trpí nedostatkem vlákniny, bílkovin, vitamínů, minerálů a dalších velice potřebných látek, zato má zbytečný nadbytek sacharidů a tuků. S nedostatkem některých látek souvisí i velikost porcí.

Potraviny doslova nabité sacharidy, tuky, nezřídka i různými chemickými přídatnými látkami, nás nasytí na chvíli, brzy máme hlad, cpeme se dále a tloustneme.

Trans mastné tuky slouží k prodloužení trvanlivosti pečiva a některých cukrovinek. Bohužel tyto nezdravé tuky vyvolávají v těle zánět, což má za následek inzulinovou rezistenci, ukládání tuků do oblasti břicha a případně vznik diabetu mellitu 2. typu.

Potraviny s nadbytkem soli rovněž podporují zadržování vody v těle a spolu s tím i tloustnutí.

3. Čelíte stresu

Stres je velkým spojencem obezity. Často sám o sobě vede k přejídání, někdy dokonce způsobuje hladovění. Nezřídka si rádi dáme „něco sladkého na nervy“. Mezi mnohými lidmi dokonce panuje mýtus, že „nervy je třeba obalit tukem“. K obezitě nás bohužel vede nejen tento mýtus.

Stres (zejména dlouhodobý) v nás vyvolává hormonální nerovnováhu, která nás nutí se přejídat. Během stresu naše nadledviny produkují vyšší množství hormonu kortizolu, který nám dodá energii potřebnou pro vypořádání se se stresem. Pokud tuto energii nevyužijeme, uloží se ve formě tuku do tukových zásob - a my tloustneme.

Pokud řešíme stres psychofarmaky, ještě více podporujeme vznik obezity. Stresu se sice nevyhneme, naštěstí existují účinné metody, jak ho zvládat, aniž bychom museli čelit obezitě, případně dalším nežádoucím vedlejším účinkům.

Se stresem souvisí i spěch. Pokud do sebe házíte jídlo často doslova během chůze, dříve než žaludek dostane z mozku signál pocitu sytosti, podaří se vám sníst neúměrně velké porce jídla, které byste v sedě a v klidu nikdy nespořádali.


4. Nedostatečně spíte

Spánek není ztrátou času, nýbrž časem potřebným pro regeneraci našeho těla i mozku. Pokud si nedopřejete dostatek spánku, hůře zvládáte stres, což vás v důsledku vede k obezitě. Jídlem zaháníte nejen stres, ale také nedostatek energie. Nedostatek spánku může rovněž zvyšovat hladinu kortizolu, hormonu, díky němuž nám přibývají tukové zásoby (viz. výše).

5. Máte sedavý způsob života

V současnosti existuje díky počítačům spousta sedavých zaměstnání. A po příchodu domů z práce, kde jste celý den seděli na židli, si často opět sednete k televizi nebo počítači. Váš pohyb je tedy značně redukován

K tomu přispívá také snadná dostupnost potravin. Máte-li hlad, stačí jít kousek pěšky (někteří z nás dokonce sednou do auta, pokud nemají obchod doslova za rohem) do nejbližšího obchodu nebo bufetu, stánku či jiné provozovny rychlého občerstvení. Anebo si rovnou objednat nějakou donášku online, když už u toho počítače sedíte.

Někteří lidé se občas zděsí, že nemohou dopnout oblečení a začnou krátký čas dřít ve fitness centrech a posilovnách. Doslova padají únavou, bolí je svaly, avšak jejich tukové zásoby se ani nehnou. Naopak, pokud si po vyčerpávajícím cvičení dopřejí pořádnou porci kalorického jídla, narůstají.

Neplatí totiž pravidlo, že více dřiny a potu rovná se větší úbytek tukových zásob. Při příliš vysoké pohybové intenzitě naše tělo spaluje sacharidy, ale po vyčerpání jejich zásob sáhne na bílkoviny, které lze rozložit snadněji, nikoliv na tukové zásoby. Potřebuje energii hned teď, abyste nezkolabovali.

Chceme-li spalovat pohybem tuky, musíme provozovat aspoň 30 minut pohybovou aktivitu v intenzitě 65 až 75 % své maximální tepové frekvence. Až poté, když je spálen všechen cukr, tělo přejde ke spalování tuků.

6. Pijete příliš kalorických nápojů

Někdy zdravě jíme, pohyb patří k našemu životu, a přesto tloustneme. Na vině je větší množství slazených nápojů, případně i alkoholu. Slazené nápoje a alkohol jsou velice bohatými zdroji sacharidů. Pijeme rozličné slazené nápoje, případně i alkohol a vůbec netušíme, kolik tímto způsobem dodáme tělu kalorií.

Víte, že jedna láhev slazené limonády má stejné množství kalorií jako lehčí oběd, který nás na rozdíl od ní nasytí?

7. Máte narušenou střevní mikroflóru

Zdravá střevní mikroflóra znamená zdravá střeva a tím i silný imunitní systém a zdravé tělo. Pokud tloustneme, začíná postupně docházet k narušování této střevní mikroflóry. Nerovnováha střevní mikroflóry přispívá k ukládání tuků do tukových zásob v oblasti břicha a tím k tloustnutí a ke vzniku nemocí, které s sebou přináší obezita.


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek