KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

7 potravin, které je dobré přibalit do batohu na cesty přírodou

Chcete vyrazit na několikadenní toulky přírodou a přemýšlíte, jaké jídlo si přibalit do batohu? Polévky z pytlíku, ani salámy nejsou dobrou volbou. Jídlo by mělo kromě energie dodat tělu všechny potřebné živiny. Zde je 7 tipů na potravin, které dodají vašemu tělu vše, co potřebuje, a na kterých si pochutnáte.    

...

1. Obiloviny – ovesné vločky a kuskus

Chcete-li mít na svých cestách přírodou teplé jídlo a nechcete jíst polévky z pytlíku nebo jiná instantní jídla, nezapomeňte si do batohu přibalit obiloviny. Ideálními obilovinami jsou drcené ovesné vločky a kuskus. Jejich příprava je stejně rychlá jako příprava instantních jídel. Na rozdíl od nich však vašemu tělu dodají prospěšné látky.

Kaše z ovesných vloček je výborná snídaně, která vám dodá energii. Ovesné vločky můžete zalít vodou, nebo k nim ještě přidat sušené mléko, necháte 5 minut odstát, ochutíte rozinkami a snídaně je připravena.

Ovesné vločky jsou bohaté na vlákninu, rostlinné tuky, aminokyselinu tryptofan, některé vitamíny skupiny B a minerály, jako je například draslík, vápník, zinek, mangan, křemík, železo.

Další výbornou obilovinou je kuskus, druh těstoviny, která se vyrábí z tvrdé pšenice. Můžeme z něho připravit spoustu chutných jídel a navíc je velice zdravý. Obsahuje minimum tuku, zato v něm najdeme nemalé množství vlákniny, tiaminu, niacinu, železa.

Jeho příprava je velice rychlá, potřebné množství kuskusu stačí zalít stejným množstvím horké vody a nechat pod pokličkou několik minut odstát. Potom ho stačí pouze promíchat a přidat různé ingredience dle chuti.


2. Sušené maso

Sušené maso je vynikajícím zdrojem bílkovin a skvělou náhradou různých salámů. Nízký obsah tuků a sacharidů, vysoký obsah bílkovin, některých vitamínů a minerálů, lehká stravitelnost, jedinečný gurmánský zážitek, malý objem, nízké nároky na skladování – to jsou vlastnosti sušeného masa.

Navíc vás malé množství sušeného masa dokáže na delší dobu nasytit a dodat vám potřebnou energii.


3. Olivový olej

Tuky jsou nejen dlouhodobým zdrojem energie. Bez tuků naše tělo nedokáže využít vitamíny rozpustné v tucích. Tuky rovněž dodávají jídlům chuť. To je důvod, proč by ve vašem batohu neměl chybět kvalitní tuk, který nemusíte uchovávat na chladném místě a který současně dodá vašemu tělu různé užitečné látky.

Dobrou volbou je olivový olej, zdroj omega 3-mastných nenasycených kyselin a dalších látek s protizánětlivými účinky. Najdeme v něm rovněž vitamíny A, D, E, K, některé vitamíny skupiny B i  kyselinu linolovou, která disponuje schopností regenerovat buňky.

Díky těmto látkám je olivový olej výbornou potravinou pro zdravé srdce i cévy. A nejen to, dokonce snižuje riziko vzniku obávané rakoviny. 


4.  Pesto

Chcete si na svých cestách přírodou zpestřit jídelníček zdravou omáčkou, která skoro nic neváží, nezabere téměř žádné místo, a které budete potřebovat jen velmi malé množství? Vsaďte na pesto.

Pouhé dvě polévkové lžíce této chuťovky stačí k ochucení jednoho jídla pro jednu osobu. Navíc vám dodá spoustu energie.

Název pesta pochází z italského slova pesrare (tlouci, mlátit). Jedná se o kaši, jejíž hlavní ingrediencí je rozdrcená čerstvá bazalka nebo rukola či na slunci sušená rajčata. Dalšími důležitými ingrediencemi je sůl, česnek, olivový olej, parmezán či jiný drobně strouhaný ovčí sýr.

Pesto může obsahovat také piniové oříšky. Není pochyb, že se jedná o velice zdravou potravinu, která dodá vašemu jídlu jedinečnou chuť. Pesto si skvěle rozumí například s kuskusem.


5. Kvalitní hořká čokoláda

Kvalitní hořká čokoláda není každá čokoláda, pyšnící se na svém obalu nápisem „hořká“. Jedná se pouze o takovou hořkou čokoládu, která obsahuje minimálně 75% kakaa a ve které najdeme pouze kakaové máslo, třtinový cukr a případně i vanilku. Nic víc.

Najdeme-li na jejím obalu další složky, jako jsou například různá dochucovadla a jiné přídatné látky, je dobré jí raději nechat ležet v regále obchodu.

Kvalitní hořká čokoláda nás dokáže zasytit i v malém množství a dodat nám na delší dobu potřebnou energii. Rovněž nám může posloužit jako zdroj hořčíku, manganu, fosforu, železa a mědi. Najdeme v ní také menší množství draslíku, selenu, zinku a vápníku.

To však není jediné, čím se může pochlubit. Díky vysokému obsahu kakaa patří mezi potraviny s největším množstvím fenolických antioxidantů. A nejen to. Najdeme v ní rovněž velké množství flavonoidů, látek s protizánětlivými, antivirovými i antioxidačními účinky.

Menší množství kvalitní hořké čokolády snižuje vyšší krevní tlak, zlepšuje průtok krve, čímž se stará o větší okysličení tkání, včetně mozku. Zlepší činnost mozku, zažene stres a navíc od nás vzdaluje diabetes mellitus 2. typu. Jedinou nevýhodou této  čokolády je vyšší množství kalorií.


6. Kukuřičné placky

Chléb patří mezi oblíbené potraviny, které si mnozí z nás přibalí do batohu. Bohužel není zrovna nejskladnější a navíc po krátké době ztvrdne a zplesniví. Zkuste si místo chleba přibalit do batohu kukuřičné placky.

Nejenže jsou skladnější a neplesniví, mohou nám posloužit jako zdroj vitamínů A, D, E, K i některých vitamínů skupiny B. Najdeme v nich také nemalé množství hořčíku, mědi, zinku fosforu, selenu i menší množství železa. Spojení vitamínu E se selenem dodává kukuřici schopnost snižovat riziko vzniku rakoviny. Tuto vlastnost podporuje rostlinné barvivo zeaxantin.


7. Ochucovadla – česnek, cibule, sušená rajčata, rozinky a sušené brusinky

V batohu by rozhodně neměla chybět ochucovadla pro slaná i sladká jídla. Kromě soli nám tuto funkci skvěle splní česnek, cibule, sušená rajčata, sušené brusinky a rozinky. Tyto potraviny nám navíc mohou posloužit jako zdroj zdraví prospěšných látek.

Cibuli a česnek není třeba představovat, tato zelenina již v malém množství dokáže skvěle ochutit jídlo. Obě potraviny patří mezi velice účinná přírodní antibiotika, která posilují náš imunitní systém. V cibuli navíc najdeme některé vitamíny skupiny B, vitamíny C, E, karoteny, zinek, síru, hořčík, fosfor, draslík, železo.

Sušená rajčata nám mohou nejen ochutit kuskus a sušené maso. Dodají našemu tělu vlákninu, lykopen, látku s protirakovinnými účinky, vitamíny C, E, A.

Rozinky v mnoha případech nahradí cukr.. Můžeme je mlsat samotné, s hořkou čokoládou nebo jimi lze ochutit ovesnou kaši. Kromě vysokého obsahu fruktózy a glukózy v nich najdeme vlákninu, železo, vápník, hořčík, zinek, fosfor, vitamíny A, C, E, některé vitamíny skupiny B a spoustu antioxidantů.

Brusinky si nejen výborně rozumějí se sušeným masem. Patří mezi potraviny se silnými antioxidačními účinky i mez bohaté zdroje vitamínu A, C a E. Známé jsou jejich příznivé účinky na ledviny a močové ústrojí i jejich schopnost posílit náš imunitní systém. Díky nemalému obsahu proanthocyanidinů  dokáží zabránit usazování škodlivých bakterií ve stěnách trávicí trubice. Dokonce nás mohou chránit i před obávanou rakovinou.


Tip

Nezapomeňte ani na dostatek soli a čaje v sáčku. Můžete si rovněž přibalit do batohu trochu oříšků a semínek.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek