1. Ovesné vločky

Ovesné vločky jsou oblíbenou potravinou sportovců. I vy můžete ocenit jejich vynikající účinky na naše tělo. Jsou doslova nabité zdraví prospěšnými látkami. Najdeme v nich kvalitní rostlinné tuky, některé esenciální aminokyseliny, vápník, draslík, hořčík, vitamín E, některé vitamíny skupiny B a vlákninu.

Přestože jsou bohaté na sacharidy, mají nízký glykemický index, za který vděčí vysokému obsahu vlákniny. Dokáží nejen zahnat hlad na delší dobu, poradí si i  s jarní únavou, podpoří vaší koncentraci a navíc vám díky svým antidepresivním účinkům dodají dobrou náladu.

Cítíte se ráno po probuzení, jako kdybyste celou noc pilně pracovali? Vyzkoušejte ovesné vločky! Snídaně z ovesných vloček vás doslova nastartuje do nového dne. Můžete si dát například ovesnou kaši, ovesné palačinky nebo si připravit domácí müsli.

2. Mandle

Hrstka mandlí vás dokáže probrat z letargie, do které vás uvedla jarní únava. V mandlích najdeme vápník, hořčík, železo, draslík, fosfor, některé vitamíny skupiny B i cenné rostlinné bílkoviny a kvalitní rostlinné tuky.

Jsou potravinu, která nám dodá velké množství hořčíku, kterého míváme nedostatek. Jedním z projevů jeho nedostatku je mimo jiné únava. Hořčík totiž podporuje látkovou výměnu.

Mandle dokáží zahnat nejen únavu (včetně jarní únavy), poradí si také s pocity úzkosti a zbaví nás stresu.

3. Brokolice

Brokolice je další potravinou, která zažene jarní únavu a dodá vám spoustu energie. Obsahuje totiž nemalé množství koenzymu Q10, který hraje hlavní roli při produkci energie. Projevem jeho nedostatku je snížená výkonnost a únava.

Únavu zažene také vitamín C, který se nachází v brokolici v hojném množství.

Brokolice jako silný antioxidant rovněž posílí váš imunitní systém. Mezi top potraviny jí řadí množství látek v ní obsažených. Najdeme v ní například vlákninu, vitamíny A, C, kyselinu listovou, betakaroten, draslík, enzymy a další prospěšné látky pro naše tělo.


Můžeme z ní připravit spoustu chutných a zdravých jídel, naše tělo však z ní má největší prospěch, pokud jí budeme jíst syrovou.

4. Čočka

Když se řekne čočka, mnozí z nás si vybaví čočku na kyselo se sázeným vejcem a kyselou okurkou, čočku s uzeným masem, případně čočkovou polévku.

Z čočky se však dá připravit spoustu chutných jídel, například různé pomazánky, saláty, čočkový prejt, čočka na cibulce s žampiony, čočka s tuňákem, rajčatovým pyré a bylinkami a další chutná jídla. Čočku lze také naklíčit a přidávat jí do různých salátů nebo ji jíst samotnou. Možností je spousta.

Čočka nejen zpestří náš jídelníček, dodá nám spoustu potřebných látek a zažene únavu. Navíc má malý obsah tuku i kalorií, což z ní dělá výbornou potravinu pro redukční jídelníček. Samozřejmě záleží na její úpravě.

Například čočka s velkým kusem uzeného masa, hojně zalitá smaženou cibulkou nemá v redukčním jídelníčku co dělat. Z nízkokalorické čočky jsme totiž udělali doslova kalorickou bombu.


V čočce máme skvělý zdroj rostlinných bílkovin, vlákniny, polysacharidů, některých vitamínů skupiny B, draslíku. Najdeme v ní rovněž hořčík, vápník, zinek i železo.

5. Sezamová, slunečnicová a dýňová semínka

Sezamová, slunečnicová a dýňová semínka jsou nejen pro zdravé mlsání. Díky pestrému množství rozličných zdraví prospěšných látek nás zbaví únavy a dodají nám potřebnou energii.

Dokonce mají schopnost zahnat chuť na sladké, což ocení všichni, kteří se snaží zhubnout.

Tato semínka jsou doslova pokladnicí kvalitních rostlinných tuků a mnohých minerálních látek, zejména hořčíku. O pozitivních vlastnostech dostatku hořčíku již byla řeč výše.

6. Banány

Banány jsou známé jako jeden z nejbohatších zdrojů draslíku a také pro svou schopnost zahnat stres a dodat nám dobrou náladu. Mezi jejich další schopnosti patří dodat nám energii a zvýšit naši schopnost koncentrace.

Kromě draslíku najdeme v banánech vitamíny A, C, některé vitamíny skupiny B,  hořčík, železo, fosfor a především nemalé množství složitých sacharidů.

Není náhodou, že jsou banány mezi sportovci oblíbené jako zdroj energie a dobré nálady.



7. Hořká čokoláda

Čokoláda v nás vyvolává představu barevných balíčků plných sladkostí, které vedou k obezitě. Pokud si jí budete hojně dopřávat ve větším množství, opravdu vás k obezitě přivede - zejména ta mléčná.

Avšak v malém množství je kvalitní hořká čokoláda (minimálně 75%) naopak prospěšná nejen tím, že nám dodá potřebnou energii. Její důležitou složkou je kakao, jehož obsah je kritériem kvality čokolády.

Polyfenoly činí z hořké čokolády nejen dobrý zdroj antioxidantů. Navíc zvyšují v mozku hladinu serotoninu (hormonu štěstí), čímž nám dodávají dobrou náladu a zbavují nás únavy. Pár čtverečků opravdu kvalitní čokolády tak vašemu organismu dokáže prokázat mnohem lepší službu, než celá tabulka přeslazené mléčné čokolády.


Autorka: Evžena Janovská