KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

7 potravin, které nejlépe zaženou jarní únavu

Příroda se probudila ze zimního spánku a doslova kypí životem. Krásné jarní dny lákají k pobytu venku i k pohybu. My se však cítíme už na samotném začátku dne celí rozlámaní, unavení a bez energie. Zimní nedostatek slunečních paprsků, menší přísun vitamínů, minerálů a nedostatek pohybu si vybraly svou daň v podobě jarní únavy. V boji s ní nám místo kofeinu či jiných energetických přípravků mohou velmi dobře pomoci různé přírodní prostředky a dokonce i některé potraviny. Podívejme se na 7, které byste nyní měli zařadit do svého jídelníčku.

...

1. Ovesné vločky

Ovesné vločky jsou oblíbenou potravinou sportovců. I vy můžete ocenit jejich vynikající účinky na naše tělo. Jsou doslova nabité zdraví prospěšnými látkami. Najdeme v nich kvalitní rostlinné tuky, některé esenciální aminokyseliny, vápník, draslík, hořčík, vitamín E, některé vitamíny skupiny B a vlákninu.

Přestože jsou bohaté na sacharidy, mají nízký glykemický index, za který vděčí vysokému obsahu vlákniny. Dokáží nejen zahnat hlad na delší dobu, poradí si i  s jarní únavou, podpoří vaší koncentraci a navíc vám díky svým antidepresivním účinkům dodají dobrou náladu.

Cítíte se ráno po probuzení, jako kdybyste celou noc pilně pracovali? Vyzkoušejte ovesné vločky! Snídaně z ovesných vloček vás doslova nastartuje do nového dne. Můžete si dát například ovesnou kaši, ovesné palačinky nebo si připravit domácí müsli.

2. Mandle

Hrstka mandlí vás dokáže probrat z letargie, do které vás uvedla jarní únava. V mandlích najdeme vápník, hořčík, železo, draslík, fosfor, některé vitamíny skupiny B i cenné rostlinné bílkoviny a kvalitní rostlinné tuky.

Jsou potravinu, která nám dodá velké množství hořčíku, kterého míváme nedostatek. Jedním z projevů jeho nedostatku je mimo jiné únava. Hořčík totiž podporuje látkovou výměnu.

Mandle dokáží zahnat nejen únavu (včetně jarní únavy), poradí si také s pocity úzkosti a zbaví nás stresu.

3. Brokolice

Brokolice je další potravinou, která zažene jarní únavu a dodá vám spoustu energie. Obsahuje totiž nemalé množství koenzymu Q10, který hraje hlavní roli při produkci energie. Projevem jeho nedostatku je snížená výkonnost a únava.

Únavu zažene také vitamín C, který se nachází v brokolici v hojném množství.

Brokolice jako silný antioxidant rovněž posílí váš imunitní systém. Mezi top potraviny jí řadí množství látek v ní obsažených. Najdeme v ní například vlákninu, vitamíny A, C, kyselinu listovou, betakaroten, draslík, enzymy a další prospěšné látky pro naše tělo.


Můžeme z ní připravit spoustu chutných a zdravých jídel, naše tělo však z ní má největší prospěch, pokud jí budeme jíst syrovou.

4. Čočka

Když se řekne čočka, mnozí z nás si vybaví čočku na kyselo se sázeným vejcem a kyselou okurkou, čočku s uzeným masem, případně čočkovou polévku.

Z čočky se však dá připravit spoustu chutných jídel, například různé pomazánky, saláty, čočkový prejt, čočka na cibulce s žampiony, čočka s tuňákem, rajčatovým pyré a bylinkami a další chutná jídla. Čočku lze také naklíčit a přidávat jí do různých salátů nebo ji jíst samotnou. Možností je spousta.

Čočka nejen zpestří náš jídelníček, dodá nám spoustu potřebných látek a zažene únavu. Navíc má malý obsah tuku i kalorií, což z ní dělá výbornou potravinu pro redukční jídelníček. Samozřejmě záleží na její úpravě.

Například čočka s velkým kusem uzeného masa, hojně zalitá smaženou cibulkou nemá v redukčním jídelníčku co dělat. Z nízkokalorické čočky jsme totiž udělali doslova kalorickou bombu.


V čočce máme skvělý zdroj rostlinných bílkovin, vlákniny, polysacharidů, některých vitamínů skupiny B, draslíku. Najdeme v ní rovněž hořčík, vápník, zinek i železo.

5. Sezamová, slunečnicová a dýňová semínka

Sezamová, slunečnicová a dýňová semínka jsou nejen pro zdravé mlsání. Díky pestrému množství rozličných zdraví prospěšných látek nás zbaví únavy a dodají nám potřebnou energii.

Dokonce mají schopnost zahnat chuť na sladké, což ocení všichni, kteří se snaží zhubnout.

Tato semínka jsou doslova pokladnicí kvalitních rostlinných tuků a mnohých minerálních látek, zejména hořčíku. O pozitivních vlastnostech dostatku hořčíku již byla řeč výše.

6. Banány

Banány jsou známé jako jeden z nejbohatších zdrojů draslíku a také pro svou schopnost zahnat stres a dodat nám dobrou náladu. Mezi jejich další schopnosti patří dodat nám energii a zvýšit naši schopnost koncentrace.

Kromě draslíku najdeme v banánech vitamíny A, C, některé vitamíny skupiny B,  hořčík, železo, fosfor a především nemalé množství složitých sacharidů.

Není náhodou, že jsou banány mezi sportovci oblíbené jako zdroj energie a dobré nálady.


7. Hořká čokoláda

Čokoláda v nás vyvolává představu barevných balíčků plných sladkostí, které vedou k obezitě. Pokud si jí budete hojně dopřávat ve větším množství, opravdu vás k obezitě přivede - zejména ta mléčná.

Avšak v malém množství je kvalitní hořká čokoláda (minimálně 75%) naopak prospěšná nejen tím, že nám dodá potřebnou energii. Její důležitou složkou je kakao, jehož obsah je kritériem kvality čokolády.

Polyfenoly činí z hořké čokolády nejen dobrý zdroj antioxidantů. Navíc zvyšují v mozku hladinu serotoninu (hormonu štěstí), čímž nám dodávají dobrou náladu a zbavují nás únavy. Pár čtverečků opravdu kvalitní čokolády tak vašemu organismu dokáže prokázat mnohem lepší službu, než celá tabulka přeslazené mléčné čokolády.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek