KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

7 příznaků nedostatku pohybu

Pohyb byl pro naše předky nedílnou součástí jejich života. V současné době naopak většinou sedíme. Výsledkem jsou mnohé zdravotní komplikace. Podívejme se na sedm příznaků, které svědčí o vašem sedavém způsobu života. 

...

1) Ochablé svaly

Mnozí lidé, kteří vedou sedavý způsob života, nejsou schopní provést základní pohyby, jako je například přitažení nohou k tělu. Na vině je nedostatek pohybu, jehož následkem jsou ochablé svaly.

Ochablým svalům chybí pružnost, pevnost a samozřejmě i síla. O mizerné fyzické kondici nemluvě. Ta je prvním příznakem ochablosti svalů.

2) Bolesti páteře a kloubů

Bolesti páteře a kloubů zpravidla řešíme užíváním léků proti bolesti. Bolest opravdu zmizí, nezmizí však její příčina, kterou často bývají ochablé svaly. Ochablé svaly totiž nedokáží udržet tělo tak, jak by měly a následně dochází k nerovnoměrnému zatěžování kloubů a páteře. Výsledkem je bolest.

Sedavým způsobem života si můžete vykoledovat i osteoporózu. Její příčinou není pouze dlouhodobě nevhodná skladba stravy s nedostatkem vápníku. Na vině může být také dlouhodobý nedostatek pohybu. Pohybová aktivita totiž zvyšuje obsah minerálů v kosti.

3) Obezita

Nedostatek pohybu a obezita spolu úzce souvisejí. Při nedostatku pohybu ubývají svaly a naopak přibývají tukové zásoby.

Víte, že nejefektivnější metodou hubnutí je vyvážená strava s nižším množstvím energie, která dodává tělu vše, co potřebuje, v kombinaci s vhodnou pravidelnou pohybovou aktivitou?

Dostatek pravidelného pohybu je jedním ze základních předpokladů pro dostatečné množství svalů i pro jejich nárůst. Budete-li se dostatečně pravidelně hýbat (nemusí se jednat o sport, cvičení, výborná je i svižná chůze), bude se u vás zvyšovat poměr svalové hmoty na úkor tukových zásob.

Pohyb zvyšuje metabolismus, včetně bazálního metabolismu (energie potřebná pro výkon základních životních funkcí, jako je například dýchání), nedostatek pohybu naopak metabolismus snižuje.

Není třeba dodávat, že zpomalený metabolismus vede k nadbytečným kilům. Není náhoda, že metabolizmus obézních lidí je pomalejší než štíhlých lidí.

Navíc, pokud patříte mezi lidi s nedostatkem pohybu, váš energetický výdej bude nízký. I to má výrazný negativní vliv na vaši tělesnou hmotnost.

Sedavý způsob života není jen o nedostatku pohybu. totiž neblahý dopad i na vaše stravovací návyky. Pokud déle sedíme, naše tělo začne mít potřebu něco „zobat“, ať už se jedná o sušenky a další sladkosti nebo slané, kaloricky bohaté pochoutky. Mnohem snadněji spořádáte smažené brambůrky a další kaloricky bohaté pamlsky u televize než v tělocvičně.


4) Zvýšené riziko vzniku nemocí srdce

Nedostatek pohybu se negativně odrazí nejen na vaší fyzické kondici. Nedostatkem pohybu bude trpět i vaše srdce. Stalo se vám, že jste vystoupali pouhých pár schodů a lapáte po dechu? Vaše tělo vlivem nedostatku pohybu nedokáže efektivně absorbovat kyslík, výsledkem je zadýchávání se.

Pohyb naopak zlepšuje činnost srdce a plic, čímž od vás vzdaluje nemoci srdce. Víte, že dostatek vhodného pohybu dokonce výrazně zlepšuje kvalitu života pacientů s nemocemi srdce?

Nedostatek pohybu urychluje také proces stárnutí. Zvyšuje totiž množství volných radikálů, které tento proces urychlují a které navíc zvyšují riziko vzniku mnoha nemocí, například aterosklerózy, trombózy, revmatických onemocnění, nádorových onemocnění, diabetu mellitu 2. typu, hypertenze (vysoký krevní tlak).

5) Zvýšené riziko vzniku diabetu mellitu 2. typu

Následkem nedostatku pohybu není pouze větší množství volných radikálů v těle, které zvyšují riziko vzniku diabetu mellitu 2. typu. Tento typ diabetu získáte také snížením citlivosti tkání na inzulín.

Nedostatek pohybu spolu s nevhodnou stravou a obezitou výrazně snižuje schopnost tkání reagovat na inzulín. Výsledkem je inzulinová rezistence, stav, který předchází vzniku diabetu mellitu 2. typu.

Pokud v tomto stavu nezařadíte do svého denního režimu dostatek pohybu a nezměníte svoje stravovací návyky, inzulinová rezistence přejde v diabetes mellitus 2. typu.


6)  Potíže se spánkem

Měli byste spát, avšak místo toho se převalujete v posteli a cítíte, jak vám v těle proudí energie, která vám nedovolí usnout? Zkuste se zamyslet nad svými pohybovými návyky. Nechybí ve vašem denním rozvrhu dostatek pohybu?

Pravidelný pohyb zvyšuje kvalitu spánku, snáze usínáme a lépe spíme. A na rozdíl od pohybově neaktivních jedinců se probudíme svěží a plní energie.

Pohyb je výborný pro kvalitní spánek, avšak cvičit krátce před usnutím, není zrovna dobrý nápad. Pokud si lehnete hned po cvičení, neusnete. Ve vašem těle totiž příliš rychle proudí krev a to vám brání usnout.

7) Zhoršení činnosti mozku a psychické pohody

Sedavý způsob života se negativně podepíše také na činnosti vašeho mozku i na vaší psychice. Během pohybu je mozek více prokrvován a okysličován, čímž se zlepšuje veškerá jeho činnost. Lépe nám to myslí, lépe pracuje naše paměť, jsme bystřejší, soustředěnější, naše reakce jsou rychlejší. To není vše. 

Během pohybové aktivity dochází k vyplavování endorfinů, látek, které blokují přenos signálů bolesti a dodávají nám dobrou náladu. Rovněž dochází k vyšší produkci dopaminu (látky zodpovědné za příjemné pocity a smích), serotoninu (neurotransmiteru dobré nálady, nízká hladina serotoninu způsobuje pocity smutku, úzkosti).

Při nedostatku pohybu je mozek méně prokrven, méně okysličen, je produkováno méně endorfinů, dopaminu i serotoninu. Náš mozek hůře pracuje, naše myšlení je pomalejší, paměť méně výkonná, naše reakce jsou pomalejší, naše schopnost koncentrace je nižší, hůře něco chápeme a hůře si pamatujeme.

Nedostatek pohybu se negativně podepisuje i na tom, jak se cítíme. Není náhoda, že pohybově aktivní jedince málokdy přepadne deprese, melancholie, neopodstatněný smutek, úzkost. Naopak tyto negativní pocity, včetně podrážděnosti, mívají lidé, kteří vedou sedavý způsob života.

Pokud vás z ničeho nic přepadne pocit deprese, smutku, melancholie, úzkosti, dříve než navštívíte odborníka, zamyslete se nad svým pohybovým režimem. Máte-li nedostatek pohybu a začnete-li se hýbat (zacvičíte si nebo si dopřejete aspoň půlhodinovou procházku svižnou chůzí), většinou tyto negativní pocity zmizí. 

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek