KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

7 tipů, jak přečkat advent v klidu a bez tloustnutí

Advent byl pro naše předky obdobím klidu, rozjímání, půstu i radostného očekávání Vánoc. Pro mnohé z nás je však advent hektickým obdobím plným stresu z přemíry povinností, které je třeba splnit. Na zdravý životní styl není čas. Naše tělo se nám odmění nějakým tím kilem navíc. Tomu všemu se lze vyhnout. Nechme se inspirovat našimi předky a podívejme se na sedm tipů, jak prožít období adventu bez stresu i bez tloustnutí. 

...

1. Stanovte si priority

Zamyslete se na chvíli nad tím, jak chcete prožít období Vánoc. Bude-li období adventu plné spěchu a stresu, Vánoce si moc neužijete. Z ustavičného spěchu a stresu budete totiž padat únavou a největší radost vám udělá možnost si odpočinout. To je však škoda. Vánoce lze prožít jinak.

Advent s sebou přináší mnohé povinnosti – povinnosti v práci, doma. Pokud se budete snažit vše stihnout, stresu se nevyhnete. Raději si sepište seznam všech povinností a potom si je seřaďte podle důležitosti. Zjistíte, že některé povinnosti opravdu nemusíte splnit.

Například není potřeba mít napečeno patnáct druhů cukroví jen proto, že vaše sousedka jich nebude péci méně. Navíc cukroví (i to zdravé) je bohaté na kalorie. Nechcete-li o Vánocích přibrat, nahraďte cukroví ovocnými saláty. Pokud si neumíte Vánoce bez cukroví představit, upečte krátce před svátky menší množství zdravého cukroví.

2. Vytvořte si plán

Time management je umění, které se hodí nejen v období adventu. Nedílnou součástí tohoto umění je umět si stanovit priority a vytvořit si plán. To vám ušetří spoustu času, sil i nervů.

Seznam povinností již máte vytvořený. A nejen to. Dokonce máte všechny své povinnosti seřazené podle priorit. Zbývá jen rozplánovat si jejich plnění postupně krok za krokem.


3.  Nezapomeňte na zdravý způsob stravování

Během adventního shonu mnozí lidé přes den něco ve spěchu zhltnou. Na víc nemají čas. Nelze se divit, že jsou večer unavení, hladoví a doslova  „vyluxují“ spíž a ledničku. Přitom se zaměří na kaloricky bohaté potraviny. Zeleniny a dalších zdravých potravin si ani nevšimnou. A kila jdou nahoru.

Víte, že strava ovlivňuje váš výkon, vaši tělesnou hmotnost a dokonce i vaši náladu? Udělejte si čas na zdravý způsob stravování! „Ztracený“ čas hravě doženete schopností podat vyšší výkon.

Rozvrhněte si jídlo do několika menších denních porcí. Základem vašeho jídelníčku by měla být zelenina, celozrnné obiloviny a výrobky z nich i luštěniny. Vaši potřebu jednoduchých sacharidů uspokojí ovoce, případně malé množství medu.

Ve zdravé výživě mají své místo vejce, mléko a mléčné výrobky s nižším množstvím tuků, rostlinné oleje i menší množství oříšků a semínek. Na vašem talíři by se měly aspoň jednou týdně objevit ryby. Jídelníček si zpestřete bylinkami, kořením, zelenými natěmi.

Neméně důležité je dodat svému tělu dostatek vody. To kromě samotné vody (může být ochucená šťávou z citronu nebo z limetky) zajistí zelenina, ovoce, ne příliš kalorické polévky, neslazené čaje (kromě silného černého čaje), bylinkové i ovocné čaje.

Nechcete-li během adventu získat nějaké to kilo navíc, je dobré odolat lákavým, kalorickým jídlům na návštěvách a firemních večírcích. Snažte si vybrat co nejméně kalorická jídla. Pokud to není možné, jezte malé porce. Nikdo vás nenutí k přejídání.

Další pokušení číhá v podobě alkoholu a sladkých nápojů, typických pro předvánoční a vánoční období. Tyto nápoje jsou sice chutné, bohužel jsou doslova nabité kaloriemi. Pijte jich co nejméně. I to vám pomůže udržet si svou tělesnou hmotnost.


4.  Dopřejte svému tělu dostatek pohybu

Pravděpodobně si řeknete, že adventní shon vám zajistí dostatek pohybu. Mít pocit, „že jste v jednom kole“ a mít dostatek pohybu mohou být naprosto odlišné pojmy. Velká únava nemusí vůbec znamenat velký výdej energie.

Během úklidu sice spálíte nemalé množství kalorií, avšak například vaření, pečení vás sice unaví, přitom výdej energie není nic moc. Podobně je tomu i s nakupováním, zvláště, vyjedete-li si na nákup autem. Pokud nemáte s sebou seznam, co chcete koupit, naopak nákupy mohou pro vás znamenat tloustnutí. Ve vašem nákupním vozíku se totiž octne spousta potravin, bohatých na kalorie.

Dopřejte si procházku svižnou chůzí, zacvičte si. Prospějete svému zdraví, postavě a navíc se budete cítit lépe.

5. Udělejte si čas na sebe i na své blízké

Udělejte si čas na svou zájmovou činnost, na relaxaci, meditaci, na svou rodinu i na své přátelé. Návštěva adventního koncertu nebo vycházka do přírody či setkání s přáteli rozhodně není ztraceným časem. Naopak budete mít více sil na plnění svých povinností.

Rovněž (nejen v období adventu) jde o budování vztahů, vztahů s rodinou, s vašimi přáteli. Mějte na paměti, že klid, příjemná atmosféra a dobré vztahy jsou nesmírně důležité. 


6. Dopřejte svému tělu detoxikaci

Ne náhodou naši předci v období adventu jedli skromněji a některé dny se dokonce postili. Jejich tělo i jejich mysl se očistily od toho, co je zatěžovalo. Inspirujme se našimi předky a dopřejme svému tělu detoxikaci.

Metod očisty těla je spousta. Jednou z nich může být například konzumace zeleniny, doplněná menším množstvím celozrnných obilovin, například vařené pohanky.

V každém případě je však třeba zhluboka dýchat a pít větší množství vody. Vodu můžete doplnit čaji z bylinek s detoxikačními účinky, jako je například kopřiva, řebříček, lopuch, bříza, pýr plazivý, svízel syřišťový.

7. Vyzkoušejte bylinky proti stresu

Někdy se přes všechnu snahu stresu nevyhneme. O dostatek stresu se nám mohou postarat v práci. Stresu se většinou zbavujeme užíváním různých léků. Než sáhnete po lécích, vyzkoušejte to, co nám nabízí příroda. Výborným lékem proti stresu je svižná chůze a jiné druhy pohybu na čerstvém vzduchu.

Stresu vás nohou zbavit i některé bylinky. Čaj z nich zahřeje a přinese vám potřebné uvolnění. Mezi osvědčené protistresové čaje patří čaj z kozlíku, třezalky tečkované, anděliky lékařské, mateřídoušky, meduňky, šišaku bajkalského, brutnáku lékařského, mučenky, heřmánku.

Proti stresu rovněž pomáhá pití zeleného čaje a éterické oleje z rozmarýnu i levandule. 

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek