KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

7 tipů, jak se v létě ochladit a osvěžit

Léto je sice krásné období, ne náhodou je obdobím prázdnin a dovolených. Žhavé dny, které mohou být i konci léta, však nejsou vůbec příjemné, pokud nejsme zrovna u vody. Jak se ochladit a osvěžit, aby nám bylo venku příjemně i v těchto dnech?

...

1. Pijte hodně vody

Naše tělo se vyrovnává s vysokými teplotami pocením. Při pocení dochází nejen ke ztrátám tepla. Spolu s teplem odchází také voda, kterou je třeba doplnit. Nejvhodnějším nápojem je voda.

Samotná voda sice zažene žízeň a dodá tělu potřebnou vodu, málokdo však dokáže vypít větší množství vody. Pokud jí však ochutíme šťávou z citronu nebo limetky, případně lístky máty či zázvorem, získáme chutný a osvěžující nápoj, který nás navíc ochladí.

Míváme pocit, že přidáním kostek ledu do sklenice s vodou se více osvěžíme a ochladíme. Jedná se však pouze o krátkodobý pocit. Naše tělo dostává tepelný šok, se kterým se srdce musí vyrovnat, což pro něho představuje další zátěž. Navíc si můžeme vykoledovat nachlazení nebo angínu.

Ideální nápoj je sice vlažný, může být však i studený, ne však ledový. Jelikož s potem odcházejí kromě vody některé minerální látky, měly by se stát součástí pitného režimu v horku také minerální vody.

V horkých dnech nás lákají k osvěžení vychlazené sladké limonády i džusy. Zaženou sice žízeň, našemu tělu však potřebnou vodu nedodají. Naopak mu jí odvedou. Cukr totiž na sebe váže vodu a ta je vylučována z těla ven.

 2. Osvěžte se zeleným čajem a smoothie

 V horkých dnech nemusí být ve výčtu našich nápojů pouze různě ochucená voda a minerálky. Ochladit a osvěžit nás může také vlažný, neslazený zelený čaj a smoothie.

Zelený čaj nás navíc povzbudí, aniž by zatěžoval náš žaludek. Kromě ochlazujících účinků funguje jako silný antioxidant i jako prostředek podporující spalování tuků.

Smoothie je hustě rozmixované ovoce nebo zelenina, či zelenina v kombinaci s ovocem nebo bylinkami. Smoothie nás ochladí, osvěží, zažene žízeň a dokonce nás může i nasytit. V každém případě dodá našemu tělu vitamíny, minerální látky a další zdraví prospěšné látky, jako jsou například enzymy nebo chlorofyl.

3. Zařaďte do jídelníčku potraviny, které vás ochladí

Ze zkušenosti víme, že některé potraviny nás zahřejí, jiné nás naopak ochladí. Například málokdo má v zimě chuť na hlávkový salát nebo okurku. Tato zelenina má totiž silné ochlazující účinky. A nejen tato zelenina. Ochladí nás všechna čerstvá zelenina s vyšším obsahem vody.

Krásné, žhavé dny léta a někdy i pozdního léta nás doslova lákají ke konzumaci různých zeleninových salátů. Velice lahodnou a osvěžující zeleninou jsou různé druhy melounů. Kromě zeleniny nás rovněž ochladí a osvěží ovoce, zejména ovoce s vyšším obsahem vody., jako jsou například jahody, broskve.

Mezi další potraviny s ochlazujícím účinkem patří mořské řasy a bílý jogurt. Tyto potraviny jsou pro nás navíc zdrojem bílkovin.

4. Jezte lehká jídla

Ve žhavých dnech nás ochladí nejen jednotlivé potraviny, nýbrž i  jejich vhodně zvolená kombinace. Jídlo v letních dnech by mělo být lehké a jen krátce tepelně upravené. Těžko stravitelná jídla mohou vyvolat pocit únavy a žaludeční potíže.

5. Více solte

Ze všech stran narážíme na doporučení, že je třeba méně solit. V horkých dnech našemu tělu naopak prospěje více soli. V horku se totiž potíme a spolu s vodou odchází z našeho těla také některé minerální látky, včetně sodíku.

Pokud nás navíc čeká fyzický výkon, ztráty sodíku jsou vyšší. I tento minerál, kterého během roku většinou míváme nadbytek, je třeba v horkých letních dnech doplnit.


6. Jezte pálivá jídla

Je známá skutečnost, že obyvatelé Mexika, Thajska mají v oblibě pálivá jídla. Pálivá jídla mají totiž na naše tělo silné ochlazující účinky. Rozproudí krev, čímž podpoří pocení a roztáhnou póry. Tělo se následně začne rychleji ochlazovat.

S pálivostí bychom to však neměli přehánět, neminuly by nás totiž žaludeční potíže a pálení žáhy.

Pokud si dopřejete pálivá jídla, nezapomeňte více pít. Pálivá jídla totiž podporují pocení a tím i ztráty vody.

7. Navštěvujte saunu

Návštěva sauny není vyhrazena pouze zimním měsícům. Sauna nám dokáže prokázat cenné služby i v horkých letních dnech.

Sauna pomůže našemu tělu lépe se adaptovat na vyšší teploty. Zlepšuje totiž termoregulaci našeho těla. Tuto výhodu oceníme v zimních mrazivých dnech i v horkých letních dnech.

Pobyt v sauně má velice příznivý vliv na naši pokožku, která v horkých dnech trpí. Zvláční jí, hydratuje jí a podpoří její regeneraci. Saunování v létě je rovněž jedním z výborných způsobů, jak se začít otužovat.

Sauna z nás sejme únavu, dodá nám energii, osvěží nás a posílí schopnost našeho těla vypořádat se se stresem. Pobyt sauně velice svědčí také namoženým svalům a bolavým kloubům.  

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek