KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

7 tipů, jak se vyhnout jo-jo efektu

Podařilo se vám po velkém úsilí shodit přebytečné kilogramy, avšak velice brzy jste vše přibrali zpět a nyní vážíte dokonce ještě více než před začátkem hubnutí? Na vině je  takzvaný jo-jo efekt, obávaný nepřítel všech, kteří se snaží zbavit nadbytečných kil. Prozradím vám sedm tipu, jak se mu vyhnout.

...

1. Vyvarujte se hladovění

Mnohým lidem připadá divné, že při hubnutí nesmí mít hlad. Mezi těmito lidmi je totiž pevně zakořeněn mýtus, že k získání vytoužené štíhlé linie stačí jíst málo. Skutečnost je však zcela jiná (ne-li přímo opačná).

Ne každý obézní jedinec se přejídá, velmi často tito lidé paradoxně z nutričního pohledu hladoví a někteří obézní lidé naopak vůbec nejedí mnoho. Přesto se jim nedaří zhubnout. „Podařilo“ se jim totiž častým držením rozličných drastických redukčních diet „rozhodit“ metabolismus.

Jejich metabolismus je výrazně zpomalený, díky tomu jejich tělo pracuje na úsporný režim a ukládá si maximální množství energie do tukových zásob na horší časy.

Hlad je přítelem jo-jo efektu, nikoliv štíhlé linie. Pokud chcete zhubnout a svoji výslednou tělesnou hmotnost si udržet, je třeba nehladovět. K tomu vám pomůže pravidelná, pestrá a vyvážená strava.

Snížený příjem energie v žádném případě neznamená hladovění. Správně sestavený jídelníček vám pomůže k pravidelnému úbytku váhy 0,5 až 1 kg za týden, což je 2 až 4 kila za měsíc. A na rozdíl od rozličných drastických diet si svoji výslednou tělesnou hmotnost udržíte.

2. Stanovte si reálný cíl

Není pochyb o nutnosti stanovit si cíl. Cíl však musí být reálný. I velmi obézní jedinec může dosáhnout štíhlé linie. Je však třeba si uvědomit, že hubnutí je dlouhodobá záležitost. Rozhodně není reálný cíl chtít například během tří měsíců zhubnout dvacet kilo.

Nereálné cíle vrhají obézní jedince do držení rozličných jednorázových diet, zklamání, výčitek a opětovného přejídání se. Není třeba dodávat, že na konci této cesty čeká jo-jo efekt a mnohdy i poškozené zdraví.

3. Nevěřte „zázračným“ tabletám na hubnutí

Rychlá proměna baculky ve štíhlou ženu je sama o sobě velice lákavá. A co teprve, když je to téměř zadarmo! Toto slibují různé „zázračné“ pilulky na hubnutí. Stačí prý pouze pravidelně polykat určité množství těchto pilulek a výsledek je zaručený.

Již žádné omezování se v jídle, žádné cvičení či jiná pohybová aktivita! Bohužel tyto sliby jsou pouze marketingové triky. Po některých přípravcích skutečně zhubnete, pokud je však přestanete užívat, začnete velmi rychle opět tloustnout.

Navíc většinu shozených kil, které vám tyto pilulky odbourají, tvoří voda a bílkoviny, tedy svaly. Vaším cílem je však úbytek nadbytku tukových zásob, nikoliv úbytek svalů.

4. Myslete na denní příjem kalorií

Myslet na denní příjem kalorií neznamená mít v hlavě kalorické tabulky a neustále každé sousto přepočítávat na kalorie. Je však třeba vědět, kolik energie svému tělu dodáváte. Vsaďte na potraviny s velkým objemem a menším množstvím kalorií.

Naopak se vyhýbejte potravinám, které mají malý objem, zato jsou doslova nabité kaloriemi. Víte, že například v jednom maličkém balení sušenek se může skrývat téměř 2000 kJ? Budete-li po době odříkání mezi jídly hojně „zobat“ různé sladké i slané pochutiny, vaše váha opět půjde nahoru.

Stejnou službu vám prokáží různé slazené limonády a další pořádně oslazené nápoje.

5. Pěstujte si svaly

Pokud jste se rozhodli zatočit s nadbytečnými kily, nesčetněkrát jste slyšeli o nutnosti dostatku pravidelného pohybu. Někteří z vás se rovněž dočetli, že se má jednat o aerobní pohybovou aktivitu, kterou je například svižná chůze.

Tato doporučení jsou správná. Kromě nich je třeba si hýčkat svalovou hmotu. I to vás ochrání před obávaným jo-jo efektem. Svaly jsou totiž velice účinným spalovačem tuků. Spalují tuk nejen během aktivity, ale dokonce i v klidu.

Větší objem svalové hmoty totiž zvyšuje bazální metabolismus, což je zásadní nejen při hubnutí, ale i při udržení si výsledné tělesné hmotnosti. Svaly vám mimo jiné zpevní tělo.

Zařaďte do svých pohybových aktivit posilovací cvičení. Kombinace aerobních pohybových aktivit a posilování je nejlepší cestou k získání pevné a štíhlé postavy.

Vaše svaly potřebují kromě posilování dostatek bílkovin. Nezapomeňte ani na dostatek odpočinku, který je zásadní pro správnou regeneraci vašich unavených a přetažených svalů.

6. Dopřejte si dostatek spánku

Spánek není žádný přepych, který si každý člověk nemůže dovolit. Dostatek spánku je nutný nejen pro správnou funkci vašeho mozku. Sedmi či osmihodinový spánek udrží nízkou hladinu kortizolu, hormonu, který podporuje nárůst tukových zásob.

Navíc vás uchrání od hladu. Nedostatek spánku totiž vede k hladu. Tělo potřebuje doplnit energii, o kterou jste ho ošidili nedostatkem spánku, a má velmi účinnou zbraň, jak vás k přejídání donutit - hlad. Hlad je také následek nižší hladiny leptinu (hormonu sytosti) a vyšší hladiny ghrelinu, (hormonu hladu), vyvolaných nedostatkem spánku.

Spánek totiž velmi výrazně ovlivňuje produkci některých hormonů. Pokud se dostatečně nevyspíte a potřebujete další den naplno fungovat, budete muset zaplatit daň v podobě konzumace více kalorií.

7. Nevracejte se ke starým návykům

Hubnutí není jen nějakou dobou odříkání, kdy je třeba se zapřít, pár měsíců to "vydržet", něco zhubnout a pak se vrátit ke starým návykům. Chcete-li, aby vás jo-jo efekt nezaskočil, je třeba, aby změna vašeho životního stylu byla trvalá. Návrat ke starým návykům totiž znamená návrat k obezitě, následku těchto návyků.

Pokud tedy přecházíte na nový způsob stravování a na pravidelný pohyb, nastavte si vše tak, aby vám to chutnalo a aby vás to bavilo. Jestli vám má vysněná postava vydržet, budete totiž tento životní styl muset praktikovat už napořád. Což při nucení se do jídla, které vám ani trochu nechutná a do posilování na strojích v posilovně, které vás nebaví, dost dobře nejde. Právě proto se mnoho lidí raději vrátí ke svému původnímu stravování.


Autorka: Evžena Janovská

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek