KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

7 tipů, jak zpomalit proces stárnutí

Chceme dlouhý věk, avšak nikdo z nás si nepřeje být starý. Stáří je totiž spojováno s různými omezeními, nemocemi, úbytkem sil a někdy i demencí. Procesu stárnutí nelze bohužel zabránit, lze ho však zpomalit. Přinášíme sedm jednoduchých tipů, jak si co nejdéle udržet mládí.

...

1. tip – stravujte se protizánětlivě

Zánět znamená stáří se všemi jeho průvodními negativními projevy. Látky s protizánětlivým účinkem jsou naštěstí snadno dostupné. Najdeme je v zelenině, ovoci, v bílkovinách s nízkým obsahem tuků, rybách (i tučných),  v kvalitních rostlinných olejích, ořeších, semínkách. Tuto stravu je vhodné doplnit o celozrnné obiloviny a výrobky z nich, luštěniny, bylinky a zelené natě.

Protizánětlivá strava je zdravá strava, najdeme v ní dostatek omega 3-nenasycených mastných kyselin i antioxidantů. Obě tyto látky působí silně protizánětlivě. Budeme-li je tělu dodávat v dostatečném množství, zpomalí se stárnutí naší pleti i našich buněk, včetně mozkových buněk. Budeme zdravější, budeme lépe vypadat, naše tělo i náš mozek bude v lepší kondici a budeme moci žít aktivně i ve vyšším věku.

Naopak proces stárnutí urychluje nadbytek bílého cukru, bílé pšeničné mouky, různých polotovarů, instantních jídel a dalších potravin nabitých různými chemickými přídatnými látkami.

Ani strava ve fast foodech, (pokud se nejedná o fastfoody zaměřené na zdravou výživu) není pro nás zrovna to nejlepší (pokud nechceme co nejdříve zakusit na vlastní kůži příznaky stáří). Je totiž bohatá na sacharidy, tuky, někdy i na chemické látky, zato chudá na vitamíny, minerály, enzymy, vlákninu a další zdraví prospěšné látky.

Není náhoda, že pravidelní strávníci klasických fastfoodů bývají obézní a trpí různými zdravotními potížemi. Obezita není pouze vada na vzhledu, obezita s sebou rovněž přináší stárnutí a nemoci. Tělo obézního jedince se chová stejně jako tělo, v němž probíhá chronický zánět.


2. tip – dodejte svému tělu dostatek vody

Většinu hmotnosti našeho těla tvoří voda (v dospělosti 55 až 65 %, ve stáří 45 až 55 %). Navíc denně ztrácíme vodu, vylučujeme dýcháním, potem i močí. Ztracené množství vody je třeba doplnit, jinak nás čeká dehydratace a spolu s ní rozličné zdravotní potíže a rychlejší stárnutí.

Dostatek vody zlepší pružnost pokožky a postará se o vyloučení všech škodlivých odpadních látek, vzniklých během biochemických reakcí, z těla ven. Díky tomu nás dostatek vody vzdálí od mnohých nemocí a zpomalí proces stárnutí.

Vodu dodáme tělu nejen pitím vody či vody ochucené šťávou z citronu nebo lístky máty. Dobrými zdroji vody jsou rovněž šťávy z čerstvého ovoce a zeleniny (nejlépe ředěné vodou), ovoce a zelenina s vysokým obsahem vody, neslazené čaje, včetně ovocných a bylinkových a také nízkokalorické zeleninové polévky.


3. tip – dostatek spánku a odpočinku oddálí stáří

Spánek a odpočinek není u mnohých lidí v módě. Považují ho totiž za ztrátu času. Zkrácením doby spánku a odpočinku se dá stihnout spousta věcí. Bohužel tím zrychlíme proces stárnutí. Spánek a odpočinek totiž slouží jako nezbytná regenerace našeho těla i mozku.

Pouze během spánku produkuje tělo dospělého člověka melatonin, antioxidant, který oddaluje proces stárnutí a posiluje náš imunitní systém. Navíc nás dostatek spánku i odpočinku dělá odolnějším vůči stresu. Za zmínku stojí i nemalý vliv spánku na naši tělesnou hmotnost.  


4. tip – vyhněte se kouření a užívejte co nejméně léků

Je notoricky známé, že kouření škodí. Kouření škodí našim plicím, našemu oběhovému systému i našemu vzhledu. Pleť chronického kuřáka je povadlá, vysušená šedá a plná vrásek. To rozhodně nemá nic společného s mladistvým vzhledem. Čím více cigaret vykouříme, tím více urychlíme proces stárnutí.

Ani užívání různých léků nám proces stárnutí neoddálí. Naopak. Každý lék má totiž možné vedlejší nežádoucí účinky. Velké množství léků nás okrade nejen o mládí, ale i o dlouhý věk, o aktivním životě nemluvě.

Některé léky jsou bohužel nutné, bez jiných se však velmi snadno obejdeme. Určitě nemusíme polykat spoustu volně prodejných léků a při prvním projevu jakékoliv zdravotní potíže si hned jít pro tabletku.  


5. tip – pohyb vás udrží v dobré kondici

Jedním z pilířů aktivního života je dostatek pravidelného pohybu. Dostatek pohybu znamená dopřát svému tělu pohyb alespoň 30 minut denně. Víte, že lidé, kteří si dopřávají pravidelně pohyb, žijí aktivním životem i ve vyšším věku?

Dostatek pravidelného pohybu zvyšuje naši fyzickou i psychickou kondici a dodává nám dobrou náladu. Navíc nás uchrání od nemocí srdce a cév, obezity a všech jejích potíží, které s sebou přináší, diabetu 2. typu a dokonce snižuje riziko vzniku rakoviny.

Pohybově aktivní lidé si i ve vyšším věku zachovávají dobrou pohyblivost i rovnováhu. Mnohem lépe se vyrovnávají se stresem, depresemi i úzkostnými stavy. Během pohybu se totiž do těla vyplaví endorfiny, které nám dodávají dobrou náladu.

Významný přínos pravidelné pohybové aktivity je i pro činnost mozku. Pohyb totiž pomáhá udržovat nejen svalový tonus, rovněž zvyšuje průtok krve a následně zlepšuje zásobení tkání kyslíkem, včetně mozkové tkáně.

Pohyb nemusí být jen cvičení a sport, pohyb může být například svižná chůze, nordic walking, práce na zahrádce či jiná fyzická práce, při které se zapojí do činnosti spousta svalových skupin.

Optimální je, pokud váš pohyb obsahuje aerobní aktivity (rychlá chůze, běh, plavání, in-line brusleníú, cvičení ve vodě, nordic walking a další), silová cvičení (zlepšují držení těla a stará se o pevné kosti a brání úbytku svalové hmoty) a cviky zaměřené na zlepšení pohyblivosti. 


6. tip – naučte se správně zvládat stres

Stres je zákeřný zabiják, který ničí naše zdraví, naše mládí i náš život. Nadbytek stresu (zejména dlouhodobého) se rovněž negativně podepisuje na naši psychické i fyzické kondici. Není třeba dodávat, že rovněž zrychluje proces stárnutí. Stresu se nelze vyhnout, je však možné se naučit ho správně zvládat.

Stres nám pomůže zvládnout pohyb, endorfiny, které se při něm vyplaví do krve, se postarají o dobrou náladu. Účinnější je pohyb v přírodě, příroda totiž sama o sobě působí uklidňujícím dojmem. Mezi dalšími osvědčenými metodami, jak se ubránit stresu a zachovat si zdraví a mládí, patří meditace, zájmová činnost a setkávání se s přáteli (a samozřejmě i s rodinou).

Pokud nám nechybí optimismus, odvaha a pozitivní přístup k okolnostem i problémům, jsme dobře vyzbrojeni v boji proti stresu.  


7. tip – nenechte svůj mozek zahálet

Tvůrčí činnost, četba a další činnosti, které nás baví a které procvičují náš mozek, brzdí proces stárnutí. Udrží nás totiž v dobré psychické kondici, dodávají nám dobrou náladu, naplňují nás a také cvičí náš mozek. Cvičit mozek znamená starat se o to, aby nám dobře fungoval i ve vyšším věku.

Nebojte se ani ve vyšším věku objevovat nové obory a činnosti, kterými jste se dosud nezabývali. To není vyhrazeno pouze mladým lidem. Ani návštěvou různých kulturních akcí náš mozek rozhodně nezahálí. To vše patří k aktivnímu životu. Aktivní život oddálí proces stárnutí a udrží vás v dobré fyzické i psychické kondici.

ZPĚT NA KATEGORIE

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek