KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

8 tajemství štíhlosti Francouzek

Francouzská kuchyně není v žádném případě dietní kuchyně. Je bohatá nejen na ovoce a zeleninu. Velkou část jídel tvoří tučné sýry, pečivo, maso, omáčky, majonézy, čokoláda, croissanty, palačinky, zákusky a víno. Francouzské ženy si vždy dopřávají dobré jídlo, nikdy nepočítají kalorie, netrýzní své tělo drastickými dietami ani nadměrným cvičením. Přesto je většina Francouzek štíhlá. Jaké je tajemství jejich štíhlosti?

...

1. Kvalitní potraviny

Francouzky mají rády kvalitní potraviny. Nejedí polotovary ani instantní potraviny plné konzervantů a dalších chemických přísad. Vyhýbají se také nízkotučným potravinám, přepalovaným tukům a chemicky vyrobeným náhradním sladidlům.

Levné paštiky, uzeniny, lahůdkářské saláty, levné cukrovinky a další potraviny plné chemických látek nemají v jejich jídelníčku místo. Tyto potraviny jsou jednou z příčin tloustnutí. Francouzská kuchyně je bohatá na ovoce, zeleninu i na bylinky. Tyto suroviny si francouzské ženy pěstují samy nebo je kupují na farmářských trzích. Francouzky rády navštěvují restaurace, kavárny či bistra, nejedná se však o žádné provozovny s rychlým občerstvením.

2. Pestrost stravy

Strava francouzských žen je pestrá co do skladby, chuti i barev. Jídlo doslova hraje všemi barvami a je potěším pro všechny smysly. V jejich jídelníčku nechybí drůbeží, jehněčí, hovězí, libové vepřové maso, ryby, mořské plody, různé druhy příloh, hodně zeleniny a ovoce, celozrnný chléb, vejce, jogurty, másla, sýry, tmavá čokoláda a další potraviny.

Jejich obliba pestré stravy se projevuje také ve zkoušení nových receptů. Ve francouzské kuchyni nepřevažují smažená ani těžká jídla. Francouzky nesledují, zda mají dostatek toho či onoho vitamínu nebo minerálu a dalších živin. Nemají to zapotřebí, pestrá strava dodá jejich tělu všechny potřebné látky v dostatečném množství.

3. Střídmost

Francouzská kuchyně je sice plná energeticky vydatných jídel, přesto si většina Francouzek udržuje štíhlou linii. Nepřejídají se ani nepoužívají jídlo jako prostředek k zvládání stresu a utišování smutků. Dávají přednost kvalitě před kvantitou, jedí raději menší porce více druhů jídel, které si vychutnávají.

Ve francouzské restauraci se na rozdíl od našich restaurací nesetkáte s kupou brambor, které zabírají více než polovinu talíře. Ve Francii plní příloha funkci obložení, podobně jako u nás zelenina.

K francouzským jídlům patří neodmyslitelně kvalitní víno. Ve Francii se pije víno pro požitek, nikoli s cílem opít se. Záliba střídmého pití vína k jídlu má pozitivní vliv na látkovou výměnu i dobrou funkci srdce a cév. Ve víně jsou obsaženy polyfenoly a flavonoidy, látky se silným antioxidačním účinkem. Mezi známé silné antioxidanty patří resveratrol, který snižuje přilnavost cholesterolu k cévním stěnám, čímž působí jako prevence proti ateroskleróze. Resveratrol má také protinádorové účinky a zpomaluje stárnutí buněk.

4. Konzumace jídel s vysokou sytící schopností

Menší porce vydatných, energeticky bohatých jídel s vysokou sytící schopností je dalším tajemstvím štíhlosti francouzských žen. Ve Francii jsou v oblibě tučná jídla, jako jsou tučné sýry, majonézy, avšak tuk ve spojení s bílkovinami má velkou sytící schopnost.

Tuk vyvolává uvolňování hormonu cholecystokininu (CCK), který mozku předává informaci, že žaludek je naplněn. Dalším jídlem s vysokou sytící schopností jsou polévky - francouzská kuchyně nabízí široký výběr různých druhů polévek. Ty jsou ideální potravinou pro způsob, jak se najíst dosyta a přitom nedodat tělu zbytečně velké množství kalorií.

5. Vychutnávání jídla

Nespěchat, jíst v klidu a pomalu, je dalším z klíčů ke štíhlé linii. Ve Francii není jídlo povinností, ale požitkem a společenskou událostí. Vědci dokázali, že pokud jíme pomalu, v klidu a jídlo si vychutnáváme, hubneme.

Tímto způsobem dopřejeme svému tělu, aby se přirozeně dostavil pocit sytosti. Naopak pokud jíme rychle, ve stresu, nezřídka ve stoje či dokonce při chůzi, tloustneme. Francouzské ženy si dokáží najít čas na jídlo, čas na to, aby si jídlo vychutnaly. Jejich tělo má dostatek času na trávení a na přijetí signálu sytosti.

6. Dostatečný pitný režim

Ve Francii nezapomínají na dostatečný pitný režim, který se skládá zejména z vody. Francouzské ženy vypijí během dne minimálně 2 litry vody. Ve francouzských kavárnách se na rozdíl od našich kaváren podává ke všemu automaticky sklenice čisté vody. Sladké limonády a další slazené nápoje nepatří ve Francii k příliš oblíbeným. Mezi nejoblíbenější nápoje ve Francii patří voda a menší množství kvalitního vína.

7. Dostatek oblíbené pohybové aktivity

Ke štíhlé linii patří pohyb. To však neznamená, že Francouzky dřou do padnutí ve fitness centrech, běhají či provozují namáhavý sport. Francouzské ženy jsou milovnicemi svižné chůze a využívají každou příležitost chodit pěšky. Jejich další oblíbenou pohybovou aktivitou je cyklistika a nenáročné sporty, například pétanque.

8. Umění odpočívat a nestresovat se

Dostatek odpočinku a relaxace je neoddělitelnou součástí života francouzských žen. Mají se rády a umějí si užívat života. Nestresují se vážením ani počítáním kalorií, ovládají totiž umění naslouchat svému tělu. Pokud někdy snědí o něco více jídla než by měly, nevyčítají si to ani nesáhnou po drastických dietách. Vyšší příjem kalorií vykompenzují pohybem, nejčastěji svižnou chůzí.


Autorka: Evžena Janovská

Foto: Flickr (CC BY 2.0)

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek