KATEGORIE
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

9 důvodů, proč si oblíbit kedluben

Kedluben patří mezi nejstarší košťálové zeleniny, pochutnávali si na něm již starověcí Římané. Zvláštností této nenápadné a docela běžné zeleniny je, že jí nikde nenajdeme růst ve volné přírodě. Kedluben je totiž vyšlechtěný z brukve zelené. Pokud váháte, zda ho zařadit do svého jídelníčku, uvádíme devět důvodů, proč si tuto zeleninu oblíbit.

...

1. Je bohatým zdrojem mnoha minerálů a vitamínů

Draslík, vápník, železo, zinek, hořčík, měď, selen, mangan, síra, jód, fosfor, sodík – to je výčet minerálů, který se skrývá v této nenápadné zelenině. Najdeme v ní rovněž velké množství vitamínu C, vitamínu E, vitamínu K, karotenu (provitamínu vitamínu A) i některých vitamínů skupiny B, konkrétně B1, B2, B3, B5, B7 a B9.

2. Obsahuje rozpustnou i nerozpustnou vlákninu

Kedluben je zdrojem rozpustné i nerozpustné vlákniny. Rozpustná vláknina nás chrání před vyšší hladinou cholesterolu v krvi, zatímco nerozpustná vláknina je očistou pro střeva a zabraňuje zácpě.

3. Podporuje trávení tuků

V kedlubnech najdeme nejen velké množství vitamínů, minerálů a vlákniny. Jsou rovněž bohaté na éterické oleje a na cholagogum, látku zvyšující vylučování žluči. Pokud sníte těžko stravitelné tučné jídlo a je vám těžko, vyzkoušejte sílu kedlubnů.  

4. Hodí se pro hubnutí

Vláknina, rozpustná i nerozpustná má velký význam pro hubnutí i pro udržení si štíhlé linie. Vyčistí střeva a navíc dodává na delší dobu pocit sytosti. To však není jediný důvod, proč zařadit kedluben do svého jídelníčku.

Kedluben řadí mezi potraviny vhodné pro hubnutí také velice nízký obsah kalorií. Ve 100 g kedlubnů se skrývá pouhých 127 kJ). Za zmínku stojí také nízký glykemický index této zeleniny, který je nižší než 30.

Pokud si oblíbíte tuto brukvovitou zeleninu, vaše hladina glukózy v krvi nebude prudce kolísat. Výkyvy hladiny glukózy v krvi znamenají únavu, zhoršení výkonnosti, nezvladatelný hlad a tím i výrazné riziko vzniku obezity a diabetu 2. typu, nemoci, která je úzce spojená s obezitou.

Navíc vám pravidelná konzumace této nenápadné zeleniny odvede přebytečnou vodu z těla, čímž odstraní výraznou překážku v hubnutí i v udržení si výsledné tělesné hmotnosti.


5. Snižuje riziko vzniku rakoviny  

Podobně, jako ostatní brukvovitá zelenina, i kedluben se může pochlubit protirakovinnými účinky. Vděčí za ně nemalému množství indolů a izotokyanů.  Pravidelná konzumace kedlubnů nás vzdálí zejména od rakoviny dělohy, vaječníků, prsu, prostaty i tlustého střeva. .

6. Zabrání mnoha zdravotním potížím  

Tato výjimečná zelenina nás může ochránit nejen před obávanou rakovinou. Může nás ochránit před aterosklerózou, vysokou hladinou cholesterolu v krvi, anémií Rovněž posiluje imunitní systém, čímž nás chrání před infekcemi.  

Tajemství všestranného účinku kedlubnů spočívá ve schopnosti spouštět látkovou přeměnu v buňkách a podporovat dýchání buněk. Obě tyto činnosti jsou nezbytné pro zachování zdraví.  

Další důvod, proč nás pravidelná konzumace této chutné zeleniny uchrání od mnoha zdravotních problémů, je její schopnost regulovat hladiny mužských i ženských hormonů.  

7. Je skvělý pro dobrou náladu i dobrou kondici  

Cítíte se unavení a plní napětí? Dejte si kedlubnu, samotnou nebo ve formě salátu. Napětí poleví, uklidníte, únava zmizí a vrátí se vám dobrá nálada. Pravidelná konzumace této nenápadné, avšak nevšední zeleniny vám pomůže k větší odolnosti vůči stresu i k lepší schopnosti soustředění.  


8.  Zvýší a udrží kvalitu naší pokožky, nehtů i vlasů  

Na kvalitě pokožky se negativně podepisují  různé kosmetické přípravky plné chemie, jako jsou například různé šampony, kondicionéry, barvy na vlasy, barvy na nehty, krémy, nadměrné slunění i obezita.  

Kedluben se dokáže postarat i o zdraví vaší pokožky, nehtů a vlasů. Vděčí za to vysokému obsahu spousty vitamínů a minerálů, které z ní činí doslova koktejl zdraví prospěšných látek.  

9.  Má široké využití v kuchyni  

Kedluben lze nejen chroupat syrový, jeho využití je mnohem širší. Hodí se do zeleninových salátů, pomazánek nebo na chléb s máslem. Chutná a zdravá jídla lze připravit z vařených, mírně osmažených i zapékaných kedlubnů. Kedlubny můžeme také dusit a použít je jako náhradu hlávkového zelí.

Jelikož má nepříliš výraznou chuť, skvěle ho doplní téměř veškeré koření, zejména zelené bylinky, jako je bazalka a tymián. Kedluben si rovněž dobře rozumí s česnekem.

Kromě bulvy najdou v kuchyni uplatnění také mladé listy. Jsou chutné a plné vitamínu C a vápníků, obsahují jich mnohem více než bulva. Nasekané mladé kedlubnové listy se výborně hodí jako přísada do různých zeleninových salátů.

 

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek