KATEGORIE
SPECIÁLNÍ PROJEKTY
BLOGY
Přihlásit se
ODEBÍRAT ZPRÁVY
zdravi

9 nejčastějších mýtů o hubnutí

Nedaří se vám hubnout? Vyzkoušeli jste různé způsoby stravování, pohyb i chemii, ale pořád se vám nedaří dostat se na vytouženou váhu? Možná, že nevědomky podléháte některému či dokonce několika mýtům o hubnutí. O hubnutí panuje celá řada polopravd a lží. Podívejme se na devět z nich, které pravděpodobně nejenže znáte, ale kterým možná i sami věříte.

...

1. Hladovka je spolehlivý a rychlý způsob hubnutí

Pravděpodobně jste někdy slyšeli „moudrou“ radu typu „Nejez a budeš štíhlá“. Budete-li se řídit podle tohoto mýtu, hlad se stane vaším nerozlučným společníkem. A co víc - odměnou za vaše trápení hlady bude obezita.

Naše tělo přirozeně vnímá hladovku jako své ohrožení. Okamžitě reaguje zpomalením metabolismu, čímž se snaží maximálně využívat veškeré přijaté živiny. A nejen to - velmi rychle si zvykne na to, že mu příliš mnoho jídla nedopřáváte. Po ukončení hladovění si tak začnepilně  ukládat tuky do zásoby na horší časy. Tímto způsobem se chce zabezpečit proti dalšímu potenciálnímu hladovění.

Ztracená kila během hladovky tvoří voda a svaly, zatímco po návratu k běžné stravě začne tělo přibírat prakticky jen tuk.

Řešením je snížení příjmu energie, přičemž strava má být pestrá a pravidelná. Pravidelnost a správná skladba stravy i velikost porcí zabraňuje hladovění a tím i zpomalení metabolismu.

2. Po zdravém jídle se vždy hubne

Zdravé jídlo hraje velice důležitou roli při hubnutí. To však neznamená, že si ho můžeme dopřát libovolné množství. Všeho moc škodí a i ve zdravém jídle se může skrývat velké množství kalorií.

Například kaše z ovesných vloček s jablky a skořicí patří mezi typická zdravá jídla, která nám pomáhají hubnout a řada lidí tento pokrm konzumuje jako ideální snídani. Ve větším množství či bez dostatečného pohybu nás však taková strava naopak přivede k obezitě.

3. Vyhýbání se pečivu a přílohám vede ke štíhlé linii

Pečivo a přílohy obsahují sacharidy, které jsou považovány za hlavní viníky obezity a nezřídka jimi také skutečně jsou. Při hubnutí bychom však měli pouze omezit sacharidy, nikoliv je téměř vyškrtnout ze svého jídelníčku.

Pečivo a přílohy představují pro naše tělo zdroj škrobů (pomalých cukrů), které potřebuje. Nedáme-li mu dostatek složitých sacharidů (škrobů), odmění se vám tělo únavou, depresí, úzkostmi a nezvladatelnou chutí na sladké.

Řešením je správná volba druhu příloh (např. brambory, rýže) i pečiva (napří. žitné pečivo) a samozřejmě přiměřené množství.

4. Bez usilovného intenzivního cvičení nelze zhubnout

Pohyb neodmyslitelně patří k hubnutí, navíc nám zlepšuje naši kondici i náladu. Jestliže však své tělo přetížíte nadměrným cvičením, výsledkem bude únava, bolest svalů a hlad. Při nadměrné intenzitě vaše tělo spaluje sacharidy a po nich bílkoviny.

Ubude vám voda a svaly, zatímco tukové zásoby budou ušetřeny.

Pokud Vaše pohybová aktivita bude přiměřená (kolem 60 % vaší tepové frekvence), budete se pohybovat v takzvané aerobní pohybové aktivitě a tělo se bude zbavovat tukových zásob.

Dalším mýtem je skutečnost, že vše, co ke zhubnutí potřebujete, je pravidelně cvičit, ale na talíř si i nadále můžete dát, cokoliv se vám zamane. Lidé si často říkají: „Vždyť se hýbu, mám výdej, takže to všechno stejné spálím.“ Ne vždy je to ale pravda. Pokud vám skutečně jde o to zhubnout zdravě a zachovat si přitom svalovou hmotu, je dodržování smysluplného stravování naprosto klíčové.

5. Obezita je dána geneticky

Tento mýtus je velmi nebezpečný. Snaží se nám nalhat, že za svoji obezitu vlasntě nemůžeme, že jsme ji zdědili a že s ní musíme smířit. Dědičně je dána stavba těla i místa, kde při dietě hubneme přednostně.

Je sice pravda, že obézní rodiče mívají obézní děti, ze kterých vyrostou obézní dospělí. Na vině však není genetika, ale zlozvyky rodičů v jejich životosprávě. Vedou-li rodiče sedavý způsob života, přejídají-li se, jejich děti toto chování budu považovat za normální a naučí se jej.

Buďte svým dětem příkladem, vštípíte jim zdravé návky způsobu života, díky nimž se jim obezita vyhne.

6. Po ovoci se nikdy netloustne

Ovoce má své místo v redukčním jídelníčku, to však neznamená, že je možné ho spořádat libovolné množství. V ovoci je skryto nemalé množství sacharidů a tím i kalorií. Není náhodou, že se mu zpravidla vyhýbají i mnozí sportovci, kteří si musí úzkostlivě hlídat každé kilo. Pokud si ho však budeme dopřávat v malém množství, ideálně ráno a dopoledne, prokáže nám naopak skvělou službu.

7. Při hubnutí je třeba jíst naposledy nejpozději v 17:00

Staré přísloví nás nabádá, abychom dali večeři nepříteli. Večer bychom se neměli přejídat, avšak ani usínání s kručícím žaludkem není to pravé. Večeře by měla být lehká, s větším množstvím bílkovin a naopak s menším množstvím sacharidů.

Naše poslední jídlo během dne by ale nemělo být v 17:00, nýbrž dvě až tři hodiny před spaním. Jedině tak dopřejeme svému tělu dostatek času na strávení večeře.

8. Prášky na hubnutí zaručují štíhlou linii

Hubnutí je běh na dlouhou trať a tak není divu, že mnozí obézní lidé hledají nějaké ulehčení či zkratku. Když si někdo uvědomí, že je obézní, chce to co nejdříve změnit. Tuto skutečnost si rovněž uvědomují někteří podnikavci a nabízejí lidem posedlým hubnutím různé „zázračné“ prášky na hubnutí.

Pilulky, které tlumí chuť k jídlu, urychlí spalování tuků, zrychlí metabolismus – to vše rychle a snadno, bez jakékoliv námahy. Stačí pouze pravidelně užívat tyto pilulky. Nekupte to! A mnozí obézní kupují. Navzdory všem slibům nehubnou, zato hubne jejich peněženka.

Existují sice léky na hubnutí předepsané lékařem, v žádném případě se však nejedná o zázračné prostředky, které nám mají rychle a snadnou zajistit štíhlou linii. Podpoří hubnutí pouze za podmínek, že budeme dodržovat správně sestavenou redukční dietu a budeme mít denně dostatek pravidelného pohybu. A předepisují se pouze v těch případech, kde je zhubnutí vzhledem ke zdravotnímu stavu kriticky důležité. Zdravý člověk dokáže vždy zhubnout vlastními silami i pouze s pomocí vlastního metabolismu.

9. Vynechání tuků vede ke štíhlé linii

Chcete-li zhubnout, je třeba ve stravě omezit tuky, nikoliv je vynechat či téměř vynechat. Naše tělo totiž bez dostatečného množství tuků nemůže správně fungovat. Výrazné omezení tuků se neobejde bez zdravotních problémů.

Reklama se nám snaží vsugerovat, že výrobky light obsahují minimum tuku, a proto díky nim zhubneme. Výrobky light sice skutečně obsahují minimum tuků. Reklama vám ale už neřekne, že nízký obsah tuků je kompenzován vyšším obsahem sacharidů.

Díky vysokému obsahu sacharidů jsou tyto výrobky mnohdy bohatší na kalorie než jejich klasická varianta. V důsledku tak paradoxně mnohem pravděpodobněji přiberete tuk z light jogurtu, než z tradičního tučného jogurtu.


Autorka: Evžena Janovská

PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Vstoupit do diskuse (0 příspěvků)

Komentáře (0)

ODESLAT ZPRÁVU
Vložit obrázek