1. tip - Detoxikujte své tělo

Během zimy jíme více hutných jídel, které nás nejen zahřejí, ale které také zanesou naše tělo škodlivými odpadními látkami. Již naši předkové znali nutnost jarní detoxikace, kterou prováděli pomocí půstů a bylinek.

Můžete se setkat s různými typy detoxikací – ověřených i těch, které nadělají více škody než užitku. Rozhodnete-li se pro detoxikaci, vyzkoušejte některé z osvědčených detoxikačních metod. Mezi moderní osvědčené metody detoxikace patří například detoxikační kúra podle Mačingové.

Pokud nechcete držet žádnou detoxikační kúru a přesto byste rádi očistili své tělo, jezte hodně jarní zeleniny a bylinek. Z přírodních prostředků vám mohou pomoci očistit tělo aloe vera a mladý ječmen. Silnými detoxikačními účinky disponuje kvašená zelenina, mořské řasy a některé bylinky, jako je kopřiva a listy břízy.

Dalšími prostředky detoxikace je hojné pití vody, dostatek pohybu a hluboké dýchání. Jedním ze způsobů, jak se naučit zhluboka dýchat, je plavání.

2. tip – Přizpůsobte svůj jídelníček potřebám vašeho těla

Na jaře si potřebuje vaše tělo odlehčit nejen prostřednictvím detoxikace, ale také pomocí vhodné stravy. Strava má být lehká, bohatá na vitamíny a minerály.



Nedílnou součástí našeho jídelníčku by měla být zelenina, zejména sezónní zelenina, ovoce, luštěniny, celozrnné obiloviny, ořechy, semínka, kvalitní rostlinné oleje, mléčné výrobky s nižším obsahem tuku, zejména zakysané.

Ke zdravému způsobu stravování neodmyslitelně patří také střídmost a pravidelnost. Je dobré přestat jíst, pokud se cítíme být z 80 % syti, dát si menší porci, ale naproti tomu jíst častěji.

3. tip – Buďte často venku

Během zimy si mnozí z nás neužili dostatek slunce. Naše tělo proto sáhlo do svých zásob vitamínu D. Vitamín D lze sice doplňovat pomocí vajec a ryb, většinu tohoto vitamínu si však naše tělo vyrábí samo z UV záření slunečních paprsků dopadajících na naši pokožku.

Vitamín D je nezbytný pro správnou funkci imunitního systému. Není divu, že po zimě je náš imunitní systém oslaben a stává se snadnou kořistí bakterií a virů. Vitamín D přispívá také k normálnímu stavu kostí i k činnosti svalů. To je jedním z důvodů, proč se jarní únava projevuje mimo jiné bolestmi svalů.

Vyhřívejte se na jarním slunci, pobývejte často venku a dopřejte tím svému tělu možnost získat dostatek vitamínu D. Paprsky jarního slunce nám kromě vitamínu D navíc dodají energii i dobrou náladu.



První teplé dny jsou tady. Neseďte na jaře doma a vyražte ven do probouzející se přírody!

4. tip – Doplňte chybějící vitamíny a minerály

Málokdo z nás jedl v zimě stravu bohatou na vitamíny a minerály. Tyto chybějící látky je třeba doplnit. Neznamená to vrhnout se na doplňky stravy. Našemu tělu nejvíce prospívají vitamíny a minerály v přirozené formě, to znamená ty v běžné potravě.

Vyvážená strava dodá našemu tělu nejen vitamíny a minerální látky, ale také látky, které v doplňcích stravy nenajdeme. Chybějící vitamíny a minerály nám doplní také čerstvé jarní bylinky.

5. tip – Dopřejte si dostatek pohybu

Dopřát si dostatek pohybu může na první pohled znít jako ironie. Pokud na vás zaútočila jarní únava, nechce se vám ani vstávat, natož se hýbat. Stojí však za to se na chvilku přemoci a vyjít ven. Pohyb totiž dokáže pořádně zatočit s jarní únavou.

Pohyb povzbudí váš krevní oběh, podpoří vyloučení škodlivých odpadních látek z těla, zbaví vás stresu, úzkosti i špatné nálady a dodá vám potřebnou energii. Nemusí jít o návštěvu fitness centra ani posilovny.

Proti jarní únavě nejvíce pomáhá pohyb venku na čerstvém vzduchu. Nemusíte nutně ani běhat, jezdit na kole nebo jinak sportovat. Proti jarní únavě vám pomůže i obyčejná svižná chůze nebo práce na zahrádce. Dobrým tipem, jak vyzrát na jarní únavu,  je vydat se třeba na pěší výlet.



Léto je sice ještě daleko, ale právě nyní je ideální doba začít se sebou něco dělat, pokud si letos chcete bez obav sundat u vody tričko.

6. tip – Začněte s otužováním

Je známou skutečností, že otužování posiluje náš imunitní systém. Mezi další přínosy otužování patří odstranění únavy a zvýšení psychické kondice. S otužováním je však třeba začít postupně, jinak si naopak uškodíme.

Osvědčený prostředek otužování je pravidelné sprchování se chladnou vodou. Pokud jste ještě s otužováním nezačali, sprchujte se nejprve vlažnou vodou a postupně přecházejte ke stále chladnější vodě.

Otužujete se také tím, že se příliš teple neoblékáte, spíte při otevřeném okně či provádíte ranní rozcvičku při otevřeném okně. V otužení vám může pomoci také pravidelné navštěvování sauny.

7. tip – Dodejte svému tělu dostatek tekutin

Dehydratace je jednou z příčin únavy. Přidá-li se k ní jarní únava, nelze se divit, že byste nejraději jen spali. Dostatečný pitný režim je snadno dostupnou a účinnou zbraní proti jarní únavě.

Naše tělo potřebuje především vodu, slazené nápoje ani kofeinové nápoje či alkohol mu jí nedodají. Naopak z těla totiž vodu odvádějí. Vhodnými nápoji je voda, neslazené čaje, neslazené ovocné a bylinkové čaje, šťávy z čerstvé zeleniny. Do pitného režimu se počítají také jarní, nepříliš slané polévky.

Je doporučováno dodat svému tělu 2 až 3 l tekutin denně. Pokud sportujete nebo má vaše tělo jinou fyzickou zátěž, potřeba tekutin se zvyšuje. Ukazatelem dostatku vody v těle je barva moči. Při dostatku vody je moč slámově žlutá, naopak při jejím nedostatku se koncentruje a její barva tmavne.

Pokud se vám nechce sledovat barvu své moči, můžete si pomoci jednoduchým vzorcem. Na každých 15 kg vaší tělesné hmotnosti je třeba dodat vašemu tělu 0,5 l vody denně.



V žádném případě nečekejte na pocit žízně. Žízeň je už totiž prvním stupněm dehydratace.

8. tip – Zbavte se nadbytečných kil

Nedostatek pohybu a hojnost kalorických jídel během zimního období se negativně podepsali na vaší tělesné hmotnosti. Těsné oblečení vám říká, že je třeba zhubnout. Díky nabraným kilům se cítíte těžcí, což podporuje jarní únavu.

Je potřeba zhubnout. Nikoli drastickými dietami, které prohloubí jarní únavu, způsobí vám jo-jo efekt a v některých případech vám rozhodí metabolismus. Zhubněte pomocí zdravé stravy, jarních bylinek i dostatku pohybu – tím, čeho jste měli během zimy nedostatek.

9. tip – Dbejte o svou psychickou kondici

Jarní únava nikomu nepřidá na dobré náladě ani na psychické kondici. Dopřejte si dostatek spánku i odpočinku, nespěte však nadměrně, tím svému tělu naopak uškodíte. Relaxujte, meditujte, procházejte se jarní přírodou a dělejte činnosti, které vás baví.

Nemalý vliv na vaši psychickou kondici mají také lidé, se kterými se setkáváte. Jsou lidé, kteří vás naplní energií, optimismem a nadějí - lidé, v jejichž blízkosti je vám dobře. A pak lidé, kteří z vás doslova vysávají energii.

Tito energetičtí upíři jsou plní negativních myšlenek a negativních předpovědí. Poznáte je podle toho, že si na všechno budou stěžovat. Neuslyšíte od nich nic pozitivního, zato od nich uslyšíte spoustu předpovědí, jak vám to či ono nevyjde. Nezapomenou vám připomenout, kde jste v minulosti selhali, co se vám nepodařilo.

Pokud můžete, vyhýbejte se jim nejen na jaře.

 

Autorka: Evžena Janovská